Sollamo & Pajunen (toim.): Kuolleenmeren kadonnut kansa (10/2015)

Vuonna 1947 muutama paimenpoika Kuolleenmeren luoteiskulmalla Qumranissa heitteli ajankulukseen kiviä läheiseen luolaan. Kuului erikoinen kilahdus – kivi oli osunut saviruukkuun, jonka sisällä oli kirjakääröjä. Löytö oli ainutlaatuinen. Vanhimmat ruukun sisältämät tekstit olivat toiselta vuosisadalta ennen ajanlaskua ja uusimmat Jeesuksen jälkeiseltä ajalta.

Sollamo & Pajunen (toim.): Kuolleenmeren kadonnut kansa (10/2015)Kuolleenmeren kadonnut kansa kuvaa juutalaisesta yhteisöstä eriytyneen ryhmän arkielämää: rituaaleja, sääntöjä, käytöstapoja, ruokakulttuuria ja runoutta. Mitä yhteisössä ajateltiin esimerkiksi tyhmyydestä ja häpeämättömistä naisista tai mitä olivat punaruskean lehmän rituaali ja Belialin seuraajien kiroaminen? Teksteihin ja niiden taustalla olevaan Qumranin yhteisöön tutustutaan kuvitteellisen Jaakob Ben Elieserin kokemusten kautta.

Suomennoskokoelma on kansainvälisesti arvostettujen suomalaisten Qumran-tutkijoiden työn tulosta. Teos valaisee radikaalin uskonnollisen yhteisön identiteetin muodostusta ja ideologian kehitystä juutalaisessa kulttuurissa aikana, josta tiedämme lähinnä Uuden testamentin tekstien perusteella.

Nämä ovat säädökset, joiden mukaan yhdyskunnassa on suoritettava tutkinta tapauksittain. (…) Jos joku vastaa toiselle uppiniskaisesti tai puhuu kärsimättömästi, niin että horjuttaa veljeyden perustusta, vastustamalla ylemmäksi kirjoitetun lähimmäisensä neuvoa ja ottamalla lаin omiin käsiinsä, häntä tulee rangaista sulkemalla hänet ulkopuolelle yhdeksi vuodeksi. (…) Jos joku puhuu typeryyksiä: kolme kuukautta. Jos joku keskeyttää lähimmäisensä puheen: kymmenen päivää. Jos joku käy makuulle ja nukahtaa yhteisen kokouksen istunnossa: kolmekymmentä päivää.

Kirjan voi nyt tilata suoraan kustantajalta erikoishintaan 28 euroa (ei sisällä toimituskuluja). Lähetä tilauksesi sähköpostitse osoitteeseen tilaukset@gaudeamus.fi. Merkitse tilaukseen alennuskoodi QUMRAN. Kerro vietissä myös postitus- ja laskutusosoitteet. Saat kirjan ja laskun postitse viikon kuluessa. Lisätietoja: www.gaudeamus.fi.

Toimittajat

Professori Raija Sollamo, Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta, Raamatun alkukielten professori (emerita), erityisalueina Septuaginta ja Qumran.
Tutkijatohtori TT Mika S. Pajunen, Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta, VT:n eksegetiikan tutkija, erityisalueina Qumran ja psalmitutkimus sekä muinaiset käsikirjoitukset.

One thought on “Sollamo & Pajunen (toim.): Kuolleenmeren kadonnut kansa (10/2015)”

Comments are closed.