Mitä annettavaa historian tutkimuksella on identiteetin tutkimukselle?

Videolla Uuden testamentin eksegetiikan yliopistonlehtori Raimo Hakola ja tutkijatohtori Nina Nikki kertovat, miten kristinuskon historiallinen tutkimus voi olla dialogissa sosiaalisen identiteetin teorian ja laajemmin identiteetin tutkimuksen kanssa. Keskustelun johdattelijana toimii islamilaisen teologian yliopistonlehtori Ilkka Lindstedt.

Videon sisältö

00:01: Puhujien esittelyt

02:41: Milloin ryhmä nimeltä ”kristityt” syntyy?

05:20: Etnisen* ja uskonnollisen identiteetin suhde

06:38: Missä vaiheessa kristinusko aletaan ymmärtää etnisyydestä irrallisena uskontona?

09:08: Ovatko sosiaalisen identiteetin teorian olettamat ilmiöt havaittavissa esimodernissa maailmassa?

14:40: Miten identiteettiä voi tutkia tekstien perusteella?

*Antiikin maailmasta puhuttaessa etnisyys tarkoittaa identiteettiä, joka usein rakentuu tietyn maa-alueen, kielen, kulttuurin ja (kuvitellun) yhteisen alkuperän perustalle. ”Kansallisuus” sen sijaan viittaa usein moderniin ajatteluun kansallisvaltioista.