Kestävyysopetusteema esillä Sustainability Science Days 2023 -konferenssissa / Sustainability education featured at Sustainability Science Days 2023 

 Kestävyysopetuksen kehittäminen on ollut viime päivinä esillä HELSUSin ja Aalto yliopiston yhdessä järjestämässä konferenssissa, Sustainability Science Days 2023. Hybriditoteutettu tapahtuma on Suomen suurin kestävyystieteen konferenssi, johon osallistuu puhujia ja konferenssivieraita ympäri maailmaa. Konferenssin tarkoituksena on tuoda yhteen yhteiskunnan muutoksentekijöitä, luoda yhteistä ymmärrystä kestävyyskriisistä ja auttaa eri toimijoita toimimaan yhdessä kestävämmän tulevaisuuden puolesta. 

Esikonferenssipäivän teemana oli kestävyysopetus ja aiheen ympäriltä järjestettiin useita työpajoja ja luentoja. Kestävyysopetusta käsiteltiin niin lasten ja nuorten koulutuksen kuin henkilöstökoulutuksen ja ammatillisen kasvun ja oppimisen näkökulmista. Helsingin yliopiston Teachers for Sustainability -verkosto oli myös mukana järjestämällä työpajan, jossa keskusteltiin siitä, millaista kestävyyttä kestävyysopetus tukee yliopistoissa ja muissa koululaitoksissa (kuva 1). Osallistujat pääsivät pohtimaan mitä haasteita erilaiset kestävyyden määritelmät tuovat kestävyysopetukseen eri aloilla; mitä yliopistoissa pitäisi tapahtua, jotta ne voisivat kouluttaa tarpeeksi kestävyysosaajia; mitä on haavoittuvaisuus, ketkä ovat haavoittuvaisia ja miten koulutuksen pitäisi ymmärtää haavoittuvuus ja resilienssi; sekä miten koulutusjärjestelmässä voidaan ottaa huomioon ihmisten ja tiedon monimuotoisuus kestävyystiedossa ja oppimisessa. 


Kuva 1. Pöytäkeskusteluja Teachers for Sustainability –verkoston työpajassa 

Konferenssissa kuultiin muun muassa Sakari Tolppasen (Itä-Suomen Yliopisto) keynote -luento, jossa käsiteltiin ilmastonmuutosopetuksen nykytilaa sekä tulevaisuuden tavoitteita. Kuulijat saivat tietoa siitä, miten opetuksesta tehdään vaikuttavaa ja mitkä asiat tukevat opiskelijoiden toimijuutta ilmastonmuutoksen suhteen. Sustainability Learning Café -työpajassa, jossa HELSUS oli myös mukana, keskusteltiin puolestaan esimerkiksi siitä, millaisia kestävyystietoja ja taitoja ihmiset eri työpaikoilla tarvitsevat, mitä koulutusmahdollisuuksia heille on tarjolla ja millaisia edistäviä asioita ja toisaalta hidasteita he kohtaavat miettiessään sopivia käytännön kestävyystoimia työympäristössään. Osallistujat pääsivät samalla nauttimaan yhteistyössä olevien Oatlyn sekä Cafetoria roasteryn tarjoiluista (kuva 2). 


Kuva 2. Keskusteluita Sustainability Learning Café:ssa 

Monipäiväinen konferenssi sisälsi hyvin monipuolisesti ohjelmaa kestävyysteeman ympäriltä ja voit tutustua siihen lisää tapahtuman verkkosivuilta. Lisää kuvia ja tunnelmia löytyy myös HELSUKSEN (@HELSINKISUS) sekä Sustainability Science Days:in (@SSD_Conf) Twitter -tileiltä. 

In English

The development of sustainability education has been one of the themes at Sustainability Science Days 2023, which was organized by HELSUS and Aalto University. The hybrid event is the largest sustainability science conference in Finland, with speakers and conference guests from around the world. The aim of the conference is to bring together societal changemakers, create a common understanding of the sustainability crisis and help different actors to work together for a more sustainable future.  

The pre-conference day focused on sustainability education, with a series of workshops and lectures on the theme. Sustainability education was addressed from the perspectives of children and youth education, but it also considered staff training and professional growth and learning. The Teachers for Sustainability -network at the University of Helsinki was also involved by organizing a workshop to discuss what kind of sustainability is supported through sustainability education in universities and other educational institutions (Figure 1). Participants were able to reflect on the challenges that various definitions of sustainability bring to sustainability education in different fields; what should happen in universities to train enough sustainability experts; what vulnerability is, who is vulnerable and how education should understand vulnerability and resilience; and how the education system can take into account the diversity of people and knowledge in sustainability knowledge and learning. 

Figure 1. Group discussions in the workshop organized by Teachers for Sustainability -network 

The conference included a keynote lecture by Sakari Tolppanen (University of Eastern Finland) on the current state and future goals of climate change education. Tolppanen talked about how to make teaching engaging and which factors support students’ own agencies with climate change. The Sustainability Learning Café workshop, in which HELSUS also participated, discussed issues such as what kind of sustainability knowledge and skills people need in different workplaces, what training opportunities are available to them, and what kind of facilitators and barriers they face when considering appropriate practical sustainability actions in their work environment. In the Learning Café, participants got to enjoy coffee and ice cream from the partners Oatly and Cafetoria Roastery (Figure 2). 


Figure 2. Discussion at the Learning Café 

The multi-day conference included a very varied program around sustainability, which you can find out more about on the event’s website. More photos and impressions can also be found on the Twitter accounts of HELSUS (@HELSINKISUS) and Sustainability Science Days (@SSD_Conf). 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *