ACTRIS Helsinkiin

Kun hakee Googlella ”Actris”, saa kuvahaun tuloksiksi väärinkirjoittajien suosikkinäyttelijöitä.

Se siitä.

Pienhiukkasia tutkiva ACTRIS on päättänyt sijoittaa päämajansa Helsinkiin, Kumpulan kampukselle. Ilmatieteen laitos ja Helsingin yliopisto koordinoivat 22 Euroopan maan toimintaa. Hesari uutisoi, että Helsinki on kipuamassa ilmastotutkimuksen huipulle. Tosi. Voisi kyllä sanoa, että Helsinki on jo siellä

Tämä ei varmasti ollut yllätys, Kumpula kun jo on hiilivoita ja kasvihuonekaasuja mittaroivan ICOSin keskuspaikka, ja akatemiaprofessori Markku Kulmala ryhmineen on kiistatta alansa huippua.

ACTRISin valinta tulla Helsinkiin on voitto tuleville hankkeille, muun muassa Markku Kulmalan pyrkimyksille laajentaa yhteistyötä Venäjälle ja Kiinaan. Samalla se tuonee turvaa maailmanluokan ilmastotutkimukselle — ICOS ja ACTRIS kun eivät ole tempoilevasta koulutuspolitiikasta ja kurjistavasta rahoituksesta riippuvaisia.

Tietoa kirjoittajasta