Selkokieltä viestintään. Yleisöseminaari 12.8.2020

Seminaarin tallenne väliaikaisesti pois käytöstä, tulossa takaisin 2021.

Selkokieltä viestintään! Kieltä pitää ja voi yksinkertaistaa
Yleisöseminaari 12.8.2020 klo 13–15 Helsingin yliopiston Tiedekulman kanavalla.

Miten yleiskielinen viestintä muuttuu selkokieliseksi? Miksi selkokieli on parempi vaihtoehto kuin englanti? Miten selkokieli lisää yhdenvertaisuutta? Kenen vastuulla on selkokielinen viestintä?

Tule seuraamaan keskustelua selkokielestä ja sen tutkimuksesta 12.8.2020 kello 13–15 Helsingin Yliopiston Tiedekulman videolähetykseen tässä. 

Alustava ohjelma

  • Seminaarin avaus, Ulla Vanhatalo
  • Erään terveystiedotteen matka yleiskielestä selkokieleen. Kokemusasiantuntija Sami Virta, kielenoppija Niang El Hadji Cheikh Mbacke Sene, verkkotoimittaja Saila Keskiaho (THL), selkokuvittaja Milla Risku, suunnittelija Henna Kara (Selkokeskus) 
  • Mikä selkotekstissä kiinnostaa tutkijaa? Tutkijat Sonja Dahlgren, Auli Kulkki-Nieminen, Camilla Lindholm ja Simo Määttä
  • Miltä näyttää selkokielen tulevaisuus Suomessa? Finanssineuvos Katju Holkeri (Valtiovarainministeriö) ja dekaani Pirjo Hiidenmaa (Helsingin yliopisto)
  • Seminaarin päätös: Selkokuvituksista inspiraationsa saaneen naamioteatterihahmon esittely, Milla Risku

Seminaarin juontaa Leealaura Leskelä.

Päivittyvät tiedot tapahtumasta löytyvät elokuun alussa tältä sivulta. Seminaaria ei koronarajoitusten vuoksi pääse seuraamaan paikan päälle, mutta verkossa mukaan mahtuvat kaikki. Tilaisuuden tallenne on katsottavissa Tiedekulman kanavalta myös jälkikäteen. Seminaari on osa Klaara-verkoston ja Koneen Säätiön rahoittaman Selkokielen ytimessä -hankkeen toimintaa. 

Luvassa kiinnostavaa keskustelua tärkeästä aiheesta mukavassa ilmapiirissä. Tietoa seminaarista saa mielellään jakaa eteenpäin. Tervetuloa!

Lisätietoja: Leealaura Leskelä, leealaura.leskela(at)helsinki.fi ja Ulla Vanhatalo, ulla.vanhatalo(at)helsinki.fi