Tämä sivu esittelee Laaja-alainen osaaminen ja ilmiölähtöiset projektit -hybridioppimisratkaisussa hyödynnetyt materiaalit ja niihin liittyvät tehtävät. HUOM! Sivun kautta EI ole mahdollista saada kurssisertifikaattia.
Helsingin yliopiston opiskelija: Lisätietoa löydät opetusohjelmasta >>
(HUOM! Muun suomalaisen yhteistyöyliopiston opiskelija: Käytä näistä ylempää linkkiä)
Ohjevideo kurssialustalle liittymiseen (laatinut Talous ja Nuoret TAT):
Huomaathan, että kurssin opiskelijoiden opinnäytteinään toimittama Ilmiögalleria löytyy yksinomaan kurssin Claned-alustalta ja siihen käsiksi pääsy edellyttää siis kurssialustalle liittymistä.
Huomaathan myös, että kurssin materiaaleihin liittyvät tehtävänannot on laadittu kurssialustan toiminnallisuuksia monipuolisesti hyödyntäen (esim. materiaalien kommentointi), eikä niitä ole mahdollista tehdä tämän sivun kautta.
Kurssin itsenäisestä suorittamisesta
Kurssialustalla on mahdollisuus edetä myös kokonaan itsenäisesti, mutta pedagogisen hyödyn maksimoimiseksi suosittelemme kurssin suorittamista 2—4 henkilön omatoimiryhmässä (OTR), esim. oman koulun sisältä tai muun verkoston kesken. Alustan sosiaalisia ominaisuuksia voi myös hyödyntää omatoimiryhmän muodostuksessa. Tieteidenvälisyys on, luonnollisesti, tällä kurssilla rikkaus, joten toivottavaa olisi, että ryhmät koostuisivat mahdollisimman usean eri aineen opettajista.
Omatoimiryhmässä voitte suorittaa kurssiin liittyvää OTR- ja ilmiötyöskentelyä keskinäisen aikataulunne mukaisesti kurssialustan osoittamassa järjestyksessä. Omatoimiryhmätyöskentelyn lopputuotoksena toimitetaan kurssialustalla osoitetut palautukset sekä julkiseen ilmiögalleriaan oma ilmiöprojekti vapaavalintaisessa formaatissa. Omatoimiryhmätyöskentely on uutta luovaa ja antoisaa, ja se kehittää opettajan tulevaisuusosaamista moniulotteisesti.
Täydennyskoulutuksen suoritettuanne voitte hakea virallista kurssitodistusta Helsingin yliopistolta.
- perustiedot Suomen opetussuunnitelmien mukaisista laaja-alaisista taidoista (peruskoulu)/teema-alueista (lukio)
- ymmärrystä siitä, miten erilaiset oppimistutkimukseen perustuvat menetelmät tukevat oppimista ja miten laaja-alaista osaamista voi edistää
- valmius suunnitella ja ohjata ilmiölähtöisiä projekteja yhteistyössä muiden opettajien kanssa
- erilaisten sosiaalisten, digitaalisten ja fyysisten oppimisympäristöjen tuntemusta
- kokemusta sulautuvan oppimisympäristön käytöstä, missä yhdistyy kasvokkainen, verkko-, ryhmä- ja mobiilioppiminen
Opintojaksolla käsitellään
- Oppimistutkimukseen perustuvia opetusmenetelmiä (esim. tutkiva-, ilmiö-, käänteinen- ja ongelmalähtöinen oppiminen)
- Laaja-alainen osaaminen OPS2016 perusteella peruskoulussa ja lukiossa
- Omaan tutkittavaan ilmiöön liittyvät oppiaineiden sisällöt Suomen opetussuunnitelmien mukaisesti
- Oppimisen psykologian periaatteiden soveltaminen käytäntöön
Oppimateriaali
- Lonka, K. (2018). Phenomenal Learning from Finland. Edita Publishing.
- Tie Laaja-alaiseen Osaamiseen -arviointityökalu
- Kurssin Claned-ympäristöön tuotetut materiaalit.