L4 Monilukutaito

Moduulin kirjallisuus: Lonka, K. (2018). Competence 4: Multiliteracy. Teoksessa Phenomenal learning from Finland (s. 112-128). Edita Publishing.

AKTIVOINTI

Tavoite ja tutkimuskysymys

Tässä moduulissa perehdymme laaja-alaisen osaamisen osaan Monilukutaito (L4).

Seuraavassa harjoituksessa tutustumme tarkemmin tämän moduulin tavoitteisiin.

MODUULIN TAVOITE & TUTKIMUSKYSYMYS

TAVOITE: Opettaja ymmärtää keskeisimmät elementit liittyen monilukutaitoon, miksi se on tärkeää ja miten sitä voidaan opetuksen avulla edistää. 

Tavoite on saavutettu, mikäli opettaja pystyy moduulin päätteeksi vastaamaan riittävällä tarkkuudella tavoitteeseen liittyvään tutkimuskysymykseen.

Tarkoituksena on, että tutkimuskysymykseen vastataan jo tässä vaiheessa alustavasti oppimisprosessin lähtötilanteen kartoittamiseksi.

Moduulin lopussa samaan kysymykseen vastataan uudestaan hyödyntämällä moduulin aikana opittuja asioita.

TUTKIMUSKYSYMYS:

1. Täydennä lause omin sanoin: Monilukutaito tarkoittaa, että…

2. Vastaa kysymykseen: Miten voimme edistää oppilaitteni monilukutaitoa ryhmämme ilmiössä?

Kirjaa lisäksi ylös kolme kysymystä, joihin olet kiinnostunut saamaan tämän moduulin aiheesta vastauksen.

 

Testaa, kuinka vaalimainoksia voidaan kohdentaa sinulle somessa tykkäystesi perusteella

Yle Uutiset (2019, maaliskuun 27). Testaa, kuinka vaalimainoksia voidaan kohdentaa sinulle somessa tykkäystesi perusteella. Haettu: https://yle.fi/uutiset/3-10707492.

Lue oheinen YLE:n artikkeli ja tee sen yhteydessä oleva testi.

POHDINTAKYSYMYS: Miten nykyinen someympäristömme vaikuttaa poliittisten viestien tuottamiseen, tulkitsemiseen ja arvottamiseen?

 

Keinoälyn muovaama media // Google Art & Culture Experiments

Google Arts & Culture (2019, joulukuun 10). Art Palette [Sivusto]. Haettu: https://artsexperiments.withgoogle.com/artpalette/.

Kokeile Google Art & Culture Experiments -sivustoa ja pohdi samalla kysymystä, mitä keinoäly voi tulevaisuudessa tarjota taiteelle?

 

L4 Monilukutaito

L4 Monilukutaito

Lue oheinen arviointityökalun tiivistelmä monilukutaidon laaja-alaisesta osaamisalueesta (L4). Tämän jälkeen kerrataan vielä alustavasti OPS:in teksti kyseiseen osaamisalueeseen liittyen.

Lonka, K., Makkonen, J., Litmanen, T., Berg, M., Hietajärvi, L., Kruskopf, M., Lammassaari, H., Maksniemi, E., & Nuorteva, M. (2017). Tie laaja-alaiseen osaamiseen (s. 74).  Helsinki: Microsoft.

 

OPS L4 Monilukutaito

OPS L4

Kertaa POPS:n (ja/tai LOPS:n) teksti teemasta L4 Monilukutaito, ja korosta siitä itsellesi talteen merkityksellisimmät huomiot.

Opetushallitus (2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (s. 22-23). Helsinki: Next Print Oy.

Opetushallitus (2015). Lukion opetussuunnitelman perusteet (s. 38-39). Helsinki: Next Print Oy.

 

PROSESSI

Monilukutaito.com

Playful Learning Center (2019, joulukuun 10). Monilukutaito.com [Sivusto]. MOI-kehittämisohjelma. Haettu: http://www.monilukutaito.com/.

Tutustu MOI-kehittämisohjelman sivuston kautta monilukutaitoon. Mikä on monilukutaidon määritelmä? Mitä se pitää sisällään? Mitkä ovat monilukutaidon ajankohtaisimmat ilmiöt? Löydätkö sivuilta jonkin välineen tai sovelluksen, jonka voisit nähdä hyödynnettävän luokkasi tai koulusi opetuksessa?

 

T1 Viestintä

L4 Monilukutaito T1 Viestintä

Seuraavaksi syvennymme monilukutaidon ensimmäiseen alateemaan ”Viestintä”.

Käy läpi arviointityökalun taitokohtainen jaottelu ja korosta siitä itsellesi ja mahdollisesti myös muille talteen keskeisimmät huomiot ja ideat.

Lonka, K., Makkonen, J., Litmanen, T., Berg, M., Hietajärvi, L., Kruskopf, M., Lammassaari, H., Maksniemi, E., & Nuorteva, M. (2017). Tie laaja-alaiseen osaamiseen (s. 75-79).  Helsinki: Microsoft.

 

Algoritmit ja digitaalinen viestintä // Linda Liukas

Linda Liukas on suomalainen lastenkirjailija, teknologiakasvattaja sekä tunnettu puhuja maailmalla.

Katso videopätkä ja poimi vastaukset seuraaviin kysymyksiin.

1) Etsi videolta kolme esimerkkiä algoritmeista digitaalisessa mediassa. Miten niillä pyritään meihin vaikuttamaan? Lisää videolle lyhyt suomennos itsellesi yksityiseen muistiinpanoon.

2) Miten voit ohjata oppilaitasi havaitsemaan viestien muotojen ja motiivien algoritmisia ulottuvuuksia? Lisää käytännön ehdotuksesi kommenttina videolle.

Eficode (2019, tammikuun 8). Linda Liukas, Hello Ruby Keynote, Day 1 [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=o0RO7nKp8jU&feature=emb_title.

 

Tekoäly ajattelumme muokkaajana // DOCVENTURES

Uusivirta, M. (2018, lokakuun 9). Luulitko tietäväsi tarpeeksi tekoälystä? Se muokkaa ajatteluasi tehokkaammin kuin tajusitkaan – ota homma haltuun nyt! YLE Docventures. Haettu: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/09/luulitko-tietavasi-tarpeeksi-tekoalysta-se-muokkaa-ajatteluasi-tehokkaammin.

Lue tietoisku ja kirjaa vastaukset seuraaviin kysymyksiin.

1) Missä tarkoituksessa tekoälyä voidaan hyödyntää ja kenen toimesta?

2) Miksi ja mitä oppilaidesi on tärkeää tietää tekoälystä liittyen monilukutaitoon kyetäkseen toimimaan demokraattisen yhteiskunnan täysivaltaisina jäseninä?

 

The nightmare of children’s YouTube

Lasten YouTube on pullollaan lapsia koukuttavaa sisältöä. Mikä on puhujan mukaan häiritsevää sisältöihin liittyen? Miten ohjeistaisit lapsia tällaisten sisältöjen kuluttajana?

TED (2018, kesäkuun 13). The nightmare videos of childrens’ YouTube — and what’s wrong with the internet today | James Bridle [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=v9EKV2nSU8w.

 

Ryhmäilmiöiden nykyhetki ja tulevaisuus // Eemeli Hakoköngäs

Miten voimme oppia lukemaan automatisoitunutta ja tiedostamatonta ryhmäkäyttäytymistä ympärillämme? Sosiaalipsykologian tutkijatohtori Eemeli Hakoköngäs valottaa videolla oleellisimpia nykyilmiöitä tieteenalansa näkökulmasta.

Mikä on tärkein Eemelin sanoma liittyen meitä ympäröivien viestien muotoihin ja motiiveihin? Lisää kommenttisi videolle ja/tai osallistu keskusteluun.

 

Konformistisuuspiilokamera

Katso oheinen video liittyen Eemeli Hakokönkään mainitsemaan konformistisuuden ilmiöön.

Mieti jokin oma esimerkki konformistisuudesta arkielämässä tai luokkahuoneessa / koulumaailmassa. Jaa oma esimerkkisi videolle vapaavalintaiseen kohtaan.

Prudential (2013, toukokuun 13). Prudential: Everybody’s Doing It [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=BgRoiTWkBHU.

 

Vaarallinen konformistisuus

Konformistisuus voi olla myös kohtalokasta. Mikä on videon koeasetelma? Miten luulet, että itse käyttäytyisit tällaisessa tilanteessa?

Mitä oppilaittesi on mielestäsi tärkeintä ymmärtää liittyen konformistisuuteen?

HeroicImaginationTV (2011, syyskuun 25). Dangerous Conformity [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=vjP22DpYYh8.

 

Vastuullistajournalismia.fi

Julkisen sanan neuvosto (2019, joulukuun 10). Vastuullistajournalismia.fi [Sivusto]. Haettu: https://vastuullistajournalismia.fi/.

Tutustu vastuullistajournalismia.fi -sivun kautta oikeuksiisi median kuluttajana ja kirjaa vastaukset seuraaviin kysymyksiin.

1) Arvioi miten hyvin oikeudet toteutuvat nykyisessä mediaympäristössä, jossa mm. sosiaalinen media toimii uutisten välittäjänä.

2) Minkälaisia mahdollisuuksia sinulla on toimia mikäli oikeuksiasi on loukattu?

 

Faktabaari

Avoin yhteiskunta ry (2019, joulukuun 11). Faktabaarista – Miten Faktabaari perustettiin? Haettu: https://faktabaari.fi/faktabaarista/.

Tutustu Faktabaari-nimiseen palveluun oheisesta linkistä.

1) Miksi Faktabaari on perustettu?

2) Mikä on sen toimintaperiaate?

3) Miten voisit hyödyntää Faktabaaria omassa opetuksessasi?

 

T2 Monimediallinen tuottaminen

L4 Monilukutaito T2 Monimediallinen tuottaminen

Seuraavaksi syvennymme monilukutaidon toiseen alateemaan ”Monimediallinen tuottaminen”.

Käy läpi arviointityökalun taitokohtainen jaottelu ja korosta siitä itsellesi ja mahdollisesti myös muille talteen keskeisimmät huomiot ja ideat.

Lonka, K., Makkonen, J., Litmanen, T., Berg, M., Hietajärvi, L., Kruskopf, M., Lammassaari, H., Maksniemi, E., & Nuorteva, M. (2017). Tie laaja-alaiseen osaamiseen (s. 80-82).  Helsinki: Microsoft.

 

Snapchat-filtterit

Tutustu videolta huippusuosittujen Snapchat-filttereiden toimintaan. Mitä on videolla kuvailtu konenäkö, ja mitä muita sovelluksia sillä on?

Vox (2016, kesäkuun 28). How Snapchat’s filters work [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=Pc2aJxnmzh0.

 

Videokuvan syntetisointi

POHDINTAKYSYMYS: Mistä videossa on kyse ja miten se liittyy monilukutaitoon? Referoi lyhyesti suomeksi.

Suwajanakorn, S. (2017, heinäkuun 11). Teaser — Synthesizing Obama: Learning Lip Sync from Audio [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=MVBe6_o4cMI.

 

Puheen syntetisointi

POHDINTAKYSYMYS: Mistä videossa on kyse ja miten se liittyy monilukutaitoon? Referoi lyhyesti suomeksi.

Mashable Deals (2018, toukokuun 9). Google’s AI Assistant Can Now Make Real Phone Calls [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=JvbHu_bVa_g.

 

Fake News -generaattori

Wilson, M. (2019, elokuun 16). This AI generates fake news about anything you want. Try it! Fast Company. Haettu: https://www.fastcompany.com/90390287/this-ai-generates-fake-news-about-anything-you-want-try-it

Lue oheinen artikkeli. Minkälainen on siinä kuvattu verkkopalvelu? Mitä potentiaalisia sovelluksia palvelulle näet, joista sinun on hyvä opettajana olla tietoinen?

 

Tekoäly ja monilukutaito // Linda Liukas

Katso videopätkä ja kirjaa yksityisiin muistiinpanoihin vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

Mitä on koneoppiminen? Mitä koneet käyttävät oppimisessa? Mitä koneet voivat oppia? Miten koneoppiminen vaikuttaa nykyiseen mediaympäristöömme?

BONUS: Miksi koneoppimiseen tarvitaan yhä moninaisempaa ja monialaisempaa asiantuntijuutta?

Eficode (2019, tammikuun 8). Linda Liukas, Hello Ruby Keynote, Day 1 [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=o0RO7nKp8jU&feature=emb_title.

 

JSN:n algoritmien journalistista käyttöä käsittelevä lausuma

Julkisen sanan neuvosto (2019, 31 lokakuuta). JSN hyväksyi historiansa ensimmäisen algoritmien journalistista käyttöä käsittelevän lausuman. Haettu: http://www.jsn.fi/uutiset/jsn-hyvaksyi-historiansa-ensimmaisen-algoritmien-journalistista-kayttoa-kasittelevan-lausuman/.

Lue oheinen JSN:n lausumaa käsittelevä uutinen ja pohdi vastaukset seuraaviin kysymyksiin.

1) Miten journalistiset tahot voivat hyödyntää algoritmeja toiminnassaan?

2) Mihin tarpeeseen lausuma on luotu? Miten se määrittelee journalistin vastuun algoritmien hyödyntämisessä?

3) Miksi on tärkeää, että digimedian kuluttajat ymmärtävät algoritmien journalisteille tarjoamia mahdollisuuksia?

 

Tunteisiin kohdennettua markkinointia

Perttula, V. (2017, maaliskuun 24). Kohdennettu mainonta saapuu kauppojen käytäville – videoanalytiikka tulkitsee asiakkaan tunteita. Markkinointi&Mainonta. Haettu: https://www.marmai.fi/uutiset/kohdennettu-mainonta-saapuu-kauppojen-kaytaville-videoanalytiikka-tulkitsee-asiakkaan-tunteita/8a7bd248-7de1-3e63-b5d3-b91592d5913c.

Lue oheinen artikkeli. Mikä kuvaillussa teknologiassa haastaa monilukutaidon? Mitä sinun olisi hyvä asiasta viestiä oppilaille?

 

Digitaalinen kuilu

Susarla, A. (2019, huhtikuun 17). The new digital divide is between people who opt out of algorithms and people who don’t. Quartz. Haettu: https://qz.com/1597901/how-people-feel-about-algorithms-has-become-the-new-digital-divide/.

Lue oheinen artikkeli ja pohdi vastaukset seuraaviin kysymyksiin.

1) Mitä ”digitaalisella kuilulla” (“digital divide”) on perinteisesti tarkoitettu?

2) Mihin sillä artikkelissa viitataan?

3) Miksi “algoritmitietoisuus” on kirjoittajien mukaan tärkeää?

 

Automating NYC: What are algorithms?

NYC Automated Desicion Systems Task Force (2019, joulukuun 10). Automating NYC and (en)coding inequality? [Sivusto]. Haettu: https://automating.nyc/#avocados.

Oheinen sivusto kuvailee New Yorkin kaupungin käyttämiä automaattisia päätöksentekojärjestelmiä (ADS), jotka pohjautuvat algoritmeihin. Lue materiaalista löytyvä kuvaus ja kokeile esimerkkejä algoritmeista.

Voit myös syventyä halutessasi artikkelin muuhun sisältöön ja tutkia kuinka New Yorkin kaupinki hyödyntää algoritmeja toiminnassaan.

 

Computational Literacy in Science Classrooms

Wilensky, R., Brady, C.E., & Horn, M.S. (2014). Fostering Computational Literacy in Science Classrooms. Haettu: https://m-cacm.acm.org/magazines/2014/8/177016-fostering-computational-literacy-in-science-classrooms/fulltext?mobile=true.

Tutustu artikkelista ohjelmoinnilliseen / laskennalliseen lukutaitoon (Computational literacy). Kokoa itsellesi käsitteen lyhyt ja ytimekäs määritelmä. Miksi kyseinen lukutaito on nykyajassamme tärkeää?

 

T3 Kontekstuaaliset tekstitaidot

L4 Monilukutaito T3 Kontekstuaaliset tekstitaidot

Seuraavaksi syvennymme monilukutaidon kolmanteen alateemaan ”Kontekstuaaliset tekstitaidot”.

Käy läpi arviointityökalun taitokohtainen jaottelu ja korosta siitä itsellesi ja mahdollisesti myös muille talteen keskeisimmät huomiot ja ideat.

Lonka, K., Makkonen, J., Litmanen, T., Berg, M., Hietajärvi, L., Kruskopf, M., Lammassaari, H., Maksniemi, E., & Nuorteva, M. (2017). Tie laaja-alaiseen osaamiseen (s. 83-88).  Helsinki: Microsoft.

 

Läntisen tuolla puolen

Suomen Rauhanpuolustajat (2019). Läntisen tuolla puolen [Sivusto]. Haettu: https://lantisentuollapuolen.rauhanpuolustajat.org/islam-meidan-mediassa/.

Käy läpi oheiset materiaalit liittyen läntiseen näkökulmaan mediassa.

Mitä oivalsit? Miten oma näkökulmasi mediaan muuttui? Pohdi missä menee raja itsensä ilmaisun ja loukkaavan mauttomuuden välillä, ja miten sitä voisi oppia paremmin havaitsemaan. Voisitko itse hyödyntää joitain näistä harjoituksista opetuksessa?

 

Haltijan kuiskaus

Erfving, E., Hintsa, A., Sintonen, S., Sairanen, H., & Kumpulainen, K. (2017). Haltijan kuiskaus. Helsingin yliopisto, Playful Learning Center. Haettu: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/206657/HaltijanKuiskaus.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Tutustu oheiseen materiaaliin ja pohdi seuraavia kysymyksiä: Mitä/Ketä varten materiaali on laadittu? Mikä on sen pedagoginen tavoite? Voisiko sitä soveltaa johonkin omaan opetukseesi liittyvään kokonaisuuteen?

 

Kalevalan Sammosta Ilmiösampoon

Oheinen hiljaittainen TED-Ed -animaatio johdattaa kansainvälisen katsojan meille pohjattoman arvokkaaseen kulttuuriperintöön, joka on toiminut astetta populäärimpienkin teosten ja kulttuuri-ilmiöiden lähteenä (VINKKI: videon lopussa).

TEHTÄVÄ: Keksitkö lyhyen ilmiölähtöisen oppimistehtävän tai -projektin aihion, joka voisi samalla tavoin edistää suomalaisen kulttuuriperinnön saattamista globaalin yleisön saataville? Mitä oppinaineita ja laaja-alaisia taitoja tähän sisältyisi? Lisää vastauksesi kommenttina videolle.

TED-Ed (2019, syyskuun 23). The myth of the Sampo— an infinite source of fortune and greed – Hanna-Ilona Härmävaara [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=71fLFOjruFc.

 

Dystopia 2153

TEACH Magazine (2019, joulukuun 10). Dystopia 2153 [Sivusto]. Haettu: https://dystopia2153.com.

Vieraile sivustolla ja kokeile maksutta Dystopia 2153 -materiaalia. Millä kaikilla tavoin materiaali edistää monilukutaidon kehittymistä? Kirjaa lyhyt esseevastauksesi alle.

 

Cope & Kalantzis 2009: ”Multiliteracies”: New Literacies, New Learning

Cope, B., & Kalantzis, M. (2009). “Multiliteracies”: New literacies, new learning. Pedagogies: An international journal, 4(3), 164-195.

Tutustu monilukutaidon käsitteen esittelevään artikkeliin. Löydätkö siitä jotain ennestään tässä moduulissa opittua? Mikä asia taas tuli itsellesi uutena? Korosta nämä huomiot tekstiin.

 

Monilukutaidon teoriatausta

Playful Learning Center (2019, joulukuun 10). Monilukutaito.com [Sivusto]. MOI-kehittämisohjelma. Haettu: http://www.monilukutaito.com/blog/81/julkaisumme.

Tutustu MOI-hankkeen julkaisuluetteloon. Valitse sieltä yksi artikkeli johon sinua kiinnostaa syventyä tarkemmin. Lataa se itsellesi ja lisää siitä ainakin yksi lähdeviite lokikirjaan.

 

ARVIOINTI

Ilmaisupyörä

Palaset omaan ilmiöön

KESKUSTELKAA moduulin sisältöjen, kirjojen sekä oman kokemuksen pohjalta. Miten voin soveltaa tätä asiaa omassa ilmiötssäni? Miten liittyy aikaisempiin kokemuksiini? Mitä voin oppia muilta? Voidaan myös opettaa muille itse oivallettuja asioita.

PYÖRÄYTTÄKÄÄ ILMAISUPYÖRÄÄ! (Löytyy edellisestä sisällöstä.) Ilmaisypyörää pyöräyttämällä arvotaan muoto tiivistelmälle, jossa esitetään moduulin pohjalta syntyneet keskeiset oivallukset. Jokainen ryhmäläinen palauttaa (saman) tiedoston Clanedin kansioon henkilökohtaisesti.

 

Monilukutaito

Tässä tehtävässä arvioimme laaja-alaisen osaamisen osaan Monilukutaito (L4) liittyvän ymmärryksemme kehittymistä.

Seuraavassa harjoituksessa arvioimme tarkemmin tämän moduulin alussa asetettujen tavoitteiden toteutumista.

MODUULIN LOPPUARVIOINTI

ALUSSA ASETETTU TAVOITE: Opettaja ymmärtää keskeisimmät elementit liittyen monilukutaitoon, miksi se on tärkeää ja miten sitä voidaan opetuksen avulla edistää.

Tavoite on saavutettu, mikäli opettaja pystyy moduulin päätteeksi vastaamaan riittävällä tarkkuudella tavoitteeseen liittyvään tutkimuskysymykseen.

Nyt tarkastelemme tavoitteen toteutumista vastaamalla uudestaan alussa vastattuihin kysymyksiin.

1. Täydennä lause omin sanoin: Monilukutaito tarkoittaa, että…

2. Osoittakaa ilmiösuunnitelmastanne kohdat, jotka kehittävät monilukutaitoa. Tätä ei tarvitse välttämättä osoittaa nyt, mutta huolehtikaa, että lopullisessa ilmiösuunnitelmassanne on osoitettu (“L4”) tätä laaja-alaista taitoa tukevat kohdat.

Vastattuasi voit verrata vastauksiasi moduulin alussa antamiisi vastauksiin ja arvioida omien tietojesi karttumista ja ymmärryksesi kehittymistä.

 

SEURAAVAAN MODUULIIN >>