Laaja-alainen osaaminen

Moduulin kirjallisuus: Lonka, K. (2018). The Finnish Road to 21st Century Competence. Teoksessa Phenomenal learning from Finland (s. 55-63). Edita Publishing.

AKTIVOINTI

Tavoite ja tutkimuskysymys

Tässä moduulissa perehdymme yleisellä tasolla opetussuunnitelmien tavoitteena olevaan laaja-alaiseen osaamiseen.

Seuraavassa harjoituksessa tutustumme tarkemmin tämän moduulin tavoitteisiin.

MODUULIN TAVOITE & TUTKIMUSKYSYMYS

TAVOITE: Opettaja ymmärtää, mitä on laaja-alainen osaaminen, miksi se on uusissa opetussuunnitelmissa eritelty sekä miten sen kehittymistä voi tukea.

Tavoite on saavutettu, mikäli opettaja pystyy moduulin päätteeksi vastaamaan riittävällä tarkkuudella tavoitteeseen liittyvään tutkimuskysymykseen.

Tarkoituksena on, että tutkimuskysymykseen vastataan jo tässä vaiheessa alustavasti oppimisprosessin lähtötilanteen kartoittamiseksi.

Moduulin lopussa samaan kysymykseen vastataan uudestaan hyödyntämällä moduulin aikana opittuja asioita.

TUTKIMUSKYSYMYS:

1. Täydennä lause omin sanoin: Mielestäni laaja-alainen osaaminen tarkoittaa, että… (Saat käyttää useamman virkkeen, mutta koita esittää asiasi tiiviisti.)

2. Vastaa kysymykseen: Miten voin edistää oppilaitteni laaja-alaisen osaamisen kehittymistä?

Kirjaa lisäksi ylös kolme kysymystä, joihin olet kiinnostunut saamaan tämän moduulin aiheesta vastauksen.

 

Perttu Pölönen ja tulevaisuuden taidot

Perttu Pölönen: Kouluihin tarvitaan kysymysten vallankumous.

Kommentoi videolle sopivaan kohtaan vastauksesi seuraavaan kysymykseen: Miksi olen tällä kurssilla?

(Huomaathan, että voit myös keskustella vastauksena muiden lisäämiin kommentteihin.)

OAJvideot (2018, Elokuu 1). Perttu Pölönen: Kouluihin tarvitaan kysymysten vallankumous [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=8A6CW2rP67w.

 

Näkökulmia laaja-alaiseen osaamiseen

Laaja-alainen osaaminen on uusin lisäys suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelmiin. Aiheesta kirjan kirjoittanut professori Kirsti Lonka käy läpi parhaita paloja ja taitojen monialaisuutta.

Mitkä asiat videolta olivat sinulle uusia? Mitkä näet tärkeimmiksi?

 

PROSESSI

POPS(2014): Tavoitteena laaja-alainen osaaminen

Opetushallitus (2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: Next Print Oy.

Avaa opintosuuntasi mukaan joko tämä, tai seuraavasta sisällöstä löytyvä lukio-opetuksen opetussuunnitelman perusteet.

Tämän tehtävän tavoitteena on tutkia, mitä vuonna 2016 voimaan astuneet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sanovat laaja-alaisesta osaamisesta.

Lue kohta 3.3 Tavoitteena laaja-alainen osaaminen (POPS), ja korosta itsellesi valmiiksi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1) Mitkä kaksi asiaa laaja-alaista osaamista/aihekokonaisuuksia koskien olivat Sinulle ennestään tuttuja?

2) Mitkä kaksi asiaa yllättivät tai olivat Sinulle uusia?

 

LOPS(2015): Aihekokonaisuudet oppimistavoitteina ja opetuksen keskeisinä sisältöinä

Opetushallitus (2015). Lukion opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: Next Print Oy.

Avaa opintosuuntasi mukaan joko tämä, tai edellisestä sisällöstä löytyvä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.

Tämän tehtävän tavoitteena on tutkia, mitä vuonna 2016 voimaan astuneet opetussuunnitelman perusteet sanovat laaja-alaisesta osaamisesta.

Lue kohta 5.2 Aihekokonaisuudet, ja korosta itsellesi valmiiksi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1) Mitkä kaksi asiaa laaja-alaista osaamista/aihekokonaisuuksia koskien olivat Sinulle ennestään tuttuja?

2) Mitkä kaksi asiaa yllättivät tai olivat Sinulle uusia?

 

OPS (2016): Tavoitteena laaja-alainen osaaminen / Aihekokonaisuudet oppimistavoitteina ja opetuksen keskeisinä sisältöinä

Tämän tehtävän tavoitteena on tutkia, mitä vuonna 2016 voimaan astuneet opetussuunnitelmien perusteet sanovat laaja-alaisesta osaamisesta.

Laaja-alainen osaaminen (POPS) ja aihekokonaisuudet (LOPS): Jotain uutta, jotain vanhaa?

Avaa opintosuuntasi mukaan joko perusopetuksen tai lukio-opetuksen opetussuunnitelman perusteet edellisistä sisällöistä. Lue kohta 3.3 Tavoitteena laaja-alainen osaaminen (POPS) tai 5.2 Aihekokonaisuudet (LOPS), ja vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  1. Mitkä kaksi asiaa laaja-alaista osaamista/aihekokonaisuuksia koskien olivat Sinulle ennestään tuttuja?
  2. Mitkä kaksi asiaa yllättivät tai olivat Sinulle uusia?

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 3.3 Tavoitteena laaja-alainen osaaminen: https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus

Lukio-opetuksen opetussuunnitelman perusteet, 5.2 Aihekokonaisuudet: https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/lukiokoulutus

 

Tie laaja-alaiseen osaamiseen

Video esittelee laaja-alaisen osaamisen opetussuunnitelmatyön taustaa sekä osaamisen arviointikehikon. Pohdi katsellessasi seuraavia kysymyksiä: Mihin tarpeeseen arviointikehikko on luotu? Miten se toimii? Miten sitä voidaan hyödyntää kouluyhteisön tasolla?

Claned Group (2017, huhtikuun 27). Tie laaja-alaiseen osaamiseen [Videotiedosto]. Haettu: https://vimeo.com/215005199

 

Tie laaja-alaiseen osaamiseen -arviointikehikko

Laaja-alaisen osaamisen arviointikehikko

Tällä kurssilla hyödynnämme Tie laaja-alaiseen osaamiseen -arviointikehikkoa. Käy seuraavaksi läpi arviointikehikon johdanto sekä rakenne. Mieti alustavasti, minkälaisiin eri teemoihin laaja-alaiset taidot on jaettu, miten arviointikehikkoa voidaan kouluyhteisössä hyödyntää, sekä mitä tapahtuu taitotason kasvaessa?

Lonka, K., Makkonen, J., Litmanen, T., Berg, M., Hietajärvi, L., Kruskopf, M., Lammassaari, H., Maksniemi, E., & Nuorteva, M. (2017). Tie laaja-alaiseen osaamiseen.  Helsinki: Microsoft.

 

Laaja-alaisten taitojen esittely

Laaja-alaisten Osaamisalueiden Lyhyet Kuvaukset

Seuraavassa tutustumme tarkemmin laaja-alaisen osaamisen osa-alueisiin. Lue läpi eri taitojen lyhyet kuvaukset ja pohdi alustavasti, mihin näistä haluaisit itse syventyä kurssilla tarkemmin.

Myöhemmin valitsette OTR-ryhmässänne näistä 2-4 kappaletta, jotka tulette upottamaan omaan ilmiösuunnitelmaanne.

Lonka, K., Makkonen, J., Litmanen, T., Berg, M., Hietajärvi, L., Kruskopf, M., Lammassaari, H., Maksniemi, E., & Nuorteva, M. (2017). Tie laaja-alaiseen osaamiseen.  Helsinki: Microsoft.

 

INFOGRAAFI – Laaja-alaiset taidot

INFOGRAAFI – Laaja-alaiset taidot M

Käy läpi seuraava infograafi ja korosta siitä itsellesi merkityksellisimmät kohdat laaja-alaiseen osaamiseen liittyen. Voit myös ladata infograafin ja säilyttää sen muistin tukena ja inspiraationa. Someverkostoihin jakaminen ei ole myöskään kielletty.

(Huom! Infograafi tarkoittaa jonkin tiedollisen asiakokonaisuuden esittävää kuvallis-tekstuaalista esitystä.)

 

OECD:n näkökulma laaja-alaiseen osaamiseen

OECD Future of Education and Skills 2030 (2019). The OECD Learning Compass 2030 [Sivusto]. Haettu: https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/.

Tutki OECD:n 2030 oppimiskompassia oheisen sivuston kautta. Minkälaisia yhtäläisyyksiä löydät Suomen opetussuunnitelmien laaja-alaiseen osaamiseen? Avaa osio “Skills”. Minkä aiheiden korostuminen yllätti sinua? Mitkä aiheet esiintyvät samassa muodossa suomalaisen viitekehyksen kanssa?

 

Korkeakoulutuksen tulevaisuus

Digitaalinen vallankumous vaikuttaa välttämättä myös korkeakoulutuksen tulevaisuuteen. Teollinen vallankumous teki koulutusjärjestelmästämme sen mitä se on nyt, mutta edessämme on aivan yhtä radikaali murros.

1) Pohdi miten korkeakoulumaailman murros mahdollisesti heijastuu omalle opetusasteellesi?

2) Onko koulutusjärjestelmä todellisuudessa muuttunut viimeisten 2000 vuoden aikana?

3) Mikä on kohdasta 6:33 alkaen esitellyn rakettitieteilijän tarina?

Quartz (2018, marraskuun 28). The Future of College [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=3CZesNoETPM.

 

SITRA // Sustainability, Human Well-being and the Future of Education

Cook, J. W. (Ed.). (2019). Sustainability, Human Well-Being, and the Future of Education. Palgrave Macmillan.

Tutustu Sitran Sustainability, Human Well-being and the Future of Education -julkaisusta suomalaisen opetussuunnitelmaprosessin taustaan. Lisää siitä lokikirjaasi ainakin yksi lähdeviite.

 

ARVIOINTI

Palaset omaan ilmiöön

Tämän moduulin ryhmäreflektiona tehdään Ilmiön työstömoduulin palautus 1: PROSESSIN KÄYNNISTÄMINEN. Käyttäkää apuna oheista kurssin OTR-ohjetta.

 

Laaja-alainen osaaminen

Tässä tehtävässä arvioimme yleisesti laaja-alaiseen osaamiseen liittyvän ymmärryksemme kehittymistä.

Seuraavassa harjoituksessa arvioimme tarkemmin tämän moduulin alussa asetettujen tavoitteiden toteutumista.

MODUULIN LOPPUARVIOINTI

ALUSSA ASETETTU TAVOITE: Opettaja ymmärtää, mitä on laaja-alainen osaaminen, miksi se on uusissa opetussuunnitelmissa eritelty sekä miten sen kehittymistä voi tukea.

Tavoite on saavutettu, mikäli opettaja pystyy moduulin päätteeksi vastaamaan riittävällä tarkkuudella tavoitteeseen liittyvään tutkimuskysymykseen.

Nyt tarkastelemme tavoitteen toteutumista vastaamalla uudestaan alussa vastattuihin kysymyksiin.

1. Täydennä lause omin sanoin: Mielestäni laaja-alainen osaaminen tarkoittaa, että… (Saat käyttää useamman virkkeen, mutta koita esittää asiasi tiiviisti.) 

2. Osoittakaa ilmiösuunnitelmastanne, miten se kehittää oppilaiden laaja-alaisen osaamisen taitoja. Tätä ei tarvitse välttämättä osoittaa nyt, mutta huolehtikaa, että lopullisessa ilmiösuunnitelmassanne on kuvailtu yleisesti tuetut laaja-alaiset taidot ja niitä tukevat elementit.

Vastattuasi voit verrata vastauksiasi moduulin alussa antamiisi vastauksiin ja arvioida omien tietojesi karttumista ja ymmärryksesi kehittymistä.

 

SEURAAVAAN MODUULIIN >>