Monialaiset oppimismenetelmät ja ilmiölähtöinen oppiminen

Moduulin kirjallisuus: Lonka, K. (2018). Lessons Learned from Educational Psychology & Phenomenon-based Learning. Teoksessa Phenomenal learning from Finland (s. 28-63, 173-193). Edita Publishing.

Oheislukemistoa: Oivaltava oppiminen (Lonka 2015), Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia (Cantell, 2015), Tutkiva oppiminen (Hakkarainen, Lonka & Lipponen, 2004).

AKTIVOINTI

Tavoite ja tutkimuskysymys

Tässä moduulissa syvennymme nykyaikaisen oppimistutkimuksen mukaisiin, monialaisiin oppimismenetelmiin sekä ilmiölähtöisyyden taustateoriaan.

Seuraavassa harjoituksessa tutustumme tarkemmin tämän moduulin tavoitteisiin.

MODUULIN TAVOITE & TUTKIMUSKYSYMYS

TAVOITE: Opettaja sisäistää erilaisia monialaisia oppimismenetelmiä sekä ilmiöoppimista ohjaavat perusperiaatteet. 

Tavoite on saavutettu, mikäli opettaja pystyy moduulin päätteeksi vastaamaan riittävällä tarkkuudella tavoitteeseen liittyvään tutkimuskysymykseen.

Tarkoituksena on, että tutkimuskysymykseen vastataan jo tässä vaiheessa alustavasti oppimisprosessin lähtötilanteen kartoittamiseksi.

Moduulin lopussa samaan kysymykseen vastataan uudestaan hyödyntämällä moduulin aikana opittuja asioita.

1. TUTKIMUSKYSYMYS: 

a) Täydennä lause omin sanoin: Mielestäni monialaiset oppimismenetelmät ja ilmiölähtöinen oppiminen tarkoittavat, että… 

b) Vastaa kysymykseen: Minkälaisia asioita minun tuli opettajana ja pedagogina ymmärtää, kun lähden toteuttamaan opetuksessani monialaisia oppimismenetelmiä ja ilmiölähtöistä oppimista? 

Kirjaa lisäksi ylös kolme kysymystä, joihin olet kiinnostunut saamaan tämän moduulin aiheesta vastauksen.

 

2. Lisäksi vastaa seuraaviin kysymyksiin omin sanoin (ei arvioida, vastaamisesta 1 p): 

a) Anna oma henkilökohtainen määritelmäsi käsitteelle ”oppiminen”. 

b) Anna oma henkilökohtainen määritelmäsi käsitteelle ”luovuus”. 

c) Näetkö yhteyttä oppimisen ja luovuuden välillä? Jos näet, miten kuvailisit näiden välistä yhteyttä?

 

Oivaltava oppiminen – 0. Johdanto

Katso oheinen video oivaltavaan oppimiseen liittyen. Käytä kommentointityökalua ja mainitse kommenteissasi

1) jokin sinulle mahdollisesti uusi asia

2) jokin ennestään tuttu asia

3) asia, josta haluaisit oppia lisää

(Kommentin saat lisättyä pysäyttämällä videon ja valitsemalla sinisestä valikosta ”Comment/Kommentti”. Huomaathan, että voit myös keskustella vastauksena muiden lisäämiin kommentteihin.)

Materiaalia KASKOlaisille (Helsingin kaupungin opetusvirasto) (2017, syyskuun 7). Kirsti Lonka – Oivaltava oppiminen – 0. Johdanto [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=23ZTFdGigAI.

 

PROSESSI

Menetelmällinen katsaus POPS:iin

Lataa (ylävalikosta) itsellesi oheinen POPS (tai seuraavasta sisällöstä löytyvä LOPS) ja avaa se jollakin mieleiselläsi lukijalla. Etsi tiedostosta (Ctrl+F) kaikki kohdat, joissa esiintyy sana ”ilmiö”. Kirjaa tämän jälkeen oheiseen dokumenttiin vastaus kysymykseen: Mitä ilmiölähtöisyydestä on määrätty opetussuunnitelmassa?

Opetushallitus (2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: Next Print Oy.

 

Menetelmällinen katsaus LOPS:iin

Lataa (ylävalikosta) itsellesi oheinen LOPS (tai edellisestä sisällöstä löytyvä POPS) ja avaa se jollakin mieleiselläsi lukijalla. Etsi tiedostosta (Ctrl+F) kaikki kohdat, joissa esiintyy sana ”ilmiö”.

Kirjaa tämän jälkeen oheiseen dokumenttiin vastaus kysymykseen: Mitä ilmiölähtöisyydestä on määrätty opetussuunnitelmassa?

Opetushallitus (2015). Lukion opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: Next Print Oy.

 

Oivaltava oppiminen – 1. Kiinnostuksen herättäminen

Katso oheinen video. Vastaa kommenttityökalua apunasi käyttäen seuraavaan kysymykseen:

Mitä videolla esiin tuotua asiaa pidit erityisen tärkeänä? Miksi?

Materiaalia KASKOlaisille (Helsingin kaupungin opetusvirasto) (2017, syyskuun 7). Kirsti Lonka – Oivaltava oppiminen – 1. Kiinnostuksen herättäminen [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=NJJxGBv2U4g.

 

Ilmiöoppiminen by Helsingin kaupunki

Katso oheinen video. Käytä kommentointityökalua ja pyri kiteyttämään omin sanoin 1-2 virkkeellä, mitä on ilmiöoppiminen.

Kasvatus ja koulutus (Helsingin kaupungin KASKO) (2016, joulukuun 21). Helsingin kaupungin opetussuunnitelma, ilmiöoppiminen [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=V9ffOMpI-ZU.

 

LAURI VAARA feat. IIDA VEDENPÄÄ // Ilmiölähtöinen oppiminen

Videolla Lauri Vaara ja Iida Vedenpää johdattelevat kuulijaa ilmiölähtöisyyden aiheeseen syksyn 2019 Laaja-alainen osaaminen ja ilmiölähtöiset projektit -kurssin aloitustapaamisessa.

Tästä löytyy edellisen videon diat.

Jos esitys herättää kysymyksiä tai ajatuksia, niin voitte kommentoida tiedoston yhteyteen kommentointityökalua hyödyntämällä.

 

Ilmiömäistä oppimista // Henriikka Vartiainen

Katso oheinen FT Henriikka Vartiaisen Ilmiömäistä oppimista -video. Lisää halutessasi kommentointityökalulla videolle keskustelunavauksia.

Vartiainen, H. (2018, elokuun 14). Ilmiömäistä oppimista [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=Do0gbfqO6Mg.

 

Outi Haatainen – Tutkiva oppiminen

Katso oheinen video, jossa Outi Haatainen kertoo tutkivasta oppimisesta. Käytä apunasi kommenttityökalua, ja kommentoi, miten Sinun tämän hetkisen käsityksesi mukaan tutkiva oppiminen, oivaltava oppiminen ja ilmiöoppiminen suhteutuvat toisiinsa.

Materiaalia KASKOlaisille (Helsingin kaupungin opetusvirasto) (2015, syyskuun 16). Outi Haatainen – Tutkiva oppiminen [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=YqImylRaNUQ.

 

Oivaltava oppiminen – 2. Tunteiden rooli oppimisessa

Katso oheinen video liittyen tunteiden rooliin oppimisessa. Käytä kommentointityökalua ja vastaa seuraavaan kysymykseen: Minkälaisia havaintoja olet tehnyt oppimiseen liittyvistä tunteista joko omalla tai muiden kohdalla? Mainitse 1-2 asiaa.

Materiaalia KASKOlaisille (Helsingin kaupungin opetusvirasto) (2017, syyskuun 7). Kirsti Lonka – Oivaltava oppiminen – 2. Tunteiden rooli oppimisessa [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=tl8BoQF2L5U.

 

YLE Oppiminen: Flow-tila syntyy kun taidot ja tehtävän haastavuus ovat tasapainossa

Löyttyniemi, R. (2013, tammikuun 28). Flow-tila syntyy kun taidot ja tehtävän haastavuus ovat tasapainossa. Haettu: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/28/flow-tila-syntyy-kun-taidot-ja-tehtavan-haastavuus-ovat-tasapainossa.

Lue tai kuuntele oheinen YLE:n flow-tilaan liittyvä materiaali.

 

Itseohjautuvuuteen kasvattamassa // Marika Toivola

Katso Marika Toivolan video liittyen itseohjautuvuuteen ja käänteiseen oppimiseen. Käytä apunasi kommenttityökalua ja nosta esiin 1-3 seikkaa, jotka mielestäsi ovat erityisen tärkeitä. Perustele kommenttisi lyhyesti.

Kasvatus ja koulutus (Helsingin kaupungin KASKO) (2017, joulukuun 5). Marika Toivola: Itseohjautuvuuteen kasvattamassa [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=XL72pQaJcf8.

 

Käänteinen oppiminen // Marika Toivola

Toivola, M. (haettu 2019, joulukuun 5). Käänteinen oppiminen. Haettu: http://www.flippedlearning.fi/p/kaanteinen-oppiminen_12.html 

Lue vielä oheinen tiivistys käänteisestä oppimisesta.

 

Kontekstuaaliset tunteet ilmiöprosessin aikana // Litmanen 2012

Litmanen, T., Lonka, K., Inkinen, M., Lipponen, L., & Hakkarainen, K. (2012). Capturing teacher students’ emotional experiences in context: does inquiry-based learning make a difference?. Instructional Science, 40(6), 1083-1101.

Lue oheinen artikkeli ja korosta artikkelista mielestäsi keskeiset asiat. Vastaa seuraaviin kysymyksin:

1) Mitkä olivat mielestäsi tutkimuksen keskeisimmät johtopäätökset?

2) Miten näitä asioita oli tutkittu?

 

Newcomer et al. 1999 – Decreased Memory Performance in Healthy Humans Induced by Stress-Level Cortisol Treatment

Newcomer, J. W., Selke, G., Melson, A. K., Hershey, T., Craft, S., Richards, K., & Alderson, A. L. (1999). Decreased memory performance in healthy humans induced by stress-level cortisol treatment. Archives of general psychiatry, 56(6), 527-533.

POHDINTAKYSYMYS: Mikä on oheisen tutkimuksen johtopäätös liittyen stressin muistiin liittyviin vaikutuksiin?

 

Oivaltava oppiminen – 3. Oppimisprosessi

Katso oheinen video ja kiteytä kommentointityökalun avulla, mitä mielestäsi on oppimisprosessi?

Materiaalia KASKOlaisille (Helsingin kaupungin opetusvirasto) (2017, syyskuun 7). Kirsti Lonka – Oivaltava oppiminen – 3. Oppimisprosessi [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=C3cscRyANgk.

 

Hannele Cantell – Mitä on monialainen opiskelu (10 min kooste)

Katso oheinen video, joka käsittelee monialaista oppimista. Kommentoi videon ja oman käsityksesi pohjalta tiiviisti, millaista on mielestäsi monialainen oppiminen.

Materiaalia KASKOlaisille (Helsingin kaupungin opetusvirasto) (2014, joulukuun 10). Hannele Cantell – Mitä on monialainen opiskelu (10 min kooste) [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=AXqJquXlcOI.

 

Rajoja ylittämässä: Luovaope x Aalto x Design Factory

Luovaopen vierailu Aalto Design Factoryyn 23.9.2019. Pohdi katsoessasi kysymystä: Mikä erottaa monialaisen ja ilmiölähtöisen opiskelun? Kirjaa oivalluksesi videolle.

 

Taikopeda: Ongelmalähtöinen oppiminen

Taikopeda (haettu 2019, joulukuun 5). Ongelmalähtöinen oppiminen (PBL). Haettu: http://www.taikopeda.fi/oppaitaopettamiseen/oppiminen/ongelmalahtoinen_oppiminen.html.

Tutustu Taikopedan kuvauksen kautta ongelmalähtöiseen oppimiseen. Miten ongelmalähtöinen oppimisprosessi etenee? Mikä on sen onnistumisen kannalta erityisen tärkeää? Minkälaisessa tilanteessa menetelmää olisi kannattavaa soveltaa?

 

Ongelmalähtöinen oppiminen lääketieteessä

Katso video liittyen ongelmalähtöiseen oppimiseen lääketieteen kontekstissa. Nosta kommentointityökalua apunasi käyttäen esiin 2-3 asiaa, jotka näkemyksesi mukaan ovat keskeisiä ongelmalähtöisessä oppimisessa.

CGP Teaching Videos (2017, kesäkuun 4). Problem Based Learning in Action in Medical School [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=CZeP1a7xQdY.

 

Novissima.fi – Mitä tapahtuu Helsingin yliopiston harjoittelukouluissa?

Novissima (2019). novissima.fi [Sivusto]. Haettu: http://www.novissima.fi/.

Tutustu Helsingin yliopiston harjoittelukoulujen julkaisuun Novissimaan. Etsi jokin kurssin aiheiden kannalta itseäsi kiinnostava artikkeli ja referoi se lyhyesti lokikirjaasi.

 

Oivaltava oppiminen – 4. Arviointi oppimisen tukena

Katso video ja vastaa seuraavii kysymyksiin kommentointityökalun avulla:

1) Mikä asia erityisesti kiinnitti huomiosi kun ajattelet rooliasi tulevana opettajana?

2) Mikä asia tuntui epäselvältä tai mistä haluaisit tietää lisää?

Materiaalia KASKOlaisille (Helsingin kaupungin opetusvirasto) (2017, syyskuun 7). Kirsti Lonka – Oivaltava oppiminen – 4. Arviointi oppimisen tukena [Videotiedosto]. Haettu: https://www.youtube.com/watch?v=YsPRBYtQh3g.

 

KIRSTI LONKA – Ymmärryksen arviointi

Kirsti Longan miniluento ymmärryslähtöisestä arvioinnista ”Laaja-alainen osaaminen ja ilmiölähtöiset projektit” -kurssilla 7.10.2019.

Mitkä asiat on helppo arvioida? Entä mitä on erityisen vaikeaa arvioida? Minkälaisten asioiden arviointi mielestäsi parhaiten edistää oppimista?

 

Lonka 2012 – Engaging Learning Environments for the Future

Lonka, K. (2012). Engaging learning environments for the future: The 2012 Elizabeth W. Stone lecture. The road to information literacy: Librarians as facilitators of learning, 15-30.

Oivaltavan oppimisen mallin taustateoriaa. Lisää teoksesta lokikirjaasi ainakin yksi lähdeviite.

 

Lonka & Ahola: Activating instruction: How to foster study and thinking skills in higher education

Lonka, K., & Ahola, K. (1995). Activating instruction: How to foster study and thinking skills in higher education. European journal of psychology of education, 10(4), 351.

Oivaltavan oppimisen mallin taustateoriaa. Lisää teoksesta lokikirjaasi ainakin yksi lähdeviite.

 

Lonka & Ketonen 2012 – How to make a lecture course an engaging learning experience

Lonka, K., & Ketonen, E. (2012). How to make a lecture course an engaging learning experience?. Studies for the learning society, 2(2-3), 63-74.

Oivaltavan oppimisen mallin taustateoriaa. Lisää teoksesta lokikirjaasi ainakin yksi lähdeviite.

 

ARVIOINTI

Palaset omaan ilmiöön

KESKUSTELKAA moduulin sisältöjen, kirjojen sekä oman kokemuksen pohjalta. Miten voin soveltaa tätä asiaa omassa ilmiössäni? Miten liittyy aikaisempiin kokemuksiini? Mitä voin oppia muilta? Voidaan myös opettaa muille itse oivallettuja asioita.

TUOTTAKAA TIIVISTELMÄHISSIPUHE, joka on suullinen esitys ryhmäreflektion keskeisistä oivalluksista. Esitys tallennetaan joko videona, audiona tai saneltuna tekstinä. Jokainen ryhmäläinen palauttaa tiedoston Clanedin kansioon henkilökohtaisesti.

 

Monialaiset oppimismenetelmät ja ilmiölähtöinen oppiminen

Tässä tehtävässä arvioimme Monialaisiin oppimismenetelmiin ja ilmiölähtöiseen oppimiseen liittyvän ymmärryksemme kehittymistä.

Seuraavassa harjoituksessa arvioimme tarkemmin tämän moduulin alussa asetettujen tavoitteiden toteutumista.

MODUULIN LOPPUARVIOINTI

ALUSSA ASETETTU TAVOITE: Opettaja sisäistää erilaisia monialaisia oppimismenetelmiä sekä ilmiöoppimista ohjaavat perusperiaatteet.

Tavoite on saavutettu, mikäli opettaja pystyy moduulin päätteeksi vastaamaan riittävällä tarkkuudella tavoitteeseen liittyvään tutkimuskysymykseen.

1. TUTKIMUSKYSYMYS: 

a) Täydennä lause omin sanoin: Mielestäni monialaiset oppimismenetelmät ja ilmiölähtöinen oppiminen tarkoittavat, että… 

b) Vastaa kysymykseen: Minkälaisia asioita minun tuli opettajana ja pedagogina ymmärtää, kun lähden toteuttamaan opetuksessani monialaisia oppimismenetelmiä ja ilmiölähtöistä oppimista? 

2. Lisäksi vastaa seuraaviin kysymyksiin omin sanoin (ei arvioida, vastaamisesta 1 p): 

a) Anna oma henkilökohtainen määritelmäsi käsitteelle ”oppiminen”. 

b) Anna oma henkilökohtainen määritelmäsi käsitteelle ”luovuus”. 

c) Näetkö yhteyttä oppimisen ja luovuuden välillä? Jos näet, miten kuvailisit näiden välistä yhteyttä?

 

SEURAAVAAN MODUULIIN >>