Koiralle ruokaa lemmikkiliikkeestä, kissalle marketista ja netistä

Petnets-projektin lemmikkikulutuskyselyn mukaan koirien ruoka ostetaan pääosin paikallisista lemmikkien erikoisliikkeistä.

Kissojen ruoka taas hankitaan pääosin marketeista ja päivittäistavarakaupoista sekä netistä.

Ruokaostospaikan valinta on yhteydessä vastaajan tulotasoon: useampi suurempituloisista ostaa lemmikkinsä ruuat erikoisliikkeistä kun taas suurempi osuus pienempituloisista asioi pääosin marketeissa.

Lemmikin ostohinnan ohella lemmikin iällä on yhteys ruokaostospaikan valintaan. Suurempi osuus vanhemmista koirista saa pääosin markettiruokaa, nuoremmista useammat taas lemmikkien erikoisliikkeestä hankittua ruokaa.

Suuri osa vastaajista luottaa oman kokemuksen ohella eläinlääkärin ja eläintenhoitajan neuvoihin lemmikkien ruokinnasta. Useimmat hakevat ruokintatietoa myös internetistä, kasvattajilta, lemmikkitarvikeliikkeiden henkilökunnalta, lemmikkejä käsittelevästä kirjallisuudesta, harrastus- ja rotuyhteisöltä, tuttavien ja sukulaisten suosituksista sekä sosiaalisen median keskusteluista. Myös tuoteselosteita tutkitaan tarkkaan. Ruokinta-aiheiset luennot mainittiin myös tiedon lähteenä.

Kaikissa tuloluokissa suurin osa vastaajista haluaa mahdollisimman edullista ruokaa. Eniten tästä toiveesta joustavia on ymmärrettävästi suurituloisimpien joukossa. Hinnalla on enemmän merkitystä suurten ja keskisuurten kuin pienten koirien ruokaostoksissa. Ruokakulujen mediaani oli koirilla 40 euroa kuukaudessa ja kissoilla 35 euroa kuukaudessa.

Ruuan kotimaisuus ja luonnonmukaisuus ovat useammin valinnan perusteina koiran- kuin kissanruuassa. Sekä kissan että koiran omistajat haluavat laadukasta ruokaa, joka pitää lemmikin hyvinvoivana. Joskus lemmikki tekee ruokavalinnan myös itse – vain tietyt ruuat maistuvat!

Teksti: Aija Kaartinen