Demonstration mot universitetets sparprogram

Som följd av regeringens beslut har Helsingfors universitet onsdagen 16.9.2015 gått ut med ett meddelande om ett omfattade sparprogram. Eftersom de här nedskärningarna hårt drabbar dem som arbetar för vetenskapen i Finland, har Styrelsen för Doktorander vid Helsingfors universitet rf beslutat att stöda arbetstagarnas demonstration som ordnas imorgon, fredagen 19.9. på järnvägstorget kl. 11.

I praktiken betyder sparprogrammet bland annat att samarbetsförhandlingar som gäller hela personalen kommer att inledas. Målet är att minska personalen med maximalt 1200 personer fram till år 2020, vilket innebär en minskning på 15 %. Universitetet förbereder sig också för att införa terminsavgifter för studerande som kommer från andra än EU och ETA-länder. Grundfinansieringen kommer sannolikt att minska permanent och forskningsresultaten kommer i framtiden att styras allt mer av näringslivets behov då trycket att kommersialisera resultaten ökar.
Hela meddelandet kan läsas på Flamma.

Trots inbesparingarna är målet att Helsingfors universitet också i framtiden ska vara ett toppuniversitet. Det här är helt motstridigt med åtgärderna universitetet tvingas till då det är klart att sparåtgärder av den här kalibern kommer att äventyra undervisningen och forskningen. Dessutom har bland annat LERUs rapport påpekat att universiteten har en viktig roll i att skapa arbetsplatser också utanför den offentliga sektorn och att de således bidrar till samhällets välfärd och inte bör ses som bara ett minus statskassan.

Genom att delta i demonstrationen vill föreningen visa sitt motstånd mot regeringens kortsiktiga och ogenomtänkta nedskärningar.

Styrelsen träffas i morgon kl. 10.30 utanför ingången till Kirjasto 10 (Elielplatsen 2) – du är varmt välkommen att sammanstråla med oss där!