Hälsningar från vår representant i projektgruppen för Stora Hjulet!

Som ni kanske känner till är en utbildningsreform som går under namnet Stora Hjulet under arbete på universitet. Föreningen har en egen representant i projektgruppen för att se till att doktorandernas röst blir hörd när beslut som rör dem fattas och nu har vi goda nyheter!

Rektorn har nyligen gjort ett beslut angående föera förändringar i både de nya kandidat- och magisterprogrammen, samt de nuvarande doktorandprogrammen, vilket naturligtvis är av störst intresse för oss. Den mest betydande nyheten är att det från och med 1.8.2017 kommer det att ingå endast 30 + 10 obligatoriska studiepoäng i doktorsexamen.

De första 30 poängen kommer att bestå av studier inom det egna ämnesområdet och de är menade som stöd för forskningen som görs i samband med avhandlingsarbetet. De kommer att inkludera forskningsetik och kan inkludera också vetenskapsfilosofi.

The resterande 10 poängen kommer att bestå av mer genrella forskningsfärdigheter och andra arbetslivsrelaterade färdigheter. De kan genomföras antingen genom studier eller integreras i forskningsarbetet och kan inkludera t.ex. studier i universitetspedagogik, ledarskap, projekthanteringsfärdigheter och vetenskapskommunikation.

Uppdatering om övergångsreglerna för dem som börjat med de gamla reglerna:
Fram till 31.7.(d.v.s. mellan 1.8.2017-31.7.2020) kan man välja mellan att fortsätta som förut och avlägga sina kurser enligt det gamla systemet, eller så kan man välja att övergå till det nya systemet (och följa de nya reglerna på 30+10sp) och avlägga kurserna enligt fakultetens direktiv. Fakulteterna är med andra ord ansvariga för detaljerna och man borde därför kontrollera dem med sin egen fakultet om man övergår till det nya systemet. Fakulteterna borde kunna svara på frågor om saken allra senast våren 2017, men eventuellt tidigare.

De som vill veta mera om vad Stora Hjulet handlar om, hittar närmare info på Flamma, men alltid när vi hör om nyheter som direkt gäller doktorander kommer vi att uppdatera dem här på bloggen!