Lausunto suunniteltua hakuaikojen keskittämistä vastaan

Iso Pyörä -projektin yhteydessä yliopisto suunnittelee tohtorikoulutuksen hakuaikojen keskittämistä. Yhdistyksen hallitus, yhdessä muiden näistä aikeista huolestuneiden kanssa, on ottanut kantaa suunniteltuja muutoksia vastaan, koska vain kahdesti vuodessa toteutettava haku voisi merkittävästi heikentää väitöskirjatutkimuksen ja -opintojen aloittamisen sujuvuutta ja siten vähentää tohtorikoulutuksen vetovoimaa.

Yhdessä kaikkien tutkijakoulujen johtoryhmien tohtorikoulutettavien edustajien, tieteellisen neuvoston tohtorikoulutettavaedustajan ja tohtorikoulutettavien Iso pyörä -projektin edustajan kanssa esitämme seuraavaa:

1. Tiedekunnat voivat jatkossakin päättää tohtorikoulutuksen hakuajankohdista tieteenalaan soveltuvalla tavalla.
  2. Tohtoriohjelmiin voi hakea samalla aikataululla, kuin niihin kuuluvissa tiedekunnissa on päätetty opinto-oikeuksia myöntää.
  3. Koulutukseen hakeutumisen sujuvuuden ja tehokkaan varainkäytön takaamiseksi sekä kansainvälisen kilpailukyvyn säilyttämiseksi hakuajankohtia tulee pääsääntöisesti olla enemmän kuin kaksi vuodessa.

Voit lukea lausunnon kokonaisuudessaan täältä ja näet linkistä myös kaikki allekirjoittaneet.