Lisäys Polhon vaalikokouksen 18.11. esityslistaan & sääntömuutosehdotus

Terve,

viikon päästä se koittaa, Polhon vaalikokous. Esityslistaan lisäyksenä Polhon jäsenrekisteriin liittyvä sääntömuutosehdotus. Aiemminhan Polhon jäsenrekisteri on ollut Kannunvalajien hoidossa, mutta asia muuttui tänä syksynä, kun Polhon jäsenrekisterin hallinta siirtyi Polholle itselleen.

Nyt pitäisikin miettiä, onko järkevää, että Polhon jäseninä pysyvät kaikki yhdistykseen kerran liittyneet, elleivät he erikseen eroa. Eniten tämä vaikuttaa siihen, että jäsenmäärä kasvaa jatkuvasti ja voi olla vaikeaa arvioida kuinka moni jäsenistä on HYY:n jäsen, mitä HYY:n avustusten haun yhteydessä kysytään.

Vaihtoehtoina olisi
1. säilyttää nykyinen järjestelmä, jolloin jäsenmäärä kasvaa koko ajan, eikä tiedetä kuka on opiskelija ja kuka ei.
2. rajata säännöissä jäsenyys koskemaan pelkästään (yliopistossa läsnäolevia) opiskelijoita (tämä pitäisi selvittää joka vuosi).
3. määrittää jäsenyys jatkumaan tietyn määrän vuosia (esim 10 vuotta), jonka jälkeen jäsen poistetaan jäsenrekisteristä, ellei hän ano jäsenyyden pidentämistä. Hallituksen mielestä tämä olisi paras vaihtoehto, sillä se ei rajaa ei-opiskelijoita pois, eikä ole pakko selvittää vuosittain kuka on läsnäoleva opiskelija ja kuka ei. HYY:lle läsnäolevat opiskelijat voisi jäsenrekisteristä opiskelujen aloitusvuoden mukaan erikseen arvioida.

Alla uusi esityslista ja liitteenä sääntömuutoehdotus.

ESITYSLISTA
Poliittisen historian opiskelijat Polho ry:n vaalikokous 2014
Aika: tiistai 18.11.2014 klo 18.15->
Paikka: Uusi ylioppilastalo, 3. kerros, Beauvoir

1. Kokouksen avaus

2. Valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja kaksi ääntenlaskijaa

3. Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

4. Hyväksytään kokouksen työjärjestys

5. Valitaan hallituksen puheenjohtaja, opintovastaava sekä 5-10 hallituksen jäsentä

6. Valitaan yhdistyksen lehden päätoimittaja(t)

7. Valitaan kaksi toiminnantarkastajaa ja heille varatoiminnantarkastajat

8. Käsitellään muut kokouskutsussa mainitut ja esille tulevat asiat
8.1. Valitaan yhdistyksen virkailijat
8.2. Sääntömuutosehdotus (Ks. liite)
8.3. Muut esille tulevat asiat

9. Kokouksen päättäminen

LIITE:

Polhon hallitus ehdottaa seuraavanlaista sääntömuutosta:
(ks. alkuperäiset säännöt https://blogs.helsinki.fi/polho-ry/yhdistys/saannot/)

3. Jäsenet

Yhdistyksen jäseniksi voivat liittyä sekä Helsingin yliopistossa kirjoilla olevat poliittisen historian pääaineopiskelijat että ne, jotka ovat suorittaneet poliittisen historian pääaineopiskelijoilta vaadittavat perusopinnot. Aikaisempien sääntöjen nojalla saavutetut jäsenoikeudet kuitenkin säilyvät. Hakemuksesta hallitus voi myöntää jäsenyyden myös muille.

Jäsenellä on oikeus erota yhdistyksestä ilmoittamalla siitä kirjallisesti hallitukselle tai sen puheenjohtajalle tai ilmoittamalla erosta yhdistyksen kokouksessa merkittäväksi pöytäkirjaan. Yhdistyksen jäsenyys jatkuu automaattisesti kymmenen vuotta, jonka jälkeen jäsen poistetaan rekisteristä, ellei hän erikseen ano jäsenyyden jatkumista.