Tuutorien terveiset uudelle opiskelijalle!

Morjesta moi!

Tervetuloa Polhoon ja noin ylipäätänsäkin valtsikaan! Oot tehnyt aivan älyttömän mahtavan päätöksen ja varmasti saanu paiskia töitäkin sen eteen. Päätettiin tuutoreiden kesken sen kunniaksi kirjoittaa sulle tällainen ”hypetysteksti”, niin että pääset virittäytymään fuksisyksyn tunnelmaan jo kotisohvalla ennen ensimmäisiä rientoja. Toivottavasti kesä on sujunut mahtavasti ja akkuja on keräilty uusiin koitoksiin!

Parasta fuksivuodessa on ehdottomasti se, että siitä voi (järjen rajoissa) tehdä juuri itsensä näköisen! Tapahtumia tulee olemaan paljon, kiitos aina aktiivisen ainejärjestö-, tiedekunta- ja yliopistoväen. Tapahtumia löytyy laidasta laitaan ja jokaiseen makuun: akateemisista pöytäjuhlista urheilutapahtumiin ja työelämäekskursioista ulkomaanmatkoihin. Uuden opiskelijan kannalta olennaisimpia ovat tässä kohtaa erityiset fuksitapahtumat, joiden alustava aikataulu löytyy kotisivujen Fukseille-osiosta.  Lisäksi itse opintojen kannalta olennaiset ensimmäisen vuoden kurssit persoonallisine proffineen ovat mielenkiintosia.

Tapahtumien ja opiskelun lisäksi voit myös osallistua monipuolisesti kaikenlaiseen oheistoimintaan! Esimerkiksi Ellu ja Roosa osallistuivat viime syksynä jokavuotiseen valtsikan speksiin eli yliopistomusikaaliin, jossa koko prokkis hoidetaan opiskelijoiden voimin. Not gonna lie, speksiin osallistuminen tulee vaatimaan mielettömästi aikaa, mutta jos esiintyminen tai muu teatterityöskentely (puvustus, lavastus, meikkaus…) kiinnostaa, niin tässä vahva vaihtoehto! Edellä mainituilta sankareilta saa lisätietoa. Ja jos taas esiintyminen ei ole sun kuppi teetä, tilalle löytyy esimerkiksi ainejärjestö– ja tiedekuntalehtiin kirjoittamista tai vaikkapa mahdollisuus osallistua hallitustyöskentelyyn ja toimikuntiin. Yliopistomaailmasta löytyy myös posketon määrä erilaisia kerhoja, kuten Akateeminen Pöytälätkäyhdistys, Akateeminen Viiniseura Ry ja, ennen kaikkea, syksyn 2015 fuksimökillä perustettu Akateeminen Beer Pong Seura eli ABS (lisätietoja voi kysellä seuran anti-PR-vastaavalta Annilta).

Seuraavaksi pieni katsaus syksyn kannalta olennaiseen käsitteeseen eli ”Yhikseen”. Yhiksellä tarkoitetaan yhteiskuntahistoriana tunnetun kokonaisuuden kahta oppiainetta, poliittista historiaa ja talous- ja sosiaalihistoriaa, joilla on opintojen alkuvaiheessa yhteiset perusopinnot. Tästä käytänöllisestä yhteistyöstä on muokkautunut opiskelijoiden keskuudessa vuosien saatossa erityinen yhteisö, joissa opintojen lisäksi mm. myös juhlitaan, urheillaan ja matkustellaan(!) yhdessä. Yhiksen opiskelijoiden välisestä yhteenkuuluvuudesta kielivät esimerkiksi perinteiksi muodostuneet opiskelijoiden syys- ja kevätmatkat. Matkat ovat erinomainen tilaisuus tutustua jo heti alusta lähtien vanhempiin opiskelijoihin, ja viime syksynä moni meistä sen vuoden fukseista lähtikin matkalle mukaan Moskovaan. Keväällä taas suunnattiin Latvian pääkaupunkiin Riikaan. Huippua oli molemmilla reissuilla, eikä tämän syksyn reissulta Budapestiin pitäisi odottaa yhtään sen vähempää! Lisätietoa tämän syksyn reissusta saatte heti opintojen alettua!

Mitä ikinä haluatkaan opiskelijavuosiltasi, niin tule omana itsenäsi ja turvallisin mielin. Koko Polho (ja Yhis) odottaa innolla uusia opiskelijatovereitaan. Täällä ikäryhmällä tai vuosiluokalla ei ole väliä kaverisuhteiden luomisessa, mikä onkin erityisen hienoa yhteisössämme. Kaikki kyllä hengaa saman katon alla. Uusi elämänvaiheesi tulee tarjoamaan paljon uutta kivaa ihan itse opiskelusta kun ns. yliopistoelämästäkin. Jännää! Tuut varmasti tutustumaan uusiin mahtaviin tyyppeihin ja jakamaan näiden ihmisten kanssa ikimuistoisia kokemuksia niin tänä syksynä, kuin sitten tulevaisuudessakin. Pidä vaan mieli avoinna ja syli vapaana!

Nähdään fuksitapaamisessa!

Innokkain terveisin,

Tuutorinne Anni, Eevi, Elina, Mikko & Roosa

Ps. Näiden linkkien kautta voit lisätä Polho ry:n kaveriksesi Facebookissa ja alkaa seuraamaan meitä Instagramissa! Muista myös liittyä Yhiksen fukseille 2016 perustettuun fuksiryhmään ja klikata itsesi osallistuvaksi Polhon fuksitapaamiseen josta löydät lisätietoa myös tämän postauksen alapuolelta!