Kuukausikatsaus 5/2020

Polho ry – Kuukausikatsaus 5/2020

Hei kaikki polholaiset ja polhonmieliset!

Normaalioloissa toukokuu on opiskelijoiden siirtymäkuukausi: vapun juhlinnat jätetään taakse ja valmistaudutaan viimeisiin tentteihin ja palautuksiin. Opiskelijaelämästä irtaudutaan pikkuhiljaa kesäloman viettoon, joko töiden tai kotiseudulle paluun muodossa. Toista taas saattaa odottaa kesäopinnot ja toinen saattaa aloittaa lomailun. Ainejärjestöjen hallitukset järjestelevät kevään viimeisiä tapahtumia ja siirtyvät myöskin kesäloman viettoon.

Tämä vuosi on ollut monella tapaa erilainen myöskin juuri ainejärjestönäkökulmasta. Paljon perinteitä on jäänyt pitämättä, mutta toisaalta olemme päässeet tekemään asioita aivan uudesta näkökulmasta. Alkuvuodesta pääsin Oonan kanssa sukeltamaan järjestöbyrokratiaan käynnistellessämme Polhon uutta hallitusvuotta. Olin mukana järjestämässä ikimuistoista yhiksen kevätmatkaa Kiovaan ja vuoden ensimmäinen Tiedettä ja Kaljaa ehdittiin pitämään ennen kuin koronaviruspandemia muutti Polhon kevätsuunnitelmat uusiksi.

Toukokuussa Polhon varapuheenjohtajana olen kuitenkin päässyt valmistelemaan Politiikan opiskelijoiden päiviä yhdessä meidän POP-toimikunnan kanssa. Olemme hallituksen kanssa kokoustaneet kevään viimeiset kokoukset etänä. Vaikkemme ole tapahtumia päässeet järjestämään, on ollut ihana päästä kuulemaan hallituslaisten kuulumisia ja keksiä muita tapoja ylläpitää toimintaa vielä toukokuussa vallinneiden karanteeniolojen keskellä. Olemme pitäneet yhteisöllisyyttä yllä etänä.

Yhteisöllisyyden merkitys korostuu erityisesti tällaisena poikkeusolojen aikana: järjestöt ovat yksi kannatteleva voima yhteisöllisyyden ympärillä. Vaikka ainejärjestönä toimintamme ei ole ollut yhtä aktiivista kuin normaalioloissa, on muu järjestömaailma toiminut aktiivisena koko vuoden. Eri järjestöt ovat yhteisöllisyydellään auttaneet ihmisiä pandemian vallitessa ympäri maailmaa. Meillä aine- ja opiskelijajärjestöillä on oma vastuumme tässä tarjoamalla turvallinen tila toiminnassamme ja tarjoamalla yhteisöllisyyttä aikana, jolloin sen merkitys korostuu entisestään.

Tähän loppuun haluan muistuttaa pitämään huolta toisistamme. Muistetaan välittää, jotta pystymme elämään terveenä ja turvallisesti.

Polhonmielistä kesänalkua kaikille!

Helsingissä 31.5.2020