Kansainvälinen

Terve!

Polhon kansainvälien toiminta on pärähtänyt käyntiin jo monella taholla. Paljon on kuitenkin vielä edessä, joten tähytkäämme tässä myös tulevaisuuteen.

Kevään kruununjalokivi – Yhiksen kevätmatka – oli ja meni viime perioditauolla ja järjestettiin perinteisesti kitkattomassa yhteistyössä rakkaan Tason kanssa. Tänä vuonna kohteena oli siis keväinen Tukholma. Paikan päällä vietettyjen kolmen päivän ja kahden yön aikana ehdittiin paikkaan jos toiseenkin. Parhaimpana antina voisin omalta osaltani heittää lounaan Polhon vaihtareiden Riikan ja Minnan kanssa, sekä heti perään toteutetun Riksdagen excun. Iltoihin kuului vahvasti Södermalmiin tutustuminen sopivin kulauksin.

Muuten kevään aikana on pohdittu muiden Valtsikan kv-vastaavien kanssa kv-toiminnan kehittämistä ja keinoja lähentää oman oppiaineen ulkomaalaisia opiskelijoita ainejärjestöjen toimintaan. Useasti ulkomaalaisilla vain tuntuu olevan jo omat kuviot, joten Polho pyrkii tulevaisuudessa tarjoamaan kiinnostuneille polholaisille mahdollisuuksia osallistua vuorostaan heidän toimintaansa. Toki ensi vuoden uudet ulkomaalaiset opiskelijat aiotaan ottaa vielä paremmin huomioon ja lähestyä heitä mahdollisimman nopeasti.
Konkreettisimpana kokeena Polho tulee vierailemaan huhtikuun lopun tiistaina Debating Societyn tapahtumassa, jonne kaikki ovat enemmän kuin tervetulleita tutustumaan. Kyseessähän on siis englanninkielinen keskusteluiltama jonkin teemaan ympäriltä ja DebSoc on luvannut järjestää tämän illan juuri meitä silmällä pitäen, joten seuratkaa sähköpostianne.
Debating society: http://www.helsinkidebating.org/

Pääsiäisen jälkeen koettaa myös suuri kansainvälinen tapahtuma Helsingissä: ISHA konferenssi! International association for European history students –järjestö on kaikille historian opiskelijoille avoin toimija, joka kokoontuu kerran vuodessa yhteen suureen konferenssiin ja kesän, syksyn sekä uuden vuoden aikaan pienempään seminaariin. Joten jos et ole vielä ottanut tarkemmin selvää ISHA:n toiminnasta, niin tule tutustumaan 5.4–10.4. Joka ilta tarjoutuu loistavat mahdollisuudet tutustua myös eurooppalaisiin historian opiskelijoihin. Viimeksi konferenssi oli Helsingissä vuosituhannen vaihteen kieppeillä, joten hetkeen ei tällaista tilaisuutta ole tarjolla.
Lisää infoa löytyy:
http://ishahelsinkiconference.nettisivu.org/ ja http://www.isha-international.org/

Vaikka syksyyn on onneksi vielä aikaa, ovat kv-vastaavan ajatukset jo kohdistuneet Yhiksen legendaariseen syysmatkaan. Kohdista siis sinäkin hetkeksi ja kerro minne mielesi halajaa Euroopan säteellä. Entä minkälaista toimintaa haluaisit ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa?

Huomenna – kellokeskiviikkona – ulkkareita voi tapailla kv-sitsien jatkoilla Pohjanhovissa. Narikassa voi tutustua myös ISHA-Helsingin kaartiin.

Hyvää pääsiäistä kaikille,

Ilari
Kansainvälisyys- ja ISHA-vastaavanne

One Reply to “Kansainvälinen”

1. Hei!

Miksi ISHA-konferenssista ei ole tiedotettu mitään yhis-opiskissa? Itse olisin ollut kiinnostunut tulemaan johonkin illanistujaiseen viikon varrella, mutta mitään tietoa/kutsua liittyä seuraan ei ole tullut. 🙁 Vai onko konferenssin tarkoitus, että konferenssivieraat eivät lainkaan tutustu paikallisiin riviopiskelijoihin?