1.2 Hae

Selailu ja pikahaku

Jos tiedät aiheestasi vielä vähän, kannattaa tehdä muutama verkkohaku ja omaksua tärkeimmät aiheeseen liittyvät asiat ensin pintapuolisesti. Myös hyllyjen silmäily kirjastossa on selailua.

Pikahaku vaikka Helka-tietokannassa parilla ensimmäiseksi mieleentulevalla sanalla tuottaa yleensä muutaman relevantin eli aiheeseen liittyvän tuloksen.

Viitteiden seuraaminen

Jos olet saanut ohjaajalta suosituksen tai löytänyt kirjastosta yhdenkin aihetta käsittelevän teoksen, olet jo hyvässä alussa. Ko. teoksessa nimittäin on lähdeluettelo! Lähdeluettelosta on helpointa valita kiinnostavat lukemalla ensin itse tekstiä, silloin voit lähteen asiayhteyden perusteella arvioida kiinnostaisiko se myös sinua.

Lähdeluettelon avulla löytynyt kirjallisuus on ilmestynyt käsillä olevaa teosta aiemmin. Ajankohtaista tutkimusta löydät parhaiten elektronisista lähteistä. Aiheesta riippuen lähteiden iällä on enemmän tai vähemmän merkitystä.

Järjestelmällinen tiedonhaku

Järjestelmällisessä tai systemaattisessa tiedonhaussa pyritään löytämään kattavasti eli mahdollisimman paljon tietystä aiheesta kirjoitettuja lähteitä. Opinnäytteen yksi tehtävä on osoittaa, että sen tekijä tuntee tärkeimmät aikaisemmat tutkimukset.

Kattavassa haussa haku suunnitellaan huolellisesti, hakusanavaihtoehtoja on riittävästi (kts. sanojen ideoinnista 1.1 Suunnittele-sivu) ja niitä kokeillaan monissa eri tiedonlähteissä tai hakuympäristöissä. Eri lähteiden lisäksi kannattaa kokeilla eri tekniikoita (kts. alla). Jos olet kokeillut useita lähteitä ja tarkistanut tekniikat, mutta tulos näyttää huonolta, katso vinkit tiedonhaun parantamiseen sivulta 1.3 Tarkenna tuloksia.

Hakutekniikat

Katkaisemalla hakusanat saat sanojen taivutusmuodot tai eri kirjoitusmuodot mukaan tulokseen. Esimerkiksi helsin? löytää sanat Helsinki, Helsingin, Helsingissä  ja haku theat? sekä muodot theatre että theater.

Fraasihaku hakee peräkkäisiä sanoja tietyssä järjestyksessä. Ehkä haluat löytää tietoa kielen oppimisesta  etkä vain kielestä tai oppimisesta. Lainausmerkit sanojen tai vaikka etu- ja sukunimen ympärillä (“kielen oppiminen”) etsivät sanayhdistelmiä eli fraaseja.

Yhdistele hakusanoja hakulausekkeeksi. Jos  aiheessasi on monta puolta, hakusanoja kannattaa yhdistellä ns. loogisilla operaattoreilla AND, OR ja NOT.

Yhdistelmä lapset OR nuoret OR koululaiset rinnastaa sanat vaihtoehdoiksi tiedonhaussa.

Lapset AND “kielen oppiminen taas edellyttää, että tuloksessa esiintyvät sekä sana lapset että fraasi kielen oppiminen.

(Lapset OR nuoret OR koululaiset) AND “kielen oppiminen” on jo pitkälle ajateltu hakulauseke.

Rajaa ja kohdista hakua tietokantojen toiminnoilla. Jos tiedät tietyn tekijän, käytä tekijähakua (author search). Jos etsit sanoilla, voit käyttää asiasanahakua (key words). Useimmissa tietokannoissa voit rajata hakutuloksia myös ilmestymisvuoden ja tulosten kielen mukaan.