2.3 Avoin julkaiseminen

Open Accessilla tarkoitetaan vapaasti saatavilla olevaa tieteellistä julkaisemista. Julkaisu on avoimesti saatavissa, kun se on sekä tiedeyhteisön että suuren yleisön luettavissa  verkossa ilmaiseksi ja esteettömästi. Avoimia julkaisuja löytyy esimerkiksi OA-julkaisemiseen keskittyneistä lehdistä, yliopistojen julkaisuarkistoista ja tieteeseen keskittyneistä sosiaalisista medioista. Taustalla on ajatus, että yhteisesti rahoitetun tieteen  tulosten tulisi olla avoimia kaikille.

Open Access on laajasti hyväksyttyä, mutta etenee hitaasti – arvostetuimmat lehdet ovat monilla aloilla edelleen maksullisia.

Helsingin yliopiston avoin julkaisuarkisto HELDA on yhteydessä TUHAT -tutkimustietojärjestelmään. Yliopistojen julkaisuarkistoista löytyy myös paljon opinnäytteitä – HY:n Heldasta ne löytyvät otsikolla E-Thesis.

Vapaasti saatavilla on myös aineistoa, jonka tekijänoikeudet eivät ole enää voimassa, kuten teoksia, joiden tekijän kuolemasta on kulunut yli 70 vuotta. Näitä teoksia kutsutaan yleensä nimellä public domain. Moni klassikkoteos löytyy kokonaisuudessaan verkosta.

Open Access -lehdet ja kirjat

Directory of Open Access Journals DOAJ: Hakemisto verkossa vapaasti saatavana olevista eri alojen tieteellisistä aikakauslehdistä

TISCI Tieteelliset verkkolehdet: Suomessa julkaistavia tieteellisiä verkkolehtiä.

Directory of Open Access Books DOABHakupalvelu, johon kerätään avoimesti saatavilla olevia vertaisarvioituja kirjoja.

Directory of Open Access Repositories DOAR: Julkaisuarkistohakemisto – jos etsit tutkimusta tietystä maasta tai yliopistosta.

Persée: Ranskalaisia tieteellisiä lehtiä vapaasti saatavilla.

Opinnäytearkistot

E-Thesis: Helsingin yliopiston väitöskirjoja ja opinnäytteitä.

DART Europe E-Theses portal: Portaali eurooppalaisten yliopistojen opinnäytteisiin ja väitöskirjoihin.

Open Access Theses and Dissertations: Amerikkalainen avoimesti saatavilla olevien opinnäytteiden tietokanta.

Thèses.fr: Ranskalaisia opinnäytteitä.

Russian State Library Digital Dissertations: Venäläisiä väitöskirjoja Venäjän valtion kirjastosta.

Tekijänoikeudesta vapaa aineisto

Project Gutenberg : Julkaisee tekijänoikeuksista vapaita tekstejä, kuten kaunokirjallisuuden klassikoita.

Gallica: Ranskan kansalliskirjaston laaja elektroninen kokoelma, johon on valittu aikakautta edustavia tekstejä keskiajalta 1900-luvun alkuun.

Historiallinen sanomalehtikirjasto: Suomalaisten sanomalehtien digitaalinen arkisto. Sisältää suomalaisten sanomalehtien kokotekstejä kuvatiedostoina 1771 lähtien 1910-luvulle.

Tekijänoikeudesta vapaita, tunnettuja teoksia löytyy myös googlaamalla. Voit kokeilla vaikka yhdistelmällä teoksen nimi ja tiedostomuoto kuten pdf.

Video Open Accessin merkityksestä PhD Comics -sivustolta (CC BY)