2.1 Kirjat ja e-kirjat

Kirjasto on humanistin laboratorio. Painetut kirjat löytyvät parhaiten kirjastoluetteloiden avulla. Kun menet hakemaan luettelon avulla löytämääsi kirjaa kirjastosta, voit toki samalla luoda silmäyksen hyllyihin. E-kirjojen käyttöön paras alusta on kirjaston BookNavigator

Helsingin yliopiston kirjaston kokoelmaluettelo Helka

Suomen yliopistokirjastojen yhteisluettelo Melinda

Valitse “tarkennettu haku”, jos et etsi tiettyä teosta. Kokeile ensin vain yhdellä tai kahdella aihettasi kuvaavalla sanalla ja keksi lisää tarvittaessa. Lisää ohjeita hakemiseen löydät tämän oppaan sivulta 1.2 Hae ja luetteloiden omista oppaista.

BookNavigator ja e-kirjat

HY kirjastossa on käytössä e-kirjoja monilta eri kustantajilta. BookNavigator on paras käyttöliittymä niiden selailuun. Kirjoja kannattaa etsiä hakuluukun kautta tai selata tieteenaloittain vasemman sivupalkin avulla. Tieteenalaselauksessa hyödyllinen välilehti on Tags, joka näyttää avainsanapilven ko. luokkaan kuuluvista kirjoista.

Mobiililaitteella voi lukea kaikkia e-kirjoja, mutta kirjan lataamisessa mobiililaitteeseen on eroja. Mobiililaitteessa on oltava e-kirjojen lukemiseen tarkoitettu ohjelma. Mobiililaitteilla lukemiseen tarkoitetut ohjelmat voi ladata laitteiden valmistajien omista sovelluskaupoista. Yleisimmät luku-ohjelmat ovat maksuttomia.

Jos e-kirjojen käytössä on ongelmia, voit katsoa tarkempia kustantajakohtaisia ohjeita e-kirjaoppaasta

Google books

Googlen kirjaskannausprojekti Google books voi olla hyödyllinen kirjan kiinnostavuuden arviointiin. Palvelussa olevista tekijänoikeuden alaisista kirjoista on näkyvissä katkelma tai osa, joka yleensä antaa kuvan siitä, kannattaako kirja etsiä kokotekstinä tai painettuna. Kirjan lähteenä käyttämiseen tai tenttiin lukemiseen se ei riitä. Vanhempaa, tekijänoikeudesta vapaata materiaalia on saatavilla myös kokonaan.

Katso lisää vapaasti saatavilla olevista verkkokirjoista sivulta 2.3 Avoin julkaiseminen