Uusia työntekijöitä ja jännittäviä aikoja projektissa

Elämme jännittäviä aikoja muuttoprojektissa. Projektipäällikkö Katariinan puhelin pirisee tauotta, sillä Museoviraston kokoelmakeskuksesta vuokratut upeat, uudet tilat alkavat olla muuttovalmiit, ja pian alkaa uusi, aiempaa intensiivisempi vaihe projektissa. Maaliskuun alussa lähtevät nimittäin ensimmäiset esinekuljetukset Yliopistomuseon vanhoista kokoelmatiloista kokoelmakeskuksen uusiin tiloihin.

Muuttotiimi on saanut myös vahvistusta. Helmikuun alussa projektissa aloitti kolme uutta työntekijää, jotka kaikki uhkuvat jo intoa päästä tositoimiin. Konservaattorit Hanna, Jenni ja Riina on helmikuun aikana huolellisesti perehdytetty, työvälineet hankittu, ja muuttotiimiläisten arki on lähtenyt rullaamaan tasaista, mutta moneen suuntaan polveilevaa polkuaan. Uudet tiimiläiset kertovat, että tunnelma on innostunut, vaikka pää onkin vielä pyörällä. Pää saattaa mennäkin helposti pyörälle: muutettavia kokoelmatiloja Yliopistomuseolla kun on lukuisia, ja muutettavia objekteja kymmeniä tuhansia. Aivan noviiseja uudet tiimiläiset eivät muuttohommissa kuitenkaan ole. Hanna on aiemmin työskennellyt Kansallismuseon kokoelmien siirroissa, ja Jenni Haminan kaupungin museoiden esinemuutossa. Näissä projekteissa kartutetut opit tulevat varmasti käyttöön Yliopistomuseon muutossa.

Projektipäällikkö Katariina perehdyttää projektityöntekijöistä Jenniä ja Hannaa väliaikaisten puhdistustilojen käytäntöihin. Kuva: Riina Uosukainen

Tiimiläiset odottavat projektilta eniten uuden oppimista, tavoitteiden saavuttamista ja erilaisten kokemusten kartuttamista. Uudet tiimiläiset odottavat innolla myös vaarallisten aineiden parissa työskentelystä aiheutuvia haasteita ja turvallisten ratkaisujen löytämistä. Kuten aiemmissa blogikirjoituksissa on jo mainittu, Yliopistomuseon kokoelmat sisältävät erityisen paljon työntekijöille mahdollisesti vaaraa aiheuttavia aineita. Näihin perehdymme myöhemmissä bloggauksissa tarkemmin, mutta uudet tiimiläiset ovat jo Yliopistomuseon perehdytysmateriaaliin sisältyvästä vaarallisten aineiden oppaasta lukeneet, millaisia vaaroja museoesineissä saattaa piillä. Konservaattori Riina on myös aktiivisesti mukana Pohjoismaisen Konservaattoriliiton Suomen osaston Asbesti- ja haitta-aineryhmän toiminnassa. Jenni mainitsee kokoelmakeskuksen pakastuskäytännöt kiinnostavana mahdollisuutena oppia lisää. Suuri osa esineistä pakastetaan ennen uusiin kokoelmatiloihin siirtämistä. Tästäkin bloggaamme kevään aikana lisää!

Projektityöntekijä Jenni pakkaa pienoismalleja muuttokuljetusta varten. Kuva: Anni Tuominen

Uusilla tiimiläisillä on jo visio, että uusissa kokoelmatiloissa kaikki esineet tulevat olemaan hyvässä järjestyksessä. ”Uusiin tiloihin muutossa miellyttävintä on se, että siellä odottaa tyhjät hyllyt, joita päästään täyttämään”, pohtii Riina. Hyvällä esineiden sijoittelun suunnittelulla tyhjät hyllyt saadaan täytettyä viimeistä kuutiosenttiä myöden, ja näin tilankäyttö optimoitua.

Museoammatillisia muuttomiehiä on nyt uusien vahvistusten myötä tiimissä 8 ja jokainen käsipari tulee tarpeeseen!

Anni Tuominen, konservaattori

Tallin esineiden puhdistaminen osana muuttoprojektia

Syksyllä 2019 osana muuttoprojektia alettiin rakentaa Vantaan Hakkilassa sijaitsevaan varastorakennukseen puhdistustilaa, jossa perusteellisemman puhdistamisen tarpeessa olevat muutettavat museoesineet oli tarkoitus puhdistaa. Teollisuushalliin rakennettu puhdistustila käsitti neljä erillistä esineiden käsittelytilaa, joiden avulla pyrittiin varmistamaan, etteivät esineissä olevat epäpuhtaudet kulkeudu hallitilassa puhdistuksen jälkeen esineiden luettelointi- ja pakkaustilaan. Esineet oli tarkoitus siirtää luettelointi- ja pakkaustilasta suoraan museoiden kokoelmatiloihin.

Museon puhdistustilan pohjapiirros.
Museon käyttöön rakennetun puhdistustilan pohjapiirrossuunnitelma. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Katariina Pehkonen.

Omat tilat esineiden käsittelyyn

Hakkilan puhdistustilan ensimmäinen alue oli varattu puhdistamattomien esineiden säilyttämiseen ja toinen tila esineiden mekaaniseen ja liuottimilla tehtävään puhdistamiseen. Puhdistustilaan rakennettiin oma alipaineistettu ilmanvaihtonsa epäpuhtauksien leviämisen estämiseksi. Kolmas tiloista oli varattu puhdistettujen esineiden mahdolliseen vetyperoksidisavutukseen. Myös kolmanteen tilaan rakennettiin oma ilmanvaihtojärjestelmänsä. Puhdistushallin neljäs tila oli varattu puhdistettujen ja desinfioitujen esineiden luettelointiin ja pakkaamiseen. Myös tällä tilalla oli oma ilmanvaihtojärjestelmänsä.

Joitakin viikkoja sen jälkeen, kun Viikin tallirakennuksen tyhjentäminen museoesineistä oli laajamittaisemmin käynnistynyt, alkoi syyskuussa 2019 tallin säilytettävien esineiden puhdistaminen Hakkilassa. Olin mukana suunnittelemassa aluksi esineiden puhdistamistilaa sekä suunnittelin ja toteutin käytännössä tallin säilytettävien esineiden puhdistamisen. Ensimmäiset museon tiimiläisten huolellisesti pakkaamat esinelavat saapuivat Hakkilan puhdistustilaan lokakuun puolenvälin tienoilla. Koska esineet oli pakattu kuljetuslavoille, niitä oli helppoa siirrellä pumppukärryillä tilasta toiseen puhdistushallin sisällä.

Konservaattori puhdistaa esineitä.
Konservaattori Heidi Wirilander suojavarusteissa puhdistamassa likaisia esineitä. Helsingin yliopistomuseo.

Likaa ja jyrsijöitä

Kuten Susanna Paasonen joulukuun 2019 blogikirjoituksessaan kertoi, olivat maapohjaisen ja lämmittämättömän tallin esineet altistuneet monenlaisille haitallisille tekijöille vuosien varrella. Tämä asetti omat haasteensa esineiden puhdistamiselle. Puhdistukseen tulleista esineistä saatettiin havaita paksun tomukerroksen ja irtoroskien lisäksi mm. maalipintojen lohkeilua ja hilseilyä, metalliosien korroosiota, lintujen jätöksiä ja höyheniä, muumioituneita jyrsijöitä sekä merkkejä puutuholaisten toiminnasta.  Sen sijaan selviä silmin havaittavia merkkejä homeen aktiivisesta kasvusta ei tallin esineissä näkynyt.

Tallista puhdistukseen tuotiin yhteensä noin 110 esinettä. Esineiden mekaaninen puhdistaminen eli pintapuhdistaminen tehtiin imuroimalla. Imuroinnissa apuna käytettiin pehmeitä pensseleitä ja harjoja. Esineiden muoto ja rakenne teki toisinaan imurilla ja pensselillä tehtävän puhdistamisen vaikeaksi. Tällöin pölyn ja lian poistamisessa käytettiin apuna paineilmalaitteistoa, jonka avulla pölyä ja likaa pyrittiin puhaltamaan esineiden vaikeasti puhdistettavilta alueilta pois.

Puhdistettavien esineiden suuri koko kysyi toisinaan voimia. Jos esineen rakenne ja kunto sen salli, saatettiin esinettä puhdistuksen aikana käännellä eri asentoihin, jotta kaikki lika ja pöly olisi saatu puhdistettua esineestä. Maapohjaisen tallirakennuksen esineet todellakin olivat kauttaaltaan pölyn ja lian peitossa, ja siksi esineiden puhdistaminen kaikilta pinnoiltaan oli usein tarpeellista. Puhdistettavana oli kuitenkin myös sellaisia suurikokoisia esineitä, joiden käänteleminen tai kallistaminen ei ollut mahdollista puhdistamisen aikana. Etenkin näiden esineiden puhdistamisessa paineilmalaitteisto oli tarpeellinen.

Puinen tynnyri, jonka kyljessä on pyöreä reikä.
”Yhdeksän hiiren tynnyri” eli vanha kaljatiinu, jonka sisältä löytyi puhdistuksessa 9 jyrsijän raatoa. Kuva: Helsingin yliopistomuseo.

Liuotin ja vetyperoksidi avuksi puhdistukseen

Koska tallista puhdistukseen tuodut esineet olivat lähtökohtaisesti hyvin likaisia ja suuressa osassa niistä oli lintujen jätöksiä, esineiden pinnat pyrittiin perusteellisemmin puhdistamaan 70 % etanolilla kostea- tai nihkeäpyyhkimällä. Pyyhinnässä käytettiin kertakäyttöisiä kuitukangasliinoja. Esineiden pintakäsittely ja materiaali ratkaisivat, kuinka paljon kosteutta pystyttiin käyttämään esineiden liuotinpuhdistamisessa.

Koska tallin esineissä havaitut merkit jyrsijöistä ja linnuista saattoivat aikaansaada tartuntatautiriskin, jota ei välttämättä täysin pystytty poistamaan esineiden mekaanisella ja liuottimella (70 % etanoli) tehtävällä puhdistamisella, tallin puhdistetut esineet päätettiin vetyperoksidisavuttaa. Vetyperoksidisavutus tehtiin hallitilassa kolme, johon puhdistetut esineet siirrettiin.

Danotecin työntekijä suihkuttaa vetyperoksidia hyllyillä olevien esineiden päälle.
Esineiden käsittelyä vetyperoksidilla. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Katariina Pehkonen.

Hallitilaan kolme oli pystytetty yhteen riviin useita kaksitasoisia hyllyjä, jotka oli rakennettu rakennustelineistä ja mellakka-aitojen verkkorakenteesta. Hyllyt oli varattu pienempien esineiden vetyperoksidisavuttamista varten, jotta vetyperoksidi olisi saatu vaikuttamaan esineen kaikkiin pintoihin. Suuremmat puhdistetut esineet sijoitettiin hyllyrivistöjen sivuilla oleville käytäville kuljetuslavoilla. Ennen vetyperoksidisavutusta esineiden likaiset kuljetuslavat vaihdettiin puhtaisiin ja likaiset kuljetuslavat siirrettiin hallitilaan yksi odottamaan siirtoa uudelleen käytettäväksi tallin esineiden pakkaamisessa. Esineiden vetyperoksidisavutuksen teki helsinkiläinen Danotec Oy. Vetyperoksidisavutuksen jälkeen tallin esineet siirrettiin neljänteen hallitilaan inventoitaviksi ja pakattavaksi. Puhdistuksen jälkeen tallin esineet saivat uuden elämän osana Suomen Maatalousmuseo Saran kokoelmaa.

Kolmion muotoinen, punaiseksi maalattu sekoitusäes kuormalavalla.
Puhdistettu sekoitusäes odottamassa pakkausta ja siirtoa eteenpäin. Kuva: Helsingin yliopistomuseo.

Heidi Wirilander, Konservointipalvelu Heidi Wirilander

Talli tyhjänä

Voimme iloksemme ilmoittaa, että muuttoprojektin ensimmäinen osatavoite on saavutettu: talli on tyhjä!

Mikä talli?

Viikin kartanoon aikoinaan kuulunut tallirakennus toimi entisen Viikin Maatalousmuseon varastotilana 1970-luvulta lähtien, jolloin se saatiin ratkaisuksi museoalalla hyvin tuttuun ongelmaan, akuuttiin tilan puutteeseen. Vuonna 2016 Maatalousmuseon kokoelma muutettiin pääosin Suomen maatalousmuseo Sarkaan (lue lisää Sarkan Orastaa-blogista!), mutta esineitä jäi jäljelle erinäisiin varastotiloihin arviolta noin 500 kappaletta. Nyt käynnissä olevan muuttoprojektin yhteydessä nämä käydään kokonaisuudessaan läpi.

Tiloista ensimmäisenä vuorossa olleen tallin tyhjennys alkoi kesän aikana muutamalla inventointikerralla ja pääsi toden teolla käyntiin syyskuussa muuttotiimiläisten aloitettua urakkansa. Ensimmäisellä käynnillä eteemme avautui (kauniisti sanottuna) museoesineille epäotollinen tila, jossa esineet täyttivät rakennuksen koko mitalla paikoitellen maalattiasta kattoon asti. Tilannetta ei helpottanut, että vuosien varrella talliin oli muiden toimijoiden puolesta tuotu Maatalousmuseon kokoelmaesineiden lisäksi muutakin tavaraa. Jälkitunnelmamme ensimmäinen katsauksen jälkeen olikin lievä hämmennys: mistäs sitä aloitetaan?

Maatalousmuseon esineitä tallin lattiasta kattoon. Tästä tilanteesta aloitettiin kesällä 2019. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Katariina Pehkonen.

Työ käyntiin

Työvaiheet tallin esineiden käsittelyssä olivat selkeät, kun esineet yksi kerrallaan eroteltiin kaaoksen keskeltä, kuvattiin ja inventoitiin. Tämän jälkeen Yliopistomuseon projektisuunnittelija Susanna Hakkarainen yhteistyössä Sarkan asiantuntijoiden kanssa teki esinekohtaiset harkitut päätökset siitä, mitkä esineet otetaan osaksi Suomen maatalousmuseon kokoelmia ja mitkä poistetaan.

Tilanpuutteen takia isompien esineiden inventointikuvaus järjestettiin toisinaan hyvällä säällä ulkona. Muuttotiimiläiset pitelevät taustakangasta tallin edustalla kuvausta varten. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Marika Tarkiainen.

Säilytettävät esineet matkasivat huolellisesti kuormalavoille kiinnitettyinä Vantaalle puhdistusta varten, poistettavat puolestaan asianmukaisesti hävitettäviksi. Vähitellen epämääräisiltä näyttäneiden puu- ja metallikasojen selvittelyn myötä tallista paljastuikin mielenkiintoisia museoesineitä, jotka täydentävät hienosti Sarkaan jo aiemmin siirtynyttä kokoelmaa. Erityisesti monenlaiset aurat, äkeet, peltokammat ja risukarhit tulivat tallissa työskennellessä hyvin tutuiksi.

Muuttotiimiläiset kiinnittävät tallista pelastettuja äkeitä kuormalavoille kuljetusta varten. Tiimiläisten suojavarusteisiin kuuluivat suojapuvun, hengityssuojaimen ja hanskakerrosten lisäksi kenkiin kiinnitettävät liukuestesuojat. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Susanna Paasonen.

Olosuhteiden luomat haasteet

Vuosien varrella maapohjaisen tallin esineet olivat altistuneet monenlaisille olosuhteille ja haittatekijöille, kuten homeitiöille, jyrsijöille ja pikkulintujen jätöksille, joten tilan läpikäymiseen tarvittiin kattava suojavarustus moottoroituja hengityssuojaimia myöten. Varsin vilkkaan tien varrella herätimmekin varusteissamme kovasti huomiota ja saimme lähes päivittäin vastata ohikulkijoiden kysymyksiin. Olimme jopa päätyä osaksi lähistöllä kuvattua Putous-sketsiä sekä aiheuttamassa halloweenin aikaan kauhua paikalle sattuneissa päiväkotilapsissa, jotka luulivat valkoisiin Tyvek-pukuihin sonnustautuneita museoammattilaisia kummituksiksi.

Tallin ympäristössä riitti uteliaita ohikulkijoita. Projektityöntekijä Mai Joutselainen pitelee kylttiä, joka kiinnitettiin tallin oveen jottei kukaan eksyisi ihmettelemään sisälle asti. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Susanna Paasonen.

Syksyn kylmetessä suojavarusteiden alle oli haalittava runsas määrä vaatekerroksia, eikä pukeutuminen aina onnistunut täydellisesti, kun tallissa vuorotellen hikoiltiin ja paleltiin. Lisäksi tilan puute museoesineiden käsittelyssä, näiden monesti huono kunto ja iso koko sekä hankala liikuteltavuus toivat tallissa työskentelyyn lisähaasteita. Suojavarusteiden putsaaminen ulkona lokakuisessa tihkusateessa työpäivän päätteeksi ei myöskään ollut aina varsinaista juhlaa.

Museoamanuenssi Katariina Pehkonen kulkee kohti tallia marraskuisessa aamuauringossa. Kuvassa oikealla näkyy työmaakoppi, joka oli tuotu tallin taakse tiimin sosiaalitilaksi. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Susanna Paasonen.

Pala kerrallaan

Haasteista huolimatta tiimi tarttui jo ensimmäisestä inventointikeikasta lähtien hyvällä sykkeellä toimeen. Rautaisen ammattitaidon, voimallisten muskeleiden, loputtoman tahdonvoiman ja yhdistävän huumorin siivittämänä saimme työn etenemään hyvässä aikataulussa. Tärkeät välietapit, kuten ensimmäinen kosketus tallin takaseinään, isojen ja painavien esineiden onnistunut saattaminen kuljetusauton sekä esineröykkiöiden selviäminen vauhdittivat projektia pala palalta kohti maalia. Parin kuljetuksen jälkeen hihkuimmekin jo innosta: tallissahan on tilaa!

Tilaa on! Tallissa oli kuvan ottohetkellä jäljellä enää jokunen poistopäätöksen saanut esine ja kuormalavoja, jotka kuljetetaan seuraavaan muuttokohteeseen. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Susanna Paasonen.

Saimme urakan aikana arvokasta apua asiantuntevalta esinekuljettajaltamme sekä toisinaan myös raavailta NCC:n ja Teollisuusmuutot Oy:n työntekijöiltä, jotka olivat ansiokkaasti varustautuneet kunkin tilanteen vaatimilla työkaluilla. Esimerkiksi viimeisellä kuljetuskerralla pystyimme vain ihailemaan, kun viimeksi mainitun yrityksen edustajat ajoivat trukilla talliin sisälle asti ja onnistuivat siirtämään esineet, joiden nostelusta saatoimme omin voimin vain haaveilla.

Mitä tarvitaan museoesineen siirtoon? Tämän erityisen raskaan esineen tapauksessa kolme miestä, pumppukärryt, vanerilevyä ja trukki. Teollisuusmuutto Oy:n työntekijät siirtävät aamuhämärässä museoesineen kuormalavalle tallin edustalla. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Susanna Paasonen.

Nyt tallin taival museoesineiden säilytyspaikkana on tullut tiensä päähän ja esineiden matka jatkuu toisaalle. Myös tiimi siirtyy muuttoprojektissa kohti uusia haasteita, mutta ensin on hetki aikaa iloita tämän syksyn saavutuksista. Tämän osatavoitekilistelykuvan myötä toivotamme oikein mukavaa joulunaikaa ja menestyksekästä uutta vuosikymmentä!

Muuttotiimin jäsenet kilistelevät ansaittuja kuohuviinilasillisia tyhjennetyn tallin kunniaksi. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Susanna Paasonen.

Susanna Paasonen, projektityöntekijä

Esinepakkauksen ABC: laatikkopakkaaminen

Tässä blogikirjoituksessa keskitytään pienten ja keskikokoisten museoesineiden pakkaamisen saloihin. Suurten esineiden pakkaamisen perusteet käsiteltiin edellisessä kirjoituksessa. Laatikkopakkaaminen soveltuu sekä pitkäaikaissäilyttämiseen että kokoelmien muuttoon.

Esineiden läpikäynti ennen muuttoa
Projektityöntekijä tutkii valmiiksi pakattuja museoesineitä. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Marika Tarkiainen.

Yliopistomuseon muuttotiimi käy läpi kaikki esineet, jotka siirtyvät uusiin kokoelmatiloihin. Yksinkertaisimmillaan esineiden valmistelu muuttoa varten tarkoittaa museoesineen pakkaamista tai jo pakatun esineen valmistusmateriaalien ja pakkausolosuhteiden tarkistamista. Haastavampien esineiden pakkaamisen pariin palataan muuttoblogissa tuonnempana.

Yhdessä esineessä voi olla useita materiaaleja. Valaisin sisältää ainakin metallia, lasia, kumia ja nahkaa. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Marika Tarkiainen.

Kokoelmaesineitä pakattaessa tulee huomioida muun muassa esineen kunto, koko ja valmistusmateriaalit. Yksi esine saattaa sisältää useita eri materiaaleja, kuten puuta, metallia, lasia ja joskus erilaisia nesteitä tai jopa vaarallisiksi luokiteltuja aineita. Eri materiaaleja sisältävät esineet pyritään pakkaamaan pitkäaikaissäilytyksessä eri laatikoihin.

Luonnonmateriaaleja sisältävät esineet pakastetaan ennen uusiin kokoelmatiloihin siirtämistä, jolloin vältetään mahdollisten tuhohyönteisten leviäminen esineiden mukana. Mikäli esineen eri osissa on useita materiaaleja ja osat vaivattomasti irrotettavissa, pakataan ne eri laatikoihin.

Metallisia ja lasisia esineitä ei yleensä pakasteta. Joskus on vaikea määritellä suoralta kädeltä, miten esineen kanssa tulisi toimia. Haastavia kohteita ovat esimerkiksi erilaiset lääketieteelliset laitteet ja instrumentit, jotka voivat sisältää lasi-, kumi- ja nahkaosia. Muuttoblogin myöhemmissä osissa avataan pakastuskäytäntöjä tarkemmin.

Mitä tarvitaan pakkaamiseen?

Esineet pakataan laatikoihin, joita voi tilata useissa eri kokovaihtoehdoissa ja erilaisilla suojaominaisuuksilla. Laatikoita kannattaakin hankkia useaa eri kokoa ja korkeutta säilytyshyllyjen mitat huomioiden, sillä esineiden kirjo on yleensä laaja. Sopiva laatikko kullekin esineelle löytyy mittanauhan avulla.

Silkkipaperia käytetään esineiden fyllaamiseen eli pehmustamiseen ja tukemiseen laatikoissa. Valkaisematon puuvillanauha soveltuu esineiden vakauttamiseen, mikäli esineessä on heiluvia osia, joita ei saa irti toisistaan. Teippien käyttämistä ei suositella lainkaan. Parafilm-kalvolla voidaan tarvittaessa tiivistää nestettä sisältäviä esineitä. Esineitä käsitellään hanskat kädessä, näin suojataan sekä esinettä että pakkaajaa. Luistamattomat nitriilihansikkaat ovatkin monikäyttöiset erilaisia materiaaleja käsiteltäessä.

Pakkaamisessa tarvitaan hanskat, mittanauha, sakset, lyijykynä ja kumi sekä silkkipaperia ja itse laatikko. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Marika Tarkiainen.
Pesänrakennus

Laatikkoon mahtuu tavallisesti useita esineitä. Esineitä ei kääritä silkkipaperiin eikä sijoiteta päällekkäin. Esineet pysyvät näin ehjinä eikä niihin kohdistu painetta tai vääntöä. Laatikon pohja vuorataan ensin silkkipaperilla, jonka jälkeen esineille tehdään pienet pesät, joissa ne lepäävät heilumatta ja koskematta toisiinsa. Silkkipaperin tarkoitus on estää esinettä liikkumasta laatikossa muuton aikana, suojata sitä pakastamisen mahdollisilta haittavaikutuksilta sekä pitää esine tukevasti paikoillaan säilytystiloissa. Pienimmät esineet, kuten vaikkapa ompeluneulat voi pakata silkkipaperitaskuihin.

Museoesineen pesittäminen käynnissä. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Marika Tarkiainen.

Pesästä esine on helppo nostaa tarkasteltavaksi ilman, että sitä tarvitsee käännellä tai kääriä esiin. Jotkut esineet kaipaavat sisälleen tukirakenteen, jonka voi myös rakentaa silkkipaperista. Esineen pakkaamisessa kannattaa myös miettiä, onko esineen turvallisempaa olla laatikossa pystyasennossa vai kyljellään.

Nahasta ja metallista valmistetun tukiliivin sisälle on laitettu silkkipaperia, jotta esine pitäisi paremmin muotonsa laatikossa. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Marika Tarkiainen.
Esineet lepäävät omissa pesissään laatikossa. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Marika Tarkiainen.

Kun kaikki esineet on nätisti pesitetty, voi varovasti kokeilla, heiluuko jokin esine vielä pesässään. Jos esineet ovat tukevasti paikoillaan, laitetaan esineiden päälle vielä viikattu kerros silkkipaperia lisäsuojaksi ja laatikon kansi suljetaan. Laatikkoon merkitään sen sisältö ja saako laatikon pakastaa. Valmiin laatikon sijainti kokoelmatiloissa merkitään esineen luettelointitietoihin kokoelmanhallintajärjestelmään. Kun muutto lähestyy, pakataan valmiit esinelaatikot lavoille sen mukaan, mitkä pakastetaan ja mitkä ei.

Läpikäydyt laatikot odottavat siirtoa uusiin kokoelmatiloihin. Kuva: Helsingin yliopistomuseo.

Marika Tarkiainen, projektityöntekijä

 

 

Esinepakkauksen ABC: lavapakkaaminen

Mitä kaikkea tarvitaan isokokoisen museoesineen pakkaamiseen muuttokuljetusta varten? Ainakin näitä:

Lava, materiaalisuositus lämpökäsitelty puu. EUR- ja FIN-lavat ovat yleisimmät Yliopistomuseolla käytetyt koot.

Pahviarkki. Ei välttämätön, mutta antaa siistin ja puhtaan pinnan lavalle. Pahvi myös estää esineen kapeita osia putoamasta lavan aukkoihin. Niittipistooli niitteineen auttaa arkin kiinnittämisessä.

Äes ja kirnu odottavat pakkaamista.
Esineitä lavalla odottamassa pakkausta. Kuva: Helsingin yliopistomuseo.

Käsineitä. Museoesine on paras nostaa käsineet kädessä lavalle. Esinekohtaisesti voi valita vinyyli- tai nitriilikumisten tai viiltosuojattujen kangashansikkaiden välillä.

Museotyöntekijä esittelee suojahansikkaita.
Suurten esineiden kanssa tukevat hanskat ovat hyvät! Kuva: Helsingin yliopistomuseo.

Silkkipaperia ja tapauskohtaisesti kuplamuovia tai muuta pehmikettä kiinnitysnauhojen hankauskohtiin. Kuplamuovilla voi myös pehmentää törmäysherkkiä kulmia.

Kiinnitysnauhaa, ruuveja ja ruuvinväännin. Nauhan tukemana esine ei pääse heilumaan tai kaatumaan kuljetuksen aikana.

Museotyöntekijä kiinnittää esinettä lavalle.
Esineen tukeminen lavalle työn alla. Kuva: Helsingin yliopistomuseo.

Suojakangas tai -harso. Valkaisematon pesty puuvillakangas tai perinteinen kasvimaaharso suojaavat esinettä pölyltä myös kokoelmatiloissa kuljetuksen jälkeen.

Hakaneuloja. Kangas tai harso muotoillaan hakaneulojen avulla esineelle hupuksi.

Museotyöntekijä kiinnittää harsoa hakaneulan avulla.
Kokoelmamuutossa kuluu satoja ellei tuhansia hakaneuloja. Kuva: Katariina Pehkonen / Helsingin yliopistomuseo.

Muovia sadesuojaksi kuljetuksen ajaksi. Aina käytössä ei ole katettuja lastauslaitureita.

Mittanauha kankaan, harson ja muovien mittaamiseen.

Sakset sopivien palojen leikkaamiseen.

Varoitusteippiä herkkiin kulmiin törmäysvaaran takia.

Kiristekalvoa. Kalvon avulla suojamuovi pysyy paikoillaan. Myös teippiä voi käyttää, mutta irrotettaessa teippi repii suojaan reikiä ja voi tarttua vahingossa myös esineeseen. Kalvolla kiinnitetyn muovin voi kierrättää uusiin pakkauksiin.

Kiristekalvorulla, paperiteippiä ja varoitusteippiä, sakset, mittanauha ja niittipistooli.
Lavapakkaamisessa välttämättömiä pakkaustarvikkeita. Kuva: Katariina Pehkonen / Helsingin yliopistomuseo.

Lopuksi vielä tietokone, tulostin, paperia ja muovitaskuja. Esine merkitään pakatuksi sähköiseen lavalistaan, lava numeroidaan ja esinettä varten tulostetaan muovitaskuun sujautettava tunnistekortti.

Museotyöntekijä työpöydän ja tietokoneen ääressä.
Väliaikainen pakkauspisteemme. Kuva: Helsingin yliopistomuseo.

Lava siirretään pumppukärryillä kuljetusautoon. Muuttomatka uusiin tiloihin voi alkaa!

Valmiiksi pakattuja lavoja rivissä.
Ensimmäinen kuljetus lähtee pian! Kuva: Helsingin yliopistomuseo.

Katariina Pehkonen, museoamanuenssi

 

Museotyö – välineurheilua parhaimmillaan

Mielikuvat museotyöstä saattavat usein olla suhteellisen yksipuolisia: työntekijä istuu näyttelytilassa, opastaa ja kieltää asiakkaita koskemasta esineisiin tai homehtuu rakastamiensa kokoelmien keskelle. Mutta museotyö on myös raavasta varusteurheilua, jossa liikutaan usean kohteen välillä ja nostellaan samaan aikaan hauraita mutta painavia esineitä haastavissakin olosuhteissa. Tämänkertaisessa muuttoblogin tekstissä pohditaan museotyöhön käytettäviä välineitä, kokoelmaesineitä sekä niiden määrää.

Toisinaan isojen esineiden käsittely ja siirtäminen vaatii tuumaustauon sekä suunnittelua. Kuva: Helsingin yliopistomuseo/ Susanna Paasonen

Turvallisuus ensin!

Museoiden ytimen muodostavat kokoelmat. Yliopistomuseon tapauksessa kokoelmaesineitä on runsaasti, ne ovat eri ikäisiä ja niiden koko sekä kunto vaihtelevat. Esineistöä on myös monelta eri tieteenalalta. Muuttoprojekti aloitettiin käsittelemällä Yliopistomuseon haltuun päätynyttä Viikin Maatalousmuseon kokoelmaa, jonka kohtalonhetkiä ja siirtymistä maatalousmuseo Sarkaan on saatu seurata jo aiemmin. Työturvallisuus ja vaarallisilta aineilta suojautuminen ei aina ole ollut museoiden tärkeimpiä prioriteetteja, mutta ala kehittyy koko ajan parempaan suuntaan.

Moottoroidut hengityssuojaimet ja suojapuvut ovat turvallisen työskentelyn perusta. Kuva: Helsingin yliopistomuseo/Susanna Paasonen

Vaikka esineet ovatkin museotyön pääosassa, on tärkeää huomioida myös työntekijöiden turvallisuus. Muuttoprojektissa työskentely-ympäristön asettamat haasteet on huomioitu siten, että työntekijät on varustettu asianmukaisin suoja-asuin. Moottoroiduissa hengityssuojaimissa, muovitetuissa Tyvek-suojapuvuissa ja turvakengissä työtekijät suojaavat itsensä sekä mahdollisilta mikrobivaaroilta että fyysisiltä vahingoilta. Pitkään epämuseaalisissa oloissa säilyttyjen esineiden metalliosat ovat esimerkiksi päässeet ruostumaan, ja aiheuttavat siksi omat haasteensa käsittelylle. Muovisten suoja-asujen lisäksi kerrospukeutuminen on valttia: ulkotiloihin verrattavassa talliympäristössä työskennellessä on huomioitava se, että muovipuvussa hiki lentää, mutta tulee myös helposti kylmä.

Isojen ja hauraiden esineiden käsittely tuo mukanaan myös haasteita: miten pitää omalta osaltaan huolta siitä, että esine säilyy käsittelystä huolimatta samassa kunnossa, mutta saadaan liikutettua turvallisesti ja tehokkaasti paikasta A paikkaan B? Työ vaatii koordinaatiokykyä, lihaksia ja ehkä vähän älliäkin: esineiden kunto, koko ja herkkyys on otettava huomion jokaisessa työvaiheessa.

Varusteet ja välineet

Kaikki esinekäsittelyn työvaiheet eivät vaadi järeitä suojavarusteita, mutta se ei tee työstä yhtään vähemmän välineorientoitunutta. Mittaamiseen mittanauha, esinenumeroiden merkitsemiseen pehmeä lyijykynä ja merkkaustussi, pakkaamiseen happovapaata ja puskuroitua silkkipaperia sekä arkistokelpoiset pakkauslaatikot, käteen nitriilihanskat… Esineet valokuvataan, mitataan, kuvaillaan sekä luetteloidaan kokoelmanhallintajärjestelmään.

Esineiden luettelointiin ja pakkaamiseen tarvittavaa välineistöä. Kuva: Helsingin yliopistomuseo/Mai Joutselainen

Kun esine on puhdistettu ja luetteloitu, se pakataan asianmukaisesti sillä ajatuksella, että se säilyy tulevillekin sukupolville. Kokoelmien säilyttämistä, luettelointia ja käsittelyä ohjaavat museon kokoelmapoliittiset ohjeistukset. Esineiden valmistusmateriaali ja kunto vaikuttavat siihen, miten ja mihin ne pakataan sekä myöhemmin säilytetään: alkoholiin säilötyn kirurgisen ompelulangan säilytyksessä on huomioitava eri asioita kuin täysmetallisen auran. Isommat esineet kääritään puuvillakankaaseen ja pienemmät asuvat silkkipaperiin pesitettyinä pahvilaatikoissa.

Yhdeksi kokoelmatyön kivijalaksi ja tärkeäksi varusteeksi on muodostunut museon oma turvaohje, jossa ohjeistetaan vaarallisten aineiden kanssa toimimiseen. Yllättävän moni vanha esine sisältää raskasmetalleja, DDT:tä, asbestia ja muita terveydelle haitallisia aineita. Kun tietää tarkkaan, mistä esine on valmistettu ja mitä se on syönyt, on helpompi jatkaa omaa työtään turvallisesti ja käsitellä esinettä oikein.

Selvitystyötä ja uuden oppimista

Kokoelmatyö on toisinaan myös selvitystyötä, joka puhuttelee museotyöntekijän sisäistä salapoliisia. Aika ei aina riitä perinpohjaiseen tutkimustyöhön, mutta usein jo esineen käyttötarkoituksen ja nimen selvittäminen auttaa viemään työtä eteen päin. Toisaalta kokoelmatyö saa KonMarituksen piirteitä, kun esinettä tutkiessa huomataankin, että kokoelmissa on jo kolme vastaavaa kappaletta. Silloin esineen poistamista museon kokoelmista voidaan harkita. Vaikka museon tehtävänä on tallentaa ja säilyttää kulttuuriperintöön liittyvää esineistöä, ovat sopivat säilytystilat usein rajalliset.

Yliopistomuseon henkilökuntaa kartoittamassa Tallin tilannetta. Kuva: Helsingin yliopistomuseo/Anni Tuominen

Vuosia sitten istuessani museologian luennolla en todellakaan ajatellut, että reippailisin muovipuku päällä aurojen parissa ja pohtisin, mitä geologisen laitteen pintaan kristallisoitunut valkoinen jauhe on. Siisti sisätyö on tässä projektissa saanut uuden, hieman ironisenkin merkityksen, mutta museoalan välineurheilullisempi puoli on avannut täysin uusia näkökulmia ja ajatuksia siitä, mitä museossa tehtävä työ oikeastaan voi olla. Muuttoprojektin yhteydessä se on pelastamista, uuden kokeilua ja erityisesti uuden oppimista.

Mai Joutselainen, projektityöntekijä

Suojavarusteita, luettelointia ja raksavierailuja – perehdytystä muuttoon

Kauan suunniteltu ja esivalmisteltu kokoelmasiirtoprojekti on nytkähtänyt vihdoin toteutusvaiheeseen. Helsingin yliopistomuseolla aloitti tässä kuussa neljä projektityötekijää. Museoammatilliset muuttomiehet – tai tässä tapauksessa naiset – Marika, Anni, Mai ja Suski ovat näin työnsä aluksi perehtyneet ensin käytännön asioihin, kuten tietokoneiden ja työpuhelimien käyttöönottoon sekä museon kokoelmatietokannan käyttöön.

Pitkän pöydän molemmin puolin istuu tietokoneidensa äärellä naisia.
Projektisuunnittelija Susanna ja museoamanuenssi Katariina perehdyttävät muuttotiimin uusia jäseniä luettelointiin. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Anna Luhtala

Varastoista kokoelmatiloihin

Muuttotiimi on myös käynyt tutustumassa Yliopistomuseon moninaisiin kokoelmatiloihin yliopiston keskustakampuksella, Viikissä ja Ruskeasuolla. Monet nykyisistä kokoelmatiloista ovat lähinnä varastoja eivätkä täytä museaalisia kriteerejä. Säilyttäminen niissä voi aiheuttaa esineille haittaa pidemmän päälle. Tuleviin, Museovirastolta vuokrattaviin kokoelmatiloihin tulee säädelty ilmanvaihto, kosteus ja lämpötila, joten kokoelmat säilyvät niissä turvallisemmin myös jälkipolville. Tilat ovat tällä hetkellä vasta rakenteilla, mutta muuttotiimi on jo pääsyt vierailemaan työmaalla.

Kuusi naista huomioliiveissä ja valkoisissa työmaakypäröissä kävelee rakennuksen pihalla.
Raksalla! Tutustumassa tuleviin kokoelmatiloihin Museoviraston kokoelma- ja konservointikeskuksella. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Anna Luhtala

Yliopistomuseon nykyisin varsin hajallaan olevat kokoelmatilat ovat täynnä mielenkiintoisia ja tieteenhistorian kannalta merkittäviäkin esineitä ja muuta aineistoa. Muuttoa varten kaikki on käytävä läpi, luetteloimattomat esineet valokuvattava ja luetteloitava sekä pakattava huolellisesti. Esineitä Yliopistomuseolla on noin 50 000. Lisäksi muuton piiriin kuuluu arkistoaineistoja ja kirjoja. Siinä muuttotiimillä riittää työsarkaa!

Mietteitä muutosta

Miltä urakka vaikuttaa, muuttotiimiläiset?

”Hieman jännittää – mutta ihan hyvällä tavalla”, komppaavat tiimiläiset tosiaan. ”Parempi ehkä olla miettimättä työn määrää. Eikä kannata ehkä ajatella projektia yhtenä jättimäisenä kokonaisuutena, vaan pala kerrallaan”, Mai ja Marika pohtivat suurta urakkaa. ”Tulee varmasti hieno fiilis, kun nyt aivan täydet varastotilat ovat tyhjät!”, Suski miettii. Tila toisensa jälkeen tyhjennetään ja esineet matkaavat kohti uusia kokoelmatiloja.

Osalle tiimiläisistä on jo nyt muodostunut omia kiinnostuksen kohteita. Projektissa konservaattorina toimiva Anni odottaa etenkin sitä, kun pääsee tekstiilien kimppuun. Mai vartoo erityisesti hammaslääketieteen laitokselle sijoitettujen esineiden luettelointia. Iso osa Yliopistomuseon hallussa olevan hammaslääketieteen museon kokoelmista on luetteloimatta, joten mielenkiintoista puuhaa on luvassa. Muutolla on kuitenkin tiukka aikataulu, joten tarkempaa luettelointia ei muuton yhteydessä ehditä kaikilta osin tehdä. ”Tarkempi selvittely ja tutkiminen jäänee myöhemmäksi”, Marika toteaa.

Tärkeä työturvallisuus

Työturvallisuuden takaamiseksi kaikki muuttoon osallistuvat museon työntekijät ovat päässeet perehtymään turvallisuusohjeisiin ja sopivaan varustukseen aina turvakengistä, suojahanskoista ja kasvosuojuksista järeämpiin suojapukuihin. Työskentelytilasta ja käsiteltävistä materiaaleista riippuen tarvitaan erilaisia varusteita. Maatalousmuseolta peräisin olevat työvälineet voivat olla likaisia, lääketieteen museon kokoelmassa on vaaralliseksi luokiteltuja kemikaaleja ja osa esineistä on hyvin painavia.

Mai kertoo suorastaan innostuneensa työturvallisuusasioista. Tällainen varustautuminen kun ei ole aivan arkipäivää museoalalla! Yliopistomuseo onkin ollut viime vuosina edelläkävijä työturvallisuusasioissa. ”Osa suojavarusteista tuntuu kyllä aika eksoottisilta!”, Marika lisää.

Pahvisia suojavarustepakkauksia, joissa on hanskoja ja hengityssuojaimia.
Kevyempiä suojavarusteita: hanskoja ja yksinkertaisia hengityssuojaimia. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Anna Luhtala

Tästä se alkaa!

Museoviraston uudet kokoelmatilat valmistuvat alkuvuodesta 2020, joten vielä on aikaa käydä kokoelmia läpi ja pakata ne muuttokuljetuksia varten. Kaikilla muuttotiimiläisillä on hyvä kokemus museokokoelmien parissa työskentelystä. Sitä tarvitaan, sillä esineiden käsittelyssä ja luetteloinnissa edellytetään asiantuntemusta.

”Tiimissä on kiva työskennellä!” Marika, Anni, Mai ja Suski toteavat.

 

Anna Luhtala, museoamanuenssi

Muuttoprojekti alkamassa

Yliopistomuseo muuttaa! Tai oikeammin kokoelmat muuttavat, näyttelytilamme säilyvät toistaiseksi ennallaan.

Helsingin yliopisto on tehnyt sopimuksen upouuden kokoelmatilan vuokraamisesta yliopiston kulttuurihistoriallisia kokoelmia varten. Kokoelmien pääosa sijoitetaan Vantaalle, Museoviraston konservointi- ja kokoelmakeskuksen ensi vuonna valmistuvaan laajennusosaan. Yliopistomuseo luopuu tämän muuttoprojektin myötä useista vanhoista varastotiloista. Näissä olevien esineiden pakkaamista aloitellaan jo tämän vuoden puolella.

Koristeellinen puinen kaappi ja sininen puolihihainen pitkä naisen juhlapuku.
Esimerkkejä muuttavista kokoelmista: hammaslääkärin instrumenttikaappi ja iltapuku. Kuvat: Helsingin yliopistomuseo / Timo Huvilinna ja Helena Hämäläinen.

Yliopistomuseon hallinnoimat kokoelmat ovat varsin laajat ja monipuoliset. Noin 130 000 objektin joukossa on esineitä, valokuvia, kirjoja, arkistoaineistoa, audiovisuaalista aineistoa, taideteoksia, tekstiilejä ja rakennuspiirustuksia. Esineiden koot vaihtelevat pienistä instrumenteista suuriin huonekaluihin ja tutkimuslaitteisiin. Materiaalien kirjo on myös aikamoinen puuvillasta silkkiin, lasista puuhun ja metallista paperiin.

Hammasproteesi ja metallisia saksia muistuttavia pihtejä.
Esimerkkejä muuttavista kokoelmista: hammasproteesi ja suonipihtejä. Kuvat: Helsingin yliopistomuseo / Timo Huvilinna ja Katariina Pehkonen.

Muuttoa on jo pikkuhiljaa aloiteltu kesän korvilla. Ensimmäisenä tyhjennettävänä tilana on vanha maapohjainen tallirakennus, jossa on entisen Viikin Maatalousmuseon kokoelmaan kuuluneita esineitä. Koska esineet ovat altistuneet jyrsijöille, pikkulintujen jätöksille, homeelle ynnä muulle, tilan läpikäymiseen tarvitaan kattava suojavarustus. ”Avaruuspuvuissa” olemmekin jo tehneet muutaman alkuinventointikeikan ja kuvanneet esineitä. Huonon kunnon takia jokaista kirnua ja auraa ei tulla pelastamaan, vaan esineistä on myös tehtävä harkittuja poistoja.

Kaksi museon työntekijää valkoisissa suojapukineissaan, toinen pitelee taustakangasta, toinen asettelee puista museoesinettä kuvattavaksi.
Inventointikuvausta suojavarusteissa. Kuva: Helsingin yliopistomuseo / Anna Luhtala.

Syyskuussa saamme mukaan lisää työvoimaa ja projekti lähtee kunnolla pyörimään. Edessä on kuormalavojen hankintaa, pakastamiskäytäntöjen opettelua mahdollisten tuhohyönteisten varalta, kokouksia aiheesta jos toisestakin, esineiden pehmustamista kuljetuksia varten, valokuvausta ja luettelointia, mittauksia, säilytyskalusteisiin tutustumista ja paljon muuta. Tervetuloa seuraamaan muuttoprojektin kuulumisia tämän blogin myötä!

Katariina Pehkonen, museoamanuenssi