Kosmista Kohinaa Hertsikan ala-asteella

Hertsikan ala-asteella kuului kosmista kohinaa viime marraskuusta maaliskuuhun. Oppitunneilla käsiteltiin avaruusaiheita ja niihin liittyvää fysiikkaa Aurinkokuntamme planeetoista aina mustiin aukkoihin.

Uudessa opetussuunnitelmassa painottuu ilmiöpohjainen oppiminen. Hertsikan ala-asteella tällaisesta työskentelystä on pitkät perinteet. Oppiminen lähtee isoista kokonaisuuksista, joista pikku hiljaa syvennytään erilaisiin aiheisiin. Tarkemmat teemat lähtevät oppilaiden omista kiinnostuksen kohteista.

Jo 1-3 luokkalaiset ovat käsitelleet hyvinkin haastavia fysiikkaan liittyviä aiheita. Esimerkiksi Krista Leinosen oppilaat ovat tutustuneet ajan käsitteeseen, magnetismiin ja painovoimaan. Oppilaat ovat kirjoittaneet tietotekstiä ja tehneet erilaisia kokeita. Lisäksi on tutkittu räjähdyksiä ja kasveja avaruudessa. Koulun juhlasalissa vieraili myös URSA:n planetaario.

Sekä koulun opettajat, että oppilaat ovat olleet Kosmista Kohinaa teemasta hyvin innostuneita. “Avaruutta opettaessa oppii joka kerta itse lisää” 1-3 luokkalaisia opettava Jani Mononen sanoo. Katso lisää videolta Janin ja hänen oppilaidensa mietteitä Kosmista Kohinaa teemasta ja fysiikan opiskelusta.

Teksti: Emilia Kilpua