Hyvä käytäntö: Vihreä risti -kartonkisovellus. Seurantajakso sosioemotionaalisen tuen pienryhmissä
Kohde: Erityisopetuksen nsk. sosioemotionaalisen tuen pienryhmät peruskoulussa (4., 5. ja 6-luokat)
Vihreän ristin seurantajakso:
- Vihreä risti- turvallisuustyökalun soveltaminen
- Oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin vahvistaminen edelleen ja uudenlaisen turvallisuuskulttuurin luominen
- Vihreän ristin- ideaa toteutettiin kartonkisovelluksena.
- Vihreästä kartongista risti ja punaista kartonkia niille päiville, jos luokissa kohdattiin vaaratilanteita.
- Turvallisuuskulttuuria voidaan luoda ilman ostettavia lisenssejä tai ilman tietoteknisiä sovelluksia tai välineitä.
- 30 päivän seurantajakso, jonka aikana sosioemotionaalisten tuen pienryhmissä kirjattiin ylös mahdolliset vaara-, väkivalta- ja kiinnipitotilanteet. Myös tapaturmista tuli ilmoittaa.
Todettua:
- Interventiot ja uusien toimintatapojen opettaminen on tehokkaampaa kuin rangaistusten jakaminen.
- Sovelluksen ja seuranta-ajan kauttaa tullaan tietoiseksi siitä, kuinka monia vaara-, läheltä piti- tai väkivaltatilanteita arjessa kohdataan.
- Tämän jälkeen tulee keskittyä niiden toimenpiteiden kehittämiseen.
- Teollisuudessa ollaan turvallisuusajattelussa paljon pidemmällä kuin sosiaali- ja terveysalalla tai humanistisilla aloilla. Teollisuudessa on jo pitkään palkittu, jos huomaa riskin, ilmoittaa riskistä ja esittää kelvollisen (=halvan?) parannusehdotuksen.
- Palkkiot voisi ottaa käyttöön myös kasvatus- ja opetusaloilla, ehkäpä se kannustaisi tarkkailemaan työympäristöään ja esittämään parannusehdotuksia. Miksi ei saisi pientä bonusta siitä, että haluaa kehittää turvallisuuskulttuuria omassa työympäristössään?
- Henkilökuntaa tulee myös tukea ja heidän ammattitaitoaan vahvistaa edelleen.
- Nykyään on varsin laadukasta kirjallisuutta liittyen väkivaltariskien ennakointiin ja kuvallisia ohjeita, miten toimia väkivaltatilanteissa tai miten rakentaa/järjestää riskin huomioiva turvallinen työtila.
- Vinkkejä löytyy esimerkiksi Sundell:n (2014) teoksesta Työkaverina pelko. Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta.
- Rajoittamisesta (kiinnipidosta) löytyy erilaisten AVEKKI- ja MAPA-koulutusten lisäksi ohjeita myös Hurmeen ja Kyllösen (2014) teoksesta Turvassa! Vahvista lapsen turvallisuuden tunnetta ja varaudu vaaratilanteisiin.