Hyytiälän uudisrakennusten kalustaminen alkaa

Helsingin yliopisto otti kesäkuun alussa vastaan Hyytiälän uuden ruokalarakennuksen ja yhden majoitusrakennuksista. Näin rakennusten kalustaminen voi käynnistyä.

Kahden hengen majoitushuone on vielä kalustamatta.

Loput kaksi  majoitusrakennusta on tarkoitus vastaanottaa käyttöön heinäkuussa. Keittiön muutto on tulossa elo-syyskuun vaihteeseen, mutta majoitustiloja voitaneen ottaa käyttöön jo elokuussa.

Tämän kesän opiskelijoista osa on kihlautunut älysormuksin tutkimaan, miten betonirakennus ja yli 100 vuotta vanha hirsirakennus vaikuttavat asukkaaseensa. Seuraavina kesinä vastaava koe tehdään uudisrakennuksissa.

Sisäpihan peruskivi odottaa avajaisia.

Vanhojen tiilivuorattujen talojen purku alkaa syyskuussa ja valmistunee vuoden loppuun mennessä.  Purettavat rakennukset on lämmitetty öljyllä, kun uudet talot lämmitetään maalämmöllä. Samalla kerrosneliömäärä vähenee tuhannella. Siten metsäaseman ilmastopäästöt vähenevät huomattavasti. Lisäksi puiset rakennukset ovat esimerkkinä ilmastoystävällisestä uudisrakentamisesta, jossa betonia, muovia ja metalleja käytetään mahdollisimman vähän.

Kirjoittaja: Antti Uotila on Hyytiälän metsäaseman johtaja.

KategoriatYleinen