Tervetuloa Kotoon!

Hyytiälän metsäaseman uudisrakennuksen, Koton, avajaisia vietettiin perjantaina 13. lokakuuta. Runsaslukuinen kutsuvieraiden joukko todisti, kun Helsingin yliopiston kansleri Kaarle Hämeri paljasti uudisrakennuksen peruskiven.

Peruskivi

Uudisrakennuksen matka suunnittelupöydältä avajaisiin oli monipolvinen ja vaiherikas, mahtuihan ajanjaksolle niin koronapandemia kuin Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa. Peruskiven laatassa oleva päivänmäärä kertookin osaltaan matkan varrella kariutuneista suunnitelmista. Valmista kuitenkin tuli!

Metsäaseman pitkäaikainen johtaja Antti Uotila kansleri Kaarle Hämerin kanssa.
Malja uudisrakennukselle!

Avajaistilaisuudessa puhuivat kanslerin ohella muun muassa maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan dekaani Ritva Toivonen, metsätieteiden osaston johtaja Markus Holopainen, Hyytiälän metsäaseman pitkäaikainen johtaja Antti Uotila, akateemikko Markku Kulmala ja arkkitehti Hilla Rudanko. Metsäylioppilaat toivat tilaisuuteen musiikkitervehdyksen.

Airueiden kanssa dekaani Ritva Toivonen, akateemikko Markku Kulmala, metsäaseman juuri eläköitynyt johtaja Antti Uotila, kansleri Kaarle Hämeri sekä metsätieteiden osaston johtaja professori Markus Holopainen.
Laulajat valmiina esitykseen

Yhden puheista piti Ilmastopyörre-taideohjelman kuraattori Ulla Taipale, joka esitteli uuden ruokalan seinälle ripustetun Kustaa Saksin Metsä vastaa -kuvakudoksen.

Kustaa Saksin teos Metsä vastaa. Kuva: Ulla Taipale.

Tilaisuudessa vietettiin samalla Hyytiälän Living Lab -tutkimusympäristön avajaisia. Rakennus itsessään toimii elävänä laboratoriona, jossa voidaan tutkia muun muassa sisäilmaa ja ihmisen hyvinvointia.

Hyytiälän metsäasema on osa Helsingin yliopiston tutkimusasemien verkostoa. Kuten kansleri Kaarle Hämeri omassa puheessaan muistutti, juuri tutkimusasemien verkoston kautta Helsingin yliopisto on itse asiassa koko Suomen yliopisto.

Yksi vastaus artikkeliin “Tervetuloa Kotoon!”

1. Sydämelliset kiitokset innostavasta artikkelista HeSa 12.11.-23! Virkisti lukea kiehtovasta puiden haihduttamien kaasujen vaikutuksesta. Hieno juttu! Isommin vain esille! Suomi on osaajien maa!
    Onnellista jatkoa työllenne!