Vid mellanträffen diskuterades mentorns roll och god praxis

mentorit ryhmäkuvassa zoomissa
Mentorer delade erfarenheter i Zoom.

Mellanträffen i programmet för gruppmentorskap samlade i slutet av februari mentorer för att dela sina erfarenheter av programmet, som inleddes i november.  För merparten av grupper innebär februari─mars att man kommit halvvägs på den gemensamma vägen, och då är det passligt att dela med sig av god praxis med andra.

Mellanträffen ordnades i likhet med träffarna i november i Zoom, och i träffen deltog mentorer från olika håll i Finland – och världen. Före de egentliga gruppdiskussionerna fick mentorerna information om karriärplanering och arbetssökning vid universitetet. Anna Storgårds från Karriärservicen berättade om hur karriärplanering stöds vid universitetet i dag och i framtiden och vad som är på gång på den fronten.

– På Karriärservicen håller vi på att övergå till en ny teoretisk referensram där karriärfärdigheterna skissas upp med hjälp av fem typer av kapital som inhämtas under studietiden. Under de olika kapitalen finns bland annat nätverkande, att lära känna aktörerna inom branschen, att lära sig gestalta kulturkoderna i olika organisationer och karriärplanering. Mentorskapet har en betydande roll i alla dessa, förklarade Storgårds.

Varierande erfarenheter av gruppdynamik och distansperioden

På grund av coronatiden är det kännetecknande för denna period att alla träffar ordnas på distans. För en del har detta fungerat bra eftersom tidsplaneringen har varit lättare. En del av de mentorer som deltagit i programmet under tidigare perioder upplevde dock att gruppdynamiken inte har blivit fullt så intensiv som när man träffas ansikte mot ansikte.

Vid träffarna delades också erfarenheter av god praxis. En del av mentorerna berättade att adepterna hade tagit en aktiv roll i ordnandet av träffarna. Också arbetsboken hade varit till hjälp i planeringen av träffarna och deras teman utifrån adepternas frågor.

─ I min egen grupp är studenterna i rätt olika skeden i livet, men det gemensamma för dem alla är den kommande övergången till arbetslivet, kommenterade en av mentorerna.

Dia urasuunnittelun merkityksestä yliopistossa.
Anna Storgårds från Karriärservicen berättade om hur karriärplanering stöds vid universitetet.

I diskussionerna gjordes också viktiga iakttagelser kring vad som är mentorns roll i hela processen. Mentorskapet är en process som baserar sig på frivilligarbete. Mentorn har här möjlighet att dela sina kunskaper och erfarenheter.

─ Det är viktigt att komma ihåg att mentorn inte ska förväntas vara terapeut, studiehandledare eller arbetsförmedlare. Mentorskapsprocessen är avsedd att vara en ömsesidig erfarenhet där mentorn till exempel kan lyssna och dela sina kunskaper och erfarenheter. Rollen kan variera och byggas upp enligt dynamiken i gruppen, påpekades det under träffen.

Programmets koordinationsteam har för avsikt att samla respons om den pågående perioden, i synnerhet om för- och nackdelarna med distansträffar.

─ Situationen är ny för alla, och därför är det med tanke på framtida perioder viktigt att samla all värdefull lärdom från det här året för utvecklingen av mentorprogrammet. Man kan naturligtvis när som helst skicka respons och frågor redan under perioden direkt till koordinationsteamet, kommenterar Salla Wilén från Karriärservicen.

Gruppmentorskapets tionde period pågår ännu till maj då programdeltagarna samlas till ett gemensamt avslutsevenemang. På grund av coronapandemin fortsätter perioden helt på distans.

Karriärservicens övriga innehåll och tjänster till stöd för arbetssökning och karriärplanering för studenter och nyutexaminerade har sammanställts under Praktik och Arbete och karriär i Instruktioner för studerande.

Mentorerna och adepterna kan kontakta koordinationsteamet när som helst under perioden på adressen careerservices(snabel-a)helsinki.fi