Ändra start- och slutdatum i dina kursinställningar

Lärare, syns inte ditt Moodle-område på Kursöversikt-sidorna? Ha du märkt att ditt Moodle-områdes slutdatum är markerat som jämt ett år efter att kursen skapats?

Kontrollera att kursens start- och slutdatum är rätt. Efter det syns kursen på rätt ställe i Kursöversikt-vyn, under någon av flikarna “Pågående”, “Kommande” och “Tidigare” – också för studenterna!

Instruktioner:

1) Gå till ditt Moodle-område.

2) Gå till ”Redigera inställningar” (uppe till höger, i kugghjulsmenyn).

3) Lägg till de korrekta datumen:

Tips:

• Startdatumet kan t.ex. vara dagen då den första föreläsningen hålls eller då förhandsuppgiften publiceras.
  • Det lönar sig att markera slutdatumet som en dag då studenterna har avlagt också de sista uppgifterna/examina. Om läraren bedömer uppgifterna på Moodle ska slutdatumet inte infalla före bedömningen är publicerad.

4) Spara och visa.

Nu listas dina kurser rätt i kursöversiktsvyn:

Startdatum och slutdatum stänger inte Moodle-området för deltagarna. Läraren kan göra det genom att dölja kursen vid ”Kurssynlighet” under ”Redigera inställningar”. Dolda kurser syns sist under “Pågående”, “Kommande” och “Tidigare”-flikarna och länken blir grå.

När du använder lite tid till att redigera kursens startdatum och slutdatum

• gör du det lättare att hitta Moodle-området
  • Moodle-området flyttas inte till Tidigare-fliken vid fel tidpunkt – ett år efter att kursen skapats.
  • Studenterna avregistrerar sig inte från kursen på grund av att deras kursöversiktsvy är rörig. Om studenten avregistrerar sig från kursen försvinner också informationen om hens oinlämnade uppgifter och bedömningar.

Tips: Om du har avslutade kurser under Pågående-fliken kan du lätt flytta dem till Tidigare med bara några klick (se instruktionerna ovan). I det här fallet behöver du inte leta upp kursens verkliga start- och slutdatum, utan det räcker att du markerar dagens datum som slutdatum och sparar ändringen.