Den nya versionen av Moodle ger innovationer i forumet

Moodle kommer att uppgraderas den 23.-24. juni 2020. Under den här tiden är Moodle stängd och man kan inte logga in.

Den nya versionen 3.8 av Moodle kommer att lanseras den 24 juni 2020. Uppdateringen kommer med ett antal nya funktioner, särskilt för forumet.

Forum

En sammanfattande rapport (summary report) ger en översikt över alla deltagare och deras aktiviteter i forumet. Vyn listar till exempel antalet diskussioner som startats, antalet meddelanden, tiden för det sista meddelandet och antalet tecken och ord för varje deltagare. Vyn kan filtreras med en begränsad tidsperiod eller med grupper.

Genom bedömningen av hela forumet (whole forum grading) kan läraren, förutom de enskilda inläggen, bedöma varje studentens aktivitet på forumet i sin helhet. Användargränssnittet för funktionen liknar till stor del bedömningen av Moodle’s inlämningsaktivitet.

Den nya exportfunktionen låter dig ladda ner hela eller mer begränsat innehåll i forumet i olika format.

Spela in ljud och video

En ny funktion som har lagts till i Moodle är direktinspelning av video- och ljud, som till exempel kan användas för att snabbt ge feedback till studenter och låta studenterna skicka feedback. Dessa funktioner finns överallt i Moodle, där textredigeraren är aktiverad. Längden på inspelningen är begränsad till 2 minuter. Syfte med det här är att begränsa fyllandet av Moodles lagringskapacitet och att rikta lagring av längre inspelningar till tjänster som Unitube eller OneDrive vilka är ämnade för ändamålet. Inspelarna brukar användarens mikrofon eller kamera och fungerar till exempel via smarttelefonens web-läsare.

Emojis

Emojis kan nu också läggas till allt innehåll. Emoji-ikonen finns både bredvid meddelandefältet och i standard Atto-redigeraren.

Ta kontakt

• Du kan fråga och ge feedback om uppdateringen till moodle@helsinki.fi
  • Fler instruktioner: Lärarguide, Opettajan Moodle-opas (på finska) & MoodleDocs (på engelska)
  • Se kommande Moodle utbildningar i SAP Suffeli.