Ohjelma 2023

Oppimisseikkailu järjestetään Helsingin yliopiston päärakennuksella 7. ja 8. maaliskuuta 2023. Alla näet Oppimisseikkailun ohjelman. Ohjelma on julkaistu 14. helmikuuta. Klikkaamalla hyperlinkkiä session nimen jälkeen pääset lukemaan kuvauksen. Huomioithan, että muutokset ohjelmaan tai aikatauluun ovat mahdollisia.

The Learning Adventure takes place at the Main Building of the University of Helsinki on 7 and 8 March 2023. Below you can see the programme of the Learning Adventure. The schedule has been updated on 14 February. You will be able to access the abstracts by clicking the hyperlink found after the title of each session. Please note that the programme is subject to change.

Läräventyret ordnas i Helsingfors universitets huvudbyggnad den 7 och 8 mars 2023. Nedan hittar du Läraventyrets program. Programmet har publicerat den 14 februari. Klicka på hyperlänken efter sessionens namn för att läsa abstraktet. Programmet kan komma att ändras.

Päivitys 6.3. / Update 6 March: 

Osa esityksistä striimataan. Löydät Unitube- tai Zoom-linkit tältä sivulta kunkin esityksen kohdalta. Alla olevaan ohjelmataulukkoon on merkitty oranssilla pohjalla striimattavat sessiot.

Some of the presentations will be streamed online. The appropriate Unitube or Zoom links can be found on this page. Below on the programme leaflet those sessions that will be streamed are marked in light orange.

Klikkaa suurentaaksesi / Click for a full-sized image

 

Ohjelma pdf-muodossa (sisältää hyperlinkkejä) / Programmet som pdf (innehåller hyperlänkar) / The programme in pdf format (with hyperlinks): Oppimisseikkailu_ohjelma2023

Ohjelma pdf-muodossa tulostuskäyttöön (ilman hyperlinkkejä) / Programmet som pdf (utan hyperlänkarna) / The programme in pdf format (without the hyperlinks): Oppimisseikkailu_tulostettava2023

 

Tiistai Tisdag Tuesday 7.3.2023

Avajaispuheenvuoro & Keynote 09:00 – 09:50

Juhlasali / Festsalen / The Great Hall

Avajaispuheenvuoro / Öppningtal / Opening plenary

  • Vararehtori / Prorektor / Vice-Rector Kai Nordlund

Keynote

  • Kirsti Lonka: How does research-based teaching and learning benefit students? (abstract) (Material pdf)

Rinnakkaissessiot ja työpajat 10:00 – 11:30

Lounastauko / Lunchpaus / Lunch break 11:30 – 13:00

Rinnakkaissessiot ja työpajat 13:00 – 14:00

Sessio 1: Real project assignments & Autonomous Learning ModuleS (ALMS), Runeberg-sali

Sessio 2: Thinglink & virtuaalinen digipedagogiikka, Sali/Sal/Lecture hall U3032

Sessio 3: Ohjelmoinnin opetus: Ohjelmistoalan startup asiantuntijoiden kehittäjänä & Laskennalliset esseet ja avoimet aineistot, Sali/Sal/Lecture hall U3039

Sessio 4: Opettajien akatemia, 10-vuotias opettajien palkitsemisjärjestelmä: Mitä olemme oppineet? Sali/Sal/Lecture hall U4072

  • Opettajien akatemia, 10-vuotias opettajien palkitsemisjärjestelmä: Mitä olemme oppineet? (abstrakti)

SPIN OFF: Näkökulmia oppilaitosyhteisön pedagogiseen johtamiseen, Tiedekulma Stage 13:00 – 14:30 (tallenne)

Kahvitauko / Kaffepaus / Coffee break 14:00 – 14:30

Rinnakkaissessiot ja työpajat 14:30 – 16:00

  • AI-menetelmien hyödyntäminen kurssimateriaalien tuottamisessa, Runeberg-sali (abstrakti)
  • Koe sähköisten tenttien maailma opiskelijan näkökulmasta! / Experience the world of electronic exams from a student’s point of view! U3029 (abstrakti/abstract)
  • Hybridiopetuksen rooli yliopistossa, U3039 (abstrakti) (materiaal pdf)
  • Koulu vai tiedeyhteisö? Opiskelijoiden kuuluminen tiedeyhteisöön, U4072 (abstrakti)
  • UniHow ja HowULearn pedagogisen tietoisuuden tukena, U4075 (abstrakti)

 

Vararehtorin vastaanotto / Prorektors mottagningen / Vice-Rector’s reception 16:00 – 18:00

Eteläinen lämpiö

 

Keskiviikko Onsdag Wednesday 8.3.2023

Keynote II

Juhlasali / Festsalen / The Great Hall

  • Patricia Alexander: THE JOURNEY TOWARD OPTIMAL LEARNING FOR ALL STUDENTS: Charting the Complex Interplay of Cognition, Metacognition, Motivation, and Emotions (abstract), (recording), (material pdf)

Rinnakkaissessiot ja työpajat 10:00 – 11:30

  • Miten vahvistamme opiskelijoiden osallistumista koulutusohjelmien kehittämiseen? Runeberg-sali (abstrakti), (materiaali pdf)
  • Pedagogisk resiliens: att fortsätta utveckla undervisningen efter pandemin, U3029 (abstrakt)
  • Työpaja: Henkilökunnan hyvinvointia edistämässä, U3039 (abstrakti) (materiaali pdf)
  • Development of sustainability teaching & Una Europa: Designing the education of the future? U4072
    • Perspectives on the development of sustainability teaching at the University of Helsinki (abstract), (recording), (material coming soon)
    • Una Europa: Designing the education of the future? (abstract)
  • Muuttuva oppiminen – Neurotieteen maisteriohjelma v2023.0, U4075 (abstrakti) (tallenne), (materiaali pdf)
Lounastauko / Lunchpaus / Lunch break 11:30 – 13:00

Rinnakkaissessiot ja työpajat 13:00 – 14:00

Sessio 1: Opiskelijoiden hyvinvoinnin tukeminen ja ohjauksen kehittäminen & Palveluoppiminen pedagogisena menetelmänä, Runeberg-sali

  • Miten tuemme opiskelijoiden hyvinvointia? Havaintoja ja ratkaisuja ohjauksen kehittämiseen (abstrakti), tallenne (unitube) ja kalvot (pdf)
  • Palveluoppiminen (‘Service learning’) – pedagoginen menetelmä kansalaisuuskasvatukseen, tiedolliseen oppimiseen ja työelämätaitoihin (abstrakti) (materiaali pdf)

Sessio 2: Näktergalen: Mentorskap inom studierna som gör skillnad, Sali/Sal/Lecture hall U3029

  • Näktergalen: Mentorskap inom studierna som gör skillnad (abstrakt)

Sessio 3: Virtuaalikierto, pakohuonepeli & lääketieteen opetusta somessa (@plastiikkaope), Sali/Sal/Lecture hall U3032

Sessio 4: Opetuksen välineet ja kehittäminen: Examinarium-tentti, digipedagoginen kuratoija Kurre, Moodlen vertais- ja itsearviointitoiminnot sekä tutkimus- ja strategiapohjainen kehittäminen viestintä- ja kieltenopetuksessa., Sali/Sal/Lecture hall U3039

  • Examinarium-tentti A:sta Ö:hön (abstrakti)
  • Digipedagoginen kuratoija Kurre opettajan tukena (abstrakti)
  • Kirjoitustehtävien vertaisarviointia ja itseopiskelutehtäviä verkkokurssilla (abstrakti)
  • Viestintä- ja kieltenopetuksen tutkimus- ja strategiapohjainen kehittäminen (abstrakti)

Sessio 5: Oppimisen, hyvinvoinnin ja yhteistyötaitojen tukeminen: HowULearn-kysely & TeamFluent-työkalu, Sali/Sal/Lecture hall U4072

  • HowULearn-kyselyn palautteen reflektointitehtävä opiskelijoiden oppimisprosessien ja hyvinvoinnin tukena (abstrakti), (tallenne)
  • Yhteistyötaitojen oppimisen tukeminen osana ryhmätehtäviä digitaalisella TeamFluent-työkalulla (abstrakti), (tallenne), (materiaali pdf)

Sessio 6: Fostering Global Responsibility and Global South perspectives & Integrated courses in teaching language and content, Sali/Sal/Lecture hall U4075

  • How to foster Global Responsibility and Global South perspectives in your degree (abstract), (recording), (material pdf)
  • Integrated courses in teaching language and content (abstract)
Kahvitauko / Kaffepaus / Coffee break 14:00 – 14:30

Rinnakkaissessiot ja työpajat 14:30 – 16:00

Sessio 1: Oppimisen tilat, Runeberg-sali

  • Oppimisen tilanteet ja tilat – pedagogiset käsikirjoitukset muuntuviin ja joustaviin oppimisympäristöihin (abstrakti)

Sessio 2: Kohti ylihuomisen yliopisto-opiskelua, Sali/Sal/Lecture hall U3032

  • Kohti ylihuomisen yliopisto-opiskelua (abstrakti)

Sessio 3: Yliopistoon valmentavat opinnot, Sali/Sal/Lecture hall U3039

Sessio 4: Perspectives on research-based teaching and learning at university, Sali/Sal/Lecture hall U4072