Terveiset edustajaltamme Iso Pyörä -projektiryhmästä!

Niin kun monet ehkä tietävät, on yliopistolla käynnissä Iso Pyörä niminen koulutusuudistus. Yhdistyksellä on sen projektiryhmässä oma edustajansa jotta tohtorikoulutettavien ääntä varmasti kuultaisiin päätöksiä tehdessä ja nyt meillä hyviä uutisia!

Rehtori on juuri tehnyt useita päätöksiä uudistukseen liittyen ja tohtorikoulutusta koskeva merkittävä muutos on, että tohtoritutkintoon tulee 1.8.2017 alkaen kuulumaan ainoastaan 30 + 10 pakollista opintopistettä.

Ensimmäiset 30 pistettä tulevat koostumaan oman alan opinnoista ja niiden tarkoitus on tukea väitöskirjatyötä varten tehtävää tutkimusta. Niihin sisältyy tutkimusetiikkaa ja voi sisältyä sen lisäksi myös tieteenfilosofiaa.

Seuraavat 10 pistettä koostuvat yleisistä tutkimustaidoista ja tohtorien työllistymistä tukevista opinnonista. Ne voidaan suorittaa joko opintoina tai sisällyttää tutkimustyöhön ja voivat käsittää esim. yliopistopedagogisia opintoja, johtamista, projektinhallintaa ja tiedeviestintää.

Päivitys siirtymäsäännöistä vanhoille tohtorikoulutettaville:
31.7 saakka (siis 1.8.2017-31.7.2020 välillä) voit valita jatkatko vanhassa systeemissä (ei muutoksia nykyiseen) vai vaihdatko uuteen systeemiin (seuraten yllämainittua 30+10op sääntöä) ja tiedekuntasi tarkempia säännöksiä. Yksitysikohdat ovat toisin sanoen tiedekuntien päätettävissä ja ne kannattaa tarkistaa omalta tiedekunnalta siirtymisen yhteydessä. Tiedekunnat pystyvät todennäköisesti vastaamaan kysymyksiin asiasta viimeistään keväällä 2017, mahdollisesti jo aikaisemmin.

Jos haluat tutustua Iso Pyörään lähemmin löydät tarkempaa tietoa Flammasta, mutta aina kun tietoomme tulee uutisia jotka suoraan koskevat jatko-opiskelijoita päivitämme ne tänne blogiin!