Uttalande mot den planerade centraliseringen av ansökningstider

I samband med Stora Hjulet planerar universitetet att centralisera ansökningstiderna till forskarutbildningen vid universitetet. Föreningens styrelse har, tillsammans med andra som oroar sig över dessa planer, uttryckt sitt missnöje i ett uttalande. Styrelsen anser att ansökningar som endast genomförs två gånger per år kommer att försvåra starten på doktorandernas forskningsbana avsevärt och minska intresset för utbildning på forskarnivå.

Tillsammans med alla forskarskolornas styrgruppers doktorandrepresentanter, doktorandernas representant i det vetenskapliga rådet och doktorandernas representant i Stora hjulet -projektgruppen föreslår vi följande:

1. att fakulteterna fortsätter välja sina ansökningstider i enlighet med ämnets behov
  2. att ansökan till forskarutbildningen sker enligt det schema som bestämts vid fakulteten
  3. för att säkerställa en smidig ansökningsprocess och en effektiv användning av finansiering, och för att upprätthålla en internationell konkurrenskraft bör ansökningstidpunkter generellt arrangeras mer än två gånger om året

Du kan läsa uttalandet i sin helhet på finska här, där du också ser alla dem som undertecknat det. En svensk sammanfattning hittar du här.