Kosmologia I

Lyhenne Cosmo I
Tunniste FYS2081
Ajankohta  I periodi
Viralliset Materiaalit Luentomuistiinpanot (Hannu Kurki-Suonio)
Laskarit 6 laskarit

Kuvaus

Ensimmäinen kosmologiaan erikoistuva kurssi, kuuluu valinnaisiin aineopintoihin. Käydään usein kandiopintojen 3. vuonna tai maisteriopintojen 1. vuonna. Kurssilla käydään läpi kosmologian peruskäsitteitä ja olennaisia matemaattisia työkaluja. Johdannon lisäksi kurssilla käsitellään hieman yleistä suhteellisuusteoriaa, Friedmann-Robertson-Walker maailmankaikkeutta, maailmankaikkeuden termistä historiaa, Big Bang -nukleosynteesiä eli alkuaineiden muodostumista alkuräjähdyksen jälkeen ja pimeää ainetta.

Kurssikäytännöt

Viikottaiset laskarit ja lopputentti. Laskaritilaisuuksissa saa pääasiassa apua meneillään oleviin tehtäviin, ja tarvittaessa käydään läpi menneiden tehtävien kompastuskiviä. Kurssilla on ollut viimeisenä parina vuonna myös käytössä Telegram-ryhmä, jossa opiskelijat voivat keskustella tehtävistä keskenään.

Todelliset esitiedot

Differentiaali- ja integraalilaskenta (MAPUt), suppea suhteellisuusteoria (SuPer) ja klassinen mekaniikka (VuKa). Kurssilla lainataan muutama tulos kvanttimekaniikasta, yleisestä suhteellisuusteoriasta ja statistisesta mekaniikasta, mutta kursseja ei ole tarvinnut käydä näiden käyttämistä varten. Laskurutiinista on hyötyä kurssilla.

Työläys

Kurssi koetaan usein työläänä, koska sen peruskäsitteet ovat laaja kokoelma kosmologian ilmiöitä ja niihin tarvittavaa matematiikkaa. Tästä johtuen kurssi saattaa tuntua siltä, että on opittava monesta asiasta vähän ja muistettava sitäkin enemmän. Kurssin työläyden tunteeseen vaikuttaa kuitenkin paljon oma mielenkiinnon taso aihetta kohtaan, ja työmäärää on kevennetty viime aikoina kokemusten perusteella.

Miksi tärkeä?

Kosmologia I on ehdoton johdantokurssi kosmologiasta kiinnostuneelle opiskelijalle, sillä kurssilla käydään kaikki aiheen peruskoneisto tulevia kursseja varten. Se on myös yleissivistävä kurssi kenelle tahansa teoreettisen fysiikan ja tähtitieteen opiskelijalle, joka auttaa ymmärtämään maailmankaikkeutta laajempana käsitteenä. Aloittelevan kosmologin lisäksi erityisesti teoreettinen astrofyysikko hyötyy kurssista.

Muuta

Jos tuntuu että kurssi takkuilee, kannattaa muistaa, että kosmologia ei olekaan helppo tai itsestäänselvä aihe (harva asia fysiikassa on). Monen mielestä tilanne kuitenkin helpottuu jatkokurssilla Kosmologia II, jossa aiheiden määrä on rajatumpi ja niihin päästään syventymään paremmin. Maailmankaikkeuden salojen ratkominen on erittäin kiinnostavaa!