Opettaja, tule ryhmäsi kanssa tutustumaan ilmastontutkimukseen!

Hyytiälän tutkimusasema tarjoaa koululaisryhmille mahdollisuuden tutustua maailmanluokan ilmakehätutkimukseen.

Ilmastonmuutoksen vaikutukset kuten helleaallot, äärimmäinen kuivuus ja tulvat, metsäpalot, monimuotoisuuden heikkeneminen, pienenevät sadot ja vaikutukset ihmisten terveyteen, näkyvät jo Euroopassa monin paikoin. Euroopan parlamentin mukaan ”nuorten ihmisten kouluttaminen on yksi merkittävimmistä keinoista hillitä ilmastonmuutosta.” Kuitenkaan ilmastonmuutos ei ole vielä tarpeeksi laajalti osana koulujen opetussuunnitelmia.

Hyytiälän tiedekasvatus vastaa omalta osaltaan Euroopan parlamentin näkemykseen nuorten kouluttamisesta tuomalla ilmastonmuutoskasvatusta kouluihin. Samalla lisätään nuorten lisäksi myös opettajien ilmastoaiheisiin liittyviä tietoja ja taitoja. Hyytiälässä on tehty systemaattista tiedekasvatusta vuodesta 2017, ja syksyllä 2022 toimintaa on pystytty vahvistamaan palkkaamalla kouluyhteistöistä vastaava henkilö.

Hyytiälän asemalla perinteikäs miljöö kohtaa nykyajan sulassa sovussa. 1910-luvulla rakennettu vanha pihapiiri rakennuksineen henkii arvokkuutta yhdessä läheisen yli 150-vuotiaan metsän kanssa. SMEAR II -tutkimusmetsässä sijaitseva mittalaitteiden verkosto viestii vahvasti nykyajasta. Lisäksi uusimmat CLT-rakenteiset puurakennukset tuottavat jatkuvasti dataa puuelementteihin sijoitetuista antureista.

Erilaiset mahdollisuudet kouluryhmille ovat listattuna alla. Sisällöt ovat räätälöitävissä alakoululaisista lukiolaisille.

Kouluyhteistyöstä vastaa projektikoordinaattori Reetta Matilainen.

Tiedepolku, kesto: 2 tuntia tai kauemmin

Tiedepolku tarjoaa viides-kuudesluokkalaisille ja sitä vanhemmille mahdollisuuden tutustua omatoimisesti Hyytiälässä tehtävään monipuoliseen tutkimukseen. Tiedepolku on noin 4 kilometrin pituinen reitti, jonka varrella on 18 tietotaulua ja tehtäviä. Tiedepolku päättyy Makkarakalliolle, jossa on nuotiopaikka ja mahdollisuus nauttia omia eväitä. Makkarakallion rantamaisemat ikimäntyineen ovat kuin suoraan Akseli Gallen-Kallelan maalauksista.

Tiedepolulle saa halutessaan mukaan välineet puuston mittaamiseen liittyvien tehtävien tekoon, kun ilmoittaa etukäteen vierailustaan. Yhteydenotot voi suunnata seuraaville henkilöille:

Reetta Matilainen, reetta.matilainen@helsinki.fi, p. 0294120745
Silja Vuorenmaa, silja.vuorenmaa@helsinki.fi, p. 0294120748
Pauliina Schiestl-Aalto, pauliina.schiestl-aalto@helsinki.fi, p. 0294120741

Kartta ja lisätietoja.

SMEAR II-aseman esittelykierros, kesto noin 2 tuntia

Tule oppilas- tai opiskelijaryhmän kanssa tutustumaan Hyytiälässä sijaitsevaan SMEAR II-asemaan, jossa mitataan ekosysteemien ja ilmakehän vuorovaikutusta. SMEAR II on maailman johtava ilmastontutkimusasema. Kierroksella pääsette näkemään, miten metsän ja ilmakehän vuorovaikutusta mitataan tutkimusta varten. SMEAR II-mittauksia on tutkimusmetsän lisäksi myös läheisellä Siikanevan suoalueella, joten mittauksiin voi tutustua myös suoretken merkeissä.

Työpajat liittyen ilmastotutkimukseen, kesto alkaen 2 tuntia

Työpajoissa oppilaat tai opiskelijat pääsevät itse kokeilemaan ja tekemään luonnontieteellisin menetelmin mittauksia liittyen ilmakehään ja ekosysteemien vuorovaikutukseen. Työpajojen sisällöt liittyvät puihin ja metsiin, metsän kasvua ohjaaviin ympäristötekijöihin tai niiden prosesseihin. Työpajoista voidaan koota sopiva kokonaisuus alakouluikäisistä aina lukiolaisille asti. Osassa työpajoista on tarpeen luokkatilan käyttö, tilavuokra on n. 50 e/vrk.

Tutkijan luento tai puheenvuoro

Hyytiälässä työskentelee jatkuvasti lukuisa joukko eri alojen tutkijoita kuten fyysikoita, metsätieteilijöitä, kemistejä, biologeja jne. Vierailuun Hyytiälässä voidaan liittää tutkijan puheenvuoro omasta tutkimustyöstään, mikäli vierailun ajankohta sopii tutkijan aikatauluun. Kurkistus tutkijan maailmaan riippuu siitä, ketkä tutkijat ovat paikalla ja tavattavissa, joten tietyn alan edustajaa ei voida taata.

Yön yli leiri

Pidempi vierailu Hyytiälän tutkimusasemalla mahdollistaa yllä mainittujen erilaisten kokonaisuuksien yhdistämisen. Hyytiälän tutkimusasema sijaitsee kauniilla paikalla Kuivajärven rannalla, ympärillä on runsaasti eri-ikäistä metsää ja myös Pehkusuo sijaitsee kävelymatkan päässä. Puitteet luonnonhelmassa tapahtuvaan opetukseen ovat siis mainiot!

Hinnat

Kierrokset ja työpajat ovat opetuksen ja välineiden osalta ryhmille ilmaisia. Osassa työpajoista on tarpeen luokkatilan käyttö, tilavuokra on n. 50 e/vrk. Majoitus- ja ruokailukuluista pyydä tarjousta.

 

Hankkeesta

Hyytiälässä toteutettava tiedekasvatus toteutetaan osana CLIMAte change teachers’ acaDEMY -hanketta (CLIMADEMY), joka on yksi yhdestätoista kesällä 2022 aloitetuista opettajien tueksi kehitetyistä Erasmus+ -hankkeista (Teacher Academies). CLIMADEMY:n tarkoituksena on luoda eurooppalainen verkosto ja kokonaisvaltainen ohjelma, jossa opettajat yhdessä vuorovaikutuksessa toistensa kanssa voivat oppia kasvattamaan uusia sukupolvia ymmärtämään ilmastokysymyksiä.

CLIMADEMY:n tavoitteena on  luoda yhteisö kehittämään opettajille ja opettajiksi opiskeleville monipuolista koulutusta ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista. Yhteisö koostuu neljästä EU-maasta (Suomi, Saksa, Kreikka ja Italia) ja kun toiminta on päässyt alkuun, tarkoitus on ottaa uusia jäseniä mukaan. CLIMADEMY-hanketta koordinoi Kreetan yliopisto ja mukana ovat Helsingin yliopiston lisäksi Bolognan ja Bremenin yliopistot.

Kaikille yhteinen Ilmastoauditorio, CLAUDI, on keskeinen alusta CLIMADEMY:n ilmastonmuutoksen koulutuksessa ja verkostoitumisessa. Verkkoalusta yhdistää neljä paikallista keskusta, joita jokaisessa osallistujamaassa on yksi. Paikallisilla keskuksilla on omat alueelliset erityispiirteensä. Kaksi on vakiintuneita ilmansaasteiden ja ilmastonmuutoksen mittaukseen keskittyneitä tutkimusasemia keskenään erilaisilla alueilla Euroopassa: lähellä arktisia alueita boreaalisessa metsässä Suomessa, Hyytiälän tutkimusasemalla, ja Välimeren kuivalla subtrooppisella alueella Kreikassa. Kaksi muuta ovat tietokonemallinnukseen ja keskussatelliittihavaintoihin keskittyvä keskus Saksassa ja ympäristökasvatuksen pedagogiikkaan keskittyvä keskus Italiassa. Paikalliset keskukset tarjoavat vapaamuotoisen oppimisympäristön niin fyysisinä tiloina kuin virtuaalisella alustallakin, ja lisäksi näitä molempia yhdistäen.

Kirjoittaja: Reetta Matilainen on kouluyhteistyöstä vastaava projektikoordinaattori.

Kuvat: Pauliina Schiestl-Aalto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *