KiOl 2024: Alkukilpailun tulokset

Kielitieteen olympialaisten ensimmäinen kierros käytiin tänä vuonna maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna 2.–3.3. tuttuun tapaan nettikisana. Perinteisen osanoton lisäksi oli hienoa, että mukana oli paljon myös aivan uusia nimiä ja kouluja. Kaikilta osallistujilta kenties yllättävänkin haastava kisa vaati ennakkotietojen sijaan vain ennakkoluulottomuutta, ja sitä vastauksissa hienosti nähtiinkin.

Tämän vuoden kisatehtävissä pääteltävänä oli muun muassa äänteenmuutoksia muinaisessa indoeurooppalaisessa kantakielessä, sanojen merkitysten rakentumista filippiiniläisessä hanunó’ossa sekä monimutkaisia lauserakenteita keinokieli láadanissa. Kilpailun kahdessa suosituimmassa tehtävässä puolestaan pureuduttiin salomonsaarelaisen kokotan kielen pronomineihin sekä suomen lähisukukielten inkeroisen ja vepsän kielioppiin.

Kisatehtävissä täytyi tällä kertaa olla erityisen tarkkana. Esimerkiksi suomea läheisesti muistuttavien kielten säännöt eivät aina vastaakaan suomea juuri niin kuin odottaisi, ja minkä tahansa kielen kielioppi voi poiketa tutuimmista kielistä yllättävässä kohdassa tai yllättävällä tavalla. Keinokielet ovat kielten kieliopeissa oma lukunsa – jos luonnollinen kieli on monimutkaisuudessaan kollektiivista ajattelua, keinokielissä kielten luojat pääsevät venyttämään ajattelun rajoja joskus aivan uusille urille.

Suomen kielitieteen olympialaisten 2024 alkukilpailun tulokset:

Viisi korkeinta pistemäärää (maksimipistemäärä 140):

Terho Thorel (Tampereen teknillinen lukio) 131
Minea Tiitinen (Ressun lukio) 131
Emilia Ovaskainen (Helsingin kielilukio) 129
Vilma Vesimäki (Lohjan yhteislyseon lukio) 127
Valto Daavittila (Töölön yhteiskoulu) 124

Muut loppukilpailuun päässeet (aakkosjärjestyksessä):

Fanni Anttila (Puolalanmäen lukio)
Janna Harjunpää (Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu)
Mimmi-Maija Karhu (Ressun lukio)
Leevi Kilpiö (Ressun Lukio)
Katariina Kurki (Helsingin ranskalais-suomalainen koulu)
Arttu Mattila (Otaniemen lukio)
Inka Pekkola (Tampereen yhteiskoulun lukio)
Hilda Sillasto (Otaniemen lukio)
Severi Sulander (Töölön yhteiskoulu)
Emma Suomalainen (Tampereen yhteiskoulun lukio)
Annika Valkotammi (Otaniemen lukio)
Helmi Vesimäki (Laurentius-koulu)
Iaroslav Zhidchenko (Itä-Suomen koulun lukio)

Suuret kiitokset kaikille osallistujille pohdinnasta ja oivalluksista!

KiOlin loppukilpailu pidetään perjantaina 12.4. Helsingin yliopistolla, ja sen neljä voittajaa pääsevät osallistumaan Suomen joukkueena kielitieteen kansainvälisiin olympialaisiin (IOL), jotka järjestetään heinäkuussa Brasiliassa. IOL järjestetään vuonna 2024 Etelä-Amerikassa ensimmäistä kertaa.