Moodle uppdateras den 27. December 2019

Moodle kommer att uppgraderas till 3.7 version den 27. december 2019, mellan kl. 8-16. Under den här tiden är Moodle stängd och man kan inte logga in. Uppdateringen kanske inte tar hela dagen, men tiden är reserverad på grund av eventuella problem.

Nya egenskaper i version 3.7

• Forum: direkt redigering av diskussioner, lägg diskussioner till favoriter och sortera diskussioner.
  • Forum: Lärare kan lägga till ett privat svar i ett forum och kan låsa diskussioner manuellt.

• Meddelanden: Förbättrad gränssnitt och egna privata utrymmen.
  • Meddelanden: Lärare kan radera gruppernas konversationer.

• Inlämningsuppgift: Studenter och lärare kan radera inlämningsfiler.
  • Tester: Ändra dig och ta bort ditt val i flervalsfrågor med ett rätt svar.
  • Säkerhetskopior: Säkerhetskopiera asynkront i bakgrunden medan du gör andra uppgifter.
  • Läs mera om Moodle 3.7 nya egenskaper (på engelska).

Andra ändringar i standardinställningarna

• Kursinställningar: I nya kurser dolda sektioner är osynliga för studenter.
  • Vitsord: Som standard visas i rapportern för användare  bara vitsord- och feedbackkolumner.
  • Workshop: Studenter kan inte se namnen på författare och granskare, dvs. granskningen är helt anonym.

Ta kontakt

• Du kan fråga och ge feedback om uppdateringen till moodle (ät) helsinki.fi
  • Fler instruktioner: Lärarguide, Opettajan Moodle-opas (på finska) & MoodleDocs (på engelska)
  • Se kommande Moodle utbildningar i SAP Suffeli.

God Jul och Gott Nytt År 2020!

Med vänliga hälsningar,
Moodle Team