Analyysimme eri saavutettavuusmittarien toimivuudesta maankäytön muutosmalleissa (LUCC) Amazonilla julkaistiin Ambiossa. Juttu löytyy täältä:
Kirjastomatkojen CO2-päästöjä käsittelevä artikkeli julkaistu
Kirjastoasioinneista koituvia CO2-päästöjä käsittelevä artikkeli on nyt julkaistu Applied Geographyn sivuilla.
Lahtinen, J., Salonen, M. & Toivonen, T. (2013). Facility allocation strategies and the sustainability of service delivery: Modelling library patronage patterns and their related CO2-emissions. Applied Geography 44, 43-52. [online]
Kaksi uutta julkaisua ulkona
Kaksi hankkeen artikkelia on julkaistu kesän aikana, molemmat open access -papereina:
Jäppinen, S., Toivonen, T. & Salonen, M. (2013). Modelling the potential effect of shared bicycles on public transport travel times in Greater Helsinki: An open data approach. Applied Geography 43, 13-24. [online]
Salonen, M. & Toivonen, T. (2013). Modelling travel time in urban networks: comparable measures for private car and public transport. Journal of Transport Geography 31, 143–153.[online]
Kaupunkipyörät ja hankkeen menetelmät esillä Positio-lehdessä
Sakari Jäppisen kirjoitus kaupunkipyöräjärjestelmän vaikutusten mallintamisesta saavutettavuushankkeen työkalujen avulla julkaistiin Positio-lehden numerossa 2/2013. Jutun voi lukea Paikkatietoikkunasta, ja pdf-version voi ladata täältä.
MetropAccess pohjoismaisten maantietelijöiden tapaamisessa Islannissa
Reykjavikissa järjestettiin kesäkuun alussa viides Nordic Geographers Meeting. MetropAccess oli mukana Responsible Mobilities -sessiossa, jossa esittelimme yhteistyötämme Aalto-yliopiston YTK:n Urbaani arki -hankkeen kanssa. Myös hankkeen posteri oli mukana konferenssin posterinäyttelyssä.
MetropAccess Digiroad -työkalupakki nyt ladattavissa
Digiroadin ajonopeuksien muokkaukseen ja kokonaismatka-aikojen laskentaan kehitetty MetropAccess Digiroad -työkalupaketti on nyt ladattavissa hankkeemme nettisivuilta, osoitteesta https://blogs.helsinki.fi/saavutettavuus/ –> Työkaluja.
Työkalupakki toimii ArcGISIssä ja tarvitsee Network Analyst -lisenssin. Työkalupakin avulla Digiroad-aineistoa voidaan muokata siten, että reititetyt matka-ajat vastaavat huomattavasti todenmukaisemmin autoilun matka-aikoja pääkaupunkiseudulla kuin pelkkä nopeusrajoitusten käyttö. Lisäksi työkalu sallii kokonaismatka-aikojen (sisältäen pysäköintiin kuluvan ajan) laskennan helposti. Latauspaketissa on myös dbf-taulu, jolla todenmukaisemmat hidastuvuudet voi ottaa käyttöön myös muissa sovelluksissa kuin ArcGISIssä. Työkalun toiminta perustuu risteysten hidastamiseen. Hidastuskertoimet on laskettu Helsingin KSV:n ja HSL:n kelluvan auton mittausten perusteella. Pysäköintiin kuluva aika on määritelty olemassa olevan kirjallisuuden pohjalta.
Työkalu on toteutettu Pythonilla ja se on lisensoitu GNU General Public -lisenssillä. Tämä tarkoittaa, että työkalua saa käyttää vapaasti, mutta sen toimivuudesta ei anneta takeita. Lisäksi työkaluun mahdollisesti tehdyt muutokset ja parannukset tulee jakaa julkisesti.
Saavutettavuusseminaarin esitykset verkkosivuillamme
MetropAccessin saavutettavuusseminaari keräsi viitisenkymmentä kuulijaa Kumpulanmäelle maanantaina 4.2.2013. Aamupäivän seminaariesitykset löytyvät nyt seminaarisivulta, ja verkkosivuillemme on nyt avautunut myös uusi sivu kehittämillemme työkaluille. Kiitos kaikille seminaariin osallistuneille!
Saavutettavuusseminaari helmikuun alussa
MetropAccess järjestää maanantaina 4.2.2013 saavutettavuusaiheisen seminaarin Kumpulan kampuksella.
Aamupäivällä (klo 9-12) luvassa on hankkeen tulosten esittelyä ja niistä keskustelua. Iltapäivällä (klo 13-15) on mahdollisuus perehtyä hankkeessa kehitettyihin saavutettavuuslaskentatyökaluihin tarkemmin. Seminaari on suunnattu erityisesti Metropolialueen toimijoille (kaupunkisuunnitteluvirastot ja muut menetelmien hyödyntäjätahot), mutta kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita.
Seminaarin tarkempi ohjelma löytyy täältä.
Ilmoittautua voit tästä linkistä e-lomakkeella. Toivomme ilmoittautumisia 20.1. mennessä.
Lisätietoja saa tarvittaessa sähköpostitse osoitteesta maria.salonen @ helsinki.fi.
MetropAccessin työ jatkuu vuoden 2014 puolelle!
KatuMetro-ohjelma myönsi MetropAccessille rahoitusta myös seuraavalle kaudelle, joten uusia tutkimuksellisia avauksia on luvassa!
Saavutettavuusaiheinen väitös Oulussa
Tuuli Toivonen on vastaväittäjänä Ossi Kotavaaran väitöstilaisuudessa, joka järjestetään Oulun yliopistossa 5.12.2012. Väitöskirjan otsikkona on “Accessibility, population change and scale dependency – Exploring geospatial patterns in Finland, 1880–2009”.