Hankkeen alkusyksyn kuulumisia

Syksyn opiskelijavalintawebinaareihin voi nyt ilmoittautua

Opiskelijavalintojen kehittämishanke järjestää syksyllä kaksi yliopistojen henkilöstölle suunnattua webinaaria:

• Valintakoewebinaari to 27.10.2022 klo 9-12
  • Todistusvalintawebinaari pe 18.11.2022 klo 9-12

Webinaareissa kerrotaan opiskelijavalintojen kehittämisen tavoitteista ja ensimmäisistä tutkimushavainnoista. Webinaarit toimivat koulutusalojen yhteisen keskustelun avauksena, ja niiden tavoitteena on muodostaa yhteistä tilannekuvaa opiskelijavalintojen kehittämistarpeista ja –suunnasta.

Webinaarien ohjelma ja linkki ilmoittautumislomakkeeseen löytyvät täältä.

Webinaarisarja jatkuu alkuvuodesta yliopistojen ja sidosryhmien yhteisellä webinaarilla.

Todistusvalinnan asiantuntijatyöryhmä aloittaa työskentelynsä

Todistusvalinnan pisteytyksen päivittämistä valmistelemaan on perustettu asiantuntijatyöryhmä, jossa on edustettuna joukko yliopistojen koulutusaloja sekä sidosryhmistä Suomen Lukiolaisten Liitto, lukioiden opinto-ohjaajat ja YTL. Työryhmän työskentelyn pohjana ovat todistusvalintatutkimuksen ja muiden tutkimusten tulokset, sekä koulutusaloille ja sidosryhmille järjestettävissä webinaareissa käytävät keskustelut. Kaikille koulutusaloille ja sidosryhmille tarjoutuu mahdollisuus esittää näkemyksensä pisteytysmallin päivitystyön edetessä. Keväällä 2023 järjestetään laaja lausuntokierros ennen pisteytysesityksen antamista koulutusaloille.

Tutkimustyö etenee suunnitellusti

Hankkeen tilaamat tutkimukset etenevät suunnitelmien mukaisesti. Todistusvalintatutkimuksen osalta tutkijat tekevät simulaatioita siitä, miten erilaiset muutokset todistusvalinnan pisteytyksessä mahdollisesti vaikuttaisivat opiskelijavalinnan lopputulokseen. Lisäksi tutkitaan kysely- ja rekisteriaineistojen pohjalta sitä, millaisia vaikutuksia todistusvalinnalla on ollut lukiolaisiin (mm. ainevalintoihin lukiossa) ja yliopistossa opiskeleviin (mm. opintomenestykseen).

Valintakoetutkimuksessa tehdään parhaillaan ydinainesanalyysia vuosien 2021 ja 2022 valintakokeista. Tutkijat analysoivat mm. sitä, mitä eri valintakokeilla pyritään mittaamaan ja miltä osin ne mittaavat samoja asioita. Loppusyksystä tehdään ydinainesanalyysin antamaa kuvaa syventävä kyselytutkimus yliopistojen henkilöstölle.

Sidosryhmäyhteistyö jatkuu aktiivisena

Alkusyksyn aikana hankkeen edustajat ovat keskustelleet opiskelijavalintojen kehittämisestä mm. IB-lukioiden rehtoreiden ja yhteiskuntatieteellisen alan opintoasiainpäälliköiden kanssa. Loka-marraskuussa opiskelijavalintojen kehittäminen on aiheena mm. Kuntaliiton lukiorehtoriverkoston kokouksessa ja Studia-messujen yhteydessä järjestettävässä oposeminaarissa.

Photo by Hans Veth on Unsplash