Kehittämishankkeen kuulumisia

Todistusvalinnan asiantuntijatyöryhmä on aloittanut työskentelynsä

Asiantuntijatyöryhmä kokoontui ensimmäisen kerran marraskuun alussa. Ensimmäisen tapaamisen tarkoituksena oli tutustua ryhmän jäseniin, sekä käydä läpi työryhmän tehtävät, tavoitteet ja kehittämistyön lähtökohdat.

Syksyn webinaarit on nyt järjestetty

Syksyn aikana kehittämishanke järjesti kaksi webinaaria yliopistojen henkilöstölle.

Lokakuun webinaarissa (27.10.) keskityttiin valintakoevalintaan ja webinaarin tallenne on katsottavissa täällä. Webinaarista on tehty blogipostaus, johon on koottu webinaarissa käytyä keskustelua. Valintakokeiden osalta webinaarisarja jatkuu suunnitelmien mukaisesti syksyllä 2023.

Marraskuun webinaarissa (18.11) keskityttiin todistusvalintaan ja tilaisuuden tallenne on katsottavissa täällä. Myös todistusvalintawebinaarin keskustelusta julkaistaan myöhemmin blogipostaus.

Webinaarien jatkot, eli kysely ja kommentointimahdollisuus otakantaa.fi-palvelussa on avoinna molempien webinaarien osalta 23.12. asti. Valintakoewebinaarin teemoja pääset kommentoimaan täällä, todistusvalintawebinaarin kysely ja kommentointimahdollisuus on täällä.

Tarkentunut aikataulu on julkaistu

Aikataulu löytyy tältä sivulta. Sivua päivitetään kehittämishankkeen edetessä.

Ajankohtaista sidosryhmäyhteistyöstä

Viime viikkojen aikana hankkeen edustajat ovat olleet kertomassa opiskelijavalintojen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta Studia-messuilla sekä Kuntaliiton lukiokoulutuksen järjestäjäverkoston seminaarissa. Joulukuussa hankkeen henkilöstö keskustelee todistusvalinnan pisteytyksen kehittämisestä kieltenopettajien liittojen kanssa (esim. SUKOL ry).

Lukusuositus

Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Lukas Virtala kirjoitti hankkeen blogiin kirjoituksen, jossa hankkeen tavoitteita tarkastellaan lukiolaisten näkökulmasta.

Myös Suomen Opinto-ohjaajat ry:n lukiotoimikunnan puheenjohtaja Heini Kelosaari avasi hankkeen blogissa julkaistussa kirjoituksessaan sitä uudistusten myllerrystä, jossa opinto-ohjaajat lukioissa työskentelevät. Kirjoituksessa otetaan kantaa hankkeen lähtökohtiin, mutta myös herätellään laajempaa keskustelua koulutuksen ja valintojen tulevaisuudesta.

Kehittämishankkeen projektipäällikkö Tanja Juuruksen haastattelu on julkaistu Opettaja-lehdessä.

Photo by Estée Janssens on Unsplash