Haastatteluja kertyy ja loppu häämöttää!

Haastattelutyö on edennyt toukokuussa suurin harppauksin. Haastatteluista aukeava elämän kirjo on huikea: Olemme haastatelleet muun muassa 6-vuotiasta espoolaispoikaa, 100-vuotiasta turkulaisnaista, kaksikuisen vauvan äitiä ja kolmilapsisen perheen isää. Nuorellakin ihmisellä voi olla takanaan muutto tai useampi pitkän matkan takaa, mikä on tuonut tullessaan hyödyllistä kielitaitoa.

Hankkeeseen tavoiteltujen vähemmistökielten osalta olemme jo päässeet haastattelemaan esimerkiksi kurdin, vietnamin, thain, somalin, englannin ja romanikielen puhujia, ja lähipäivinä haastattelemme vielä inarinsaamen ja venäjän puhujia. Koltansaamen puhujankin haastattelu pitäisi järjestyä yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa. Vähemmistökielistä enää muun muassa albanin puhuja on etsinnässä, mutta tutun tuttujen verkostojen läpikäynti on käynnissä, joten toivon mukaan pian nappaa!

Kun puuttuvat vähemmistökielten edustajat löytyvät, saadaan lopullinen varmuus siitä kourallisesta suomenkielisten haastatteluista, jotka vielä puuttuvat. Varmaa on kuitenkin, että kesäisiä haastatteluretkiä tullaan tekemään Kainuun, Etelä- ja Pohjois-Savon sekä Porin suunnille, ja että näiltä alueilta yritetään löytää 20-, 40- 60- ja 2000-luvulla syntyneitä miehiä haastateltaviksi. Mutta loppu todella häämöttää!

Yli sadan haastateltavan taustamuuttujiin pohjaava matriisi on aikaa vievä mutta kiinnostava palapeli. Etenkin näin loppuvaiheessa jokainen uusi muutos pyöräyttää laajan kuvion uudestaan ympäri. Jos esimerkiksi ilahduttavasti löytyneen vähemmistökielen puhujan sukupuoli tai syntymävuosikymmen poikkeaa aiemmasta tavoitteesta, joutuu palapelin kokoamaan aina uudelleen: Kun ottaa yhden pois, jokin toinen täytyy löytyä tilalle tai vaihtaa päittäin jonkin muun kanssa. Yksi muutos voi johtaa pitkään muutosten ketjuun, mutta tunne on todella palkitseva, kun palaset viimein loksahtelevat paikoilleen!

Teksti: tutkimusavustaja Annina Wahlberg