KiOlin alkukilpailu 2022 saavutti opiskelijat ympäri Suomea

Kielitieteen olympialaiset ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina, mikä näkyi 2022 alkukilpailussa. Maaliskuun lopulla nettikisana käyty KiOl houkutteli ennätysmäärän osallistujia – kisaan ilmoittautui yli 200 opiskelijaa! Toiminta on laajentunut myös maantieteellisesti, ja osallistujia saatiin monelta kolkalta ympäri Suomea. Seuraavassa kartassa näkyvät paikkakunnat, joilta alkukilpailuun ilmoittautui opiskelijoita.

Tällä kertaa alkukilpailussa osallistujia testattiin seitsemällä vaihtelevan haastavalla tehtävällä, joissa pääteltävänä oli muun muassa embera chamin kielen lukusanajärjestelmä sekä äännejärjestelmän johdonmukaisuuksien avulla selvitettävä haitinkreolin sanastonäyte. Mielenkiintoisinta osallistujien mielestä oli keinokieli solresolin sekä tagbanwa-kirjoitusjärjestelmän ratkominen.

Vaikka kisa oli haastava, saatiin korkeita pistemääriä silti paljon. Kaikki tehtävät saivat suosiota kiinnostavimman tehtävän äänestyksessä, joten vastausten perusteella tämän vuoden kilpailu tarjosi jokaiselle jotakin. Suuri kiitos kaikille osallistuneille!

Kilpailun 18 parasta osallistujaa on kutsuttu loppukilpailuun, joka pidetään 25.5. Helsingin yliopistolla.