Ryhmä 12, päivä 5/5

Monilukutaidon ulottuvuuksia 

Mikä ihmeen monilukutaito? Sana, joka koostuu kolmesta osasta moni-luku-taito. Mutta mitä se tarkoittaa, vieläpä oleellisena osana kurssitutkimuksen sisältöä? Joukolla pureuduimme aiheeseen ja suurimmalla osalla meistä lähikehitysvyöhykkeen alaraja väijyi ahterissa, mutta onneksi yhteistyön voima toimi, ja ryhmän tiedollisesti kehittyneemmät jäsenet tunnollisesti valistivat aiheesta ja ryhmämme oli valmis siirtymään aiheessa eteenpäin. 😀 

 Pääsimme siirtymään luovaan ja älykkääseen toimintaan, josta edelleen ryhmävirtauksen tilaan. Selvitimme aiheemme monilukutaitoon liittyvän tulkinnan, ja tyytyväisinä suoritimme tutkijan tenttimisen. Tuli varjoryhmämme vuoro ja heidän tutkimuksensa käsitteli myös monilukutaitoa. Silloin valkeni, kuinka suppeasti olimme käsittäneet monilukutaidon laajan merkityksen. Tutkimuksemme Sara Sintonenkin esitti paljon puhuvan kommentin käsitteen laajuudesta sanoessaan, että tutkimusta tehdessäkin monilukutaito-käsite kehittyi tutkimuksen aikana ja myös sen jälkeen. Emme siis pelkästään me opiskelijat kamppailleet käsitteen oivaltamisen ja ymmärtämisen kanssa.  

Opittavaa aiheesta on siis vielä paljon. Eikä vähimpänä se, miten lasten monilukutaitoa voidaan käytännössä tukea. Siis lusikka käteen ja etsimään tietoa lisää.  

Tutkimuksemme liittyi laajaan MOI-hankkeeseen, jota myöten tutustuimme http://www.monilukutaito.com/ -sivustoon. Sieltä löytyy tietoa hankkeesta ja monilukutaidosta, julkaisuja sekä hyviä hyödynnettäviä materiaaleja kasvattajille ja lapsille. Kannattaa ehdottomasti kurkata, mitä uusia vinkkejä sivustolta voi saada monilukutaidon hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa! 

Toinen kurkattava kohde, jonka haluamme teille jakaa, on loistava ja aiheesta kaiken selventävä videoluento Kristiina Kumpulaiselta: Lukutaitoinen Suomi – Pienten lasten monilukutaidon edistäminen. Se löytyy esimerkiksi osoitteesta https://vimeo.com/299870196 Lämpimästi suosittelemme, katsokaa, oppikaa ja ihailkaa oman yliopistomme asiantuntijoiden osaamista aiheesta. 

 Uusia oivalluksia ja ideoita toivottaen,

Sari & Heini

2 thoughts on “Ryhmä 12, päivä 5/5

  1. Salla Räsänen

    Hei ryhmä 12,
    Mahtavaa kuulla, että olette päässeet ryhmävirtauksen tilaan!

    Yksi kurssin mielenkiintoisimmasta asioista on ollut miettiä, miten muiden ryhmien jäsenet lähestyisivät omaa aihetta, ja miten me lähestyisimme muiden ryhmien aiheita oman tutkimuksemme näkökulmasta. Tämä laittaa pohtimaan sitä, kuinka monta tapaa on tulkita ja lähestyä yhtäkin käsitettä.

    Kiitos vielä linkeistä, ne ovat varmasti hyödyllisiä meille kaikille.

    Terveisin,
    Ryhmä 9

    Vastaa
  2. Jyrki J Murtomäki

    Hei ryhmä 12!

    Helpottavaa kuulla, että muissakin ryhmissä on koettu hetkiä, jolloin oma lähestymistapa on paljastunut suppeaksi. Ja ennen kaikkea hienoa huomata, miten ne hetket kääntyvät voitoksi ja opettavaisiksi oivalluksiksi. En väitä, että meidän ryhmässä kävi samoin, mutta kävi.

    Monilukutaito on aiheena mielenkiintoinen ja avasitte koko käsitteen alati kehittyvää merkitystä jopa tutkijoille itselleen. Linkki monilukutaito.com-sivulle avasi käsitettä vielä aivan uudella tasolla. Kiitokset niistä!

    Terveisin,

    Ryhmä 8

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *