StarT-lukuvuosi 2019-2020 hupentui StarT-gaalaan

StarT-ohjelma oli käynnissä lukuvuoden 2019-2020 normaalisti, mutta keväällä StarT-toiminta muuttui virtuaaliseksi. Kanta- ja Päijät-Hämeen StarT-festarit järjestettiin online-palkitsemistilaisuutena toukokuun lopussa. Projektitöiden arviointi tapahtui ennakkoon toimitettujen päiväkirjojen ja projektivideoiden perusteella. StarT-festareiden jälkeen palkituilta tiimeiltä kerättiin haastattelut ja palautetta kaudesta. Toiminta kerää kiitosta ja monet tiimit ovat innoissaan jo ensi kaudesta.

Alueellisten StarT-festareiden lisäksi projekteja palkittiin StarT-ohjelmassa kansallisella, sekä kansainvälisellä tasolla. Päijät- ja Kanta-Hämeen alueelta kansallisesti menestyivät seuraavat projektit:

  • Ilmastonmuutos Stop!- lautapeli, Länsiharjun koulu, Lahti.
  • Säähavaintoja Heinolasta, Kailaan koulun 1-2KD, Heinola.
  • Omavarainen sähköntuotanto, Kaurialan lukio, Hämeenlinna.

StarT-gaala järjestettiin virtuaalisena, kuten myös monen alueen StarT-festarit. Palautteen perusteella osallistujat pitivät siitä, että poikkeusolosuhteista huolimatta palkitsemistilaisuudet järjestettiin. On todennäköistä, että tulevaisuudessa festareille ja gaalaan on mahdollista osallistua myös etänä. Online-tapahtumissa osallistujien osallisuuden lisääminen on haaste, johon pyritään tulevaisuudessa vastaamaan.

Heinolan Lyseon ”Matkamme pilveen”- koe (lähde projektivideo)

StarT-festareille ilmoittautui noin 20 projektia, sekä kolme henkilökunnan hyvää käytännettä. Melkein kaikista tiimeistä osallistui henkilöitä online-festareille. Palkitut projektit ja käytänteet olivat:

  • Pöpöt projekti- Bakteerit ympärillämme, Länsiharjun koulu, Lahti.
  • Säähavaintoja Heinolasta, Kailaan koulun 1-2KD, Heinola.
  • Muovin muodonmuutos, Kailaan koulun iltapäiväkerho, Heinola.
  • Ilmastonmuutos Stop!- lautapeli, Länsiharjun koulu, Lahti.
  • Omavarainen sähköntuotanto, Kaurialan lukio, Hämeenlinna.
  • Matkamme pilveen, Lyseonmäen koulu, Heinola.
  • Toiminnallinen LUMA-ilta vanhemmille, Timonkadun päiväkodin esiopetus, Lahti.

StarT-projektien arviointi tapahtui tänä vuonna ennakkoon toimitettujen videoiden ja päiväkirjojen perusteella. Tuomaristo koostui Lahden yliopistokampuksen henkilökunnasta ja yritysmaailman edustajasta. Palkittavien tiimien valitseminen oli haastavaa, mutta lopulta joukosta erottuivat seitsemän hienoa projektia. Palkinnot olivat tänä vuonna lahjoituksia yritysyhteistyökumppaneilta, sekä Päijät-Hämeen LUMA-keskukselta.

Alueellisesti projekteja ilmoittautui kuluneena lukuvuonna Heinolasta, Lahdesta sekä Hämeenlinnasta. Nuorimmat tiimiläiset olivat heinolalaisia alakoululaisia Kailaan koulusta. Kailaan koulun projektit olivat isojen ryhmien yhdessä tekemiä ja ne sisälsivät yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa. Palkittuja projekteja valitessa tämä miellytti tuomaristoa. Projektit ”Säähavaintoja Heinolasta” sekä ”Muovin muodonmuutos” menestyivät myös kansallisella tasolla. Tämä yllätti ja ilahdutti projekteja vetäneitä aikuisia. ”Onnistuminen tämän kauden StarTissa on ollut hämmentävää. Iltapäiväkerhon puolella olemmekin osallistuneet aiemminkin, mutta tällä kaudella sain myös luokanopettajat innostumaan mukaan ja Sää-projekti onnistui ilmeisesti oikein hyvin. He ovat lupautuneet ensi kaudellakin mukaan” kommentoi Mia-Maria Lahti palkittuja projekteja.

Projektien tekeminen on nähty hyödyllisenä, eikä kaikkea tekemisestä saatua hyötyä voi mitata. Erityisesti erityisen tuen tarpeessa olevat lapset ovat hyötyneet, kun osallistuminen on ollut mahdollista haasteista huolimatta. Projekteissa kaikenlaiselle osaamiselle on tarvetta ja käyttöä. Kasvava maahanmuuttajaväestö on muiden mukana tiimeissä toimimassa. Heillä saattaa olla haasteita kielen kanssa, mutta monipuolinen ja poikkitieteellinen lähestymistapa tukee myös näiden haasteiden kanssa.

Timonkadun esiopetuksen palkittu hyvä käytänne ” Toiminnallinen LUMA-ilta vanhemmille” on pitkän linjan toimintamalli, jossa vanhemmat ja lapset pääsevät puuhaamaan tieteen parissa yhdessä. Hyvässä käytänteessä tuomaristo arvosti erityisesti pitkäjänteisyyttä, sekä sitä että lapset ohjaavat omia vanhempiaan. Näitä asioita korostivat myös Timonkadun esiopetuksen henkilökuntakin, sekä vanhemmat: ” Luma-ilta oli mahtava. Lapsi ja vanhempi saivat yhteistä aikaa kiireisen arjen keskellä. Lapsi ja vanhempi osallistettiin toimintaan. Ammattitaitoinen henkilökunta oli tarvittaessa apuna ja ohjeistamassa. Kaikin puolin ihan huippumahtava ilta, jossa oli monipuolisesti toimintaa”. Vaikka illan järjestelyt aiheuttavat pientä jännitystä ja kiirettä, palkitsee toiminta henkilökunnan moninkertaisesti. He korostivat erityisesti yhteishenkeä, toiminnallisuutta ja iloa tekemisessä.

Opetushenkilökunta on kokenut saavansa paljon projektien ohjaamisesta ja yhteistyökuvioista. Yhteistyötahojen luona vierailu on koettu mielenkiintoiseksi ja tuonut sisältöä tavanomaiseen kouluarkeen. Projektien parissa puuhailu antaa lisää omaan ammatilliseen kehittymiseen, sekä niiden parissa tapahtuu oppimista myös aikuisilla! Kaurialan lukion ”Omavarainen sähköntuotanto”-projekti sisälsi paljon rakentelua ja fyysisen laitteen. Kuntopyörän muokkaamisessa sähköntuotantoon osallistui lopulta lukuisia koulun henkilökuntaan kuuluvia, joilla kaikilla oli erilaista osaamista, joka hyödytti projektia. Opettajat olivat erityisen iloisia yhteistyöstä kollegoiden kanssa. Yhteisopettajuudessa henkilökunta pääsi hyödyntämään erilaisia vahvuuksia ja osaamista. Yhteinen päämäärä, joka on herännyt lasten kiinnostuksesta, on antanut voimaa, kun haasteisiin on törmätty.

Kokenut henkilökunta osaa nimetä haasteita, joita projektioppimiseen liittyy. Usein mainitaan aikaresurssi, joka juuri koskaan ole riittävä. Projekteista innostutaan kuitenkin niin paljon, että osa tiimeistä on työskennellyt niiden parissa myös vapaa-aikana. Näin kävi esimerkiksi Länsiharjun koululla, kun lautapelit imaisivat tiimiläiset mukaansa. Palkittu ”Ilmastonmuutos Stop!-lautapeli”-projekti ei ollut suinkaan Länsiharjun koulun ainoa StarT-festareille osallistunut projekti. Koko luokka sai rakentaa pelejä, jotka kaikki olivat hienoja ja kekseliäitä. Ideat peleihin tulivat lapsilta ja luokkaa ohjannut opettaja Anna-Sofia Lyyra oli iloinen huomatessaan lasten ilon ja kiinnostuksen.

Ilmastonmuutos Stop-lautapelin tekijät työssään (lähde projektipäiväkirja)

Virtuaaliset StarT-festarit nauhoitettiin ja tallennetta pääsee katselemaan kesäkuun loppuun asti. Heinolan Kailaan koulussa menestyksestä iloittiin hyvällä asenteella ja kakusta nauttien. Onnea kaikille ja tervetuloa mukaan ensi kaudella!

Kiitos yhteistyökumppaneille: Lahti Energia, Koskisen Oy, KPMG, Kino Iiris sekä URSA.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.