MyTech-ohjelmasta tukea ja innostusta koulutyöhön

Hei Opettaja, nyt kannattaa olla kuulolla!

Opetussuunnitelmat tuovat ilmiölähtöisen oppimisen kouluihin opetukseen. MyTech-projekti on matemaattis-luonnontieteellinen ja/tai teknologiakasvatukseen liittyvä oppimisprojekti, jonka voit toteuttaa koulussa eri aineiden oppitunneilla. MyTech-ohjelma tarjoaa kolme teemaa: Kiertotalous ja ilmastonmuutos, Terveys ja hyvinvointi sekä Tulevaisuuden elinympäristö.

MyTech-ohjelma tarjoaa tukea ja teeman ilmiölähtöisille oppimisprojekteille yläkouluissa ja lukioissa. Pääsette syventämään koulussa tehtävää projektia toiminnallisella opintokäynnillä Tiedeluokka SOLUssa ja teknologiayrityksessä.

Ohjelmassa on mahdollisuus saada kuljetustukea vierailun mahdollistamiseksi!

Samalla projektilla kannattaa osallistua myös StarT-toimintaan!

Ilmoita oppilasryhmäsi lukuvuodelle 2018-2019.  MyTech-ohjelmassa mukana olevat korkeakoulut ja yritykset näet kartasta.

ILMOITTAUDU

LISÄTIETOA

StarT-ohjelma

Mikä on StarT? Se on Suomessa uusi ohjelma, johon kutsumme kaikki  mukaan!  Sana StarT tulee sanoista Star, tähti ja T, lyhenne sanasta Team, tiimi, eli Tähtitiimi. Tähtitiimit toteuttavat hienoja projekteja, jotka osallistuvat esikarsinnan kautta StarT- Aluefestivaaleille. ALuefestivaalit ovat elämyksellinen päivä, jossa esitellään projekteja ja tutustutaan muiden projekteihin, osallistutaan tiedepajoihin ja päivän päätteeksi ansiokkaimmat projektit palkitaan.

Päijät- ja Kanta-Hämeen alueella ohjelma pähkinänkuoressa:

1. Ilmoittaudu mukaan ohjelmaan
2. Ideoi ja toteuta projekti
3. Ilmoittaudu hiihtolomaan mennessä esikarsintaan Aluefestivaaleille, Kansalliseen (video) ja Kansainväliseen sarjaan (eng.video).
4. Esikarsinnan läpäisseet kutsutaan Aluefestivaaleille, ja parhaat palkitaan kansallisesti ja kansainvälisesti.

Projekteja työstetään hiihtolomaan asti, jolloin koulut ja opettajat ilmoittavat ansiokkaimmat projektit esikarsintaan.
Esikarsinnassa ilmoittaudutaan Aluefestivaaleille, kansalliseen sarjaan ja kansainväliseen sarjaan.
Esikarsintaan kannattaa siis panostaa!

StarT-projekteja voivat toteuttaa kaikki; koulut, kerhot, leiriläiset, päiväkodit ja muutkin tähtitiimit.
Kouluille ja oppilaitoksille StarT on luonteva osa kouluvuotta, jonka aikana toteutetaan opetussuuunnitelman mukainen
projektin ideointi ja toteutus. Jokainen voi valita projektin aiheen vapaasti – ainoa edellytys on jokin yhteys LUMA-aineisiin
ja että aihe liittyy johonkin StarT-teemaan.

StarT-ohjelmassa on kaksi sarjaa: lapset sekä nuoret.

Projekteja voidaan toteuttaa 7 eri teeman alla:
1) Matematiikkaa ympärillämme
2) Luonto ja ympäristö
3) Hyvinvointi ja terveys
4) Tähdet ja avaruus
5) Koti, kulttuuri, kansainvälisyys
6) Tämä toimii
7) Teknologia ympärillämme

Vaatimukset esikarsintaan:
-Aluefestivaaleille ilmoittaudutaan suppeimmalla materiaalilla
-Kansalliseen sarjaan vaaditaan lyhyt video projektista ja/tai sen toteutuksen eri vaiheista.
-Kansainväliseen sarjaan vaaditaan sama video englanninkielisellä puheella/tekstityksellä.

Ilmoittautuessasi englanninkielisellä videolla osallistut kaikkiin sarjoihin!
Jos tarvitset apua toteutuksessa, pyydä StarT-lähettiläs vierailulle!

StarT-ohjelmaan kuuluu myös opetushenkilökunnan hyvä käytänne. Hyvä käytänne on hyväksi todettu toimintamalli. Hyvät käytänteet palkitaan myös alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.

Kansainvälisen sarjan parhaat hyvät käytänteet saavat palkinnoksi matkan Portugaliin Science on Stage Festival-tapahtumaan! (Portugal 10-11/19).

Tutkimuksia Vesijärvestä -leirin blogi: Viimeinen leiripäivä

Aamupäivällä mentiin Mukkulan rantaan keräämään pohjaeläinnäytteitä ja teimme myös rantatutkimusta. Rannalla vapaa-ajalla oli bottle flip -turnaus. Ruokalassa oli hyvää ruokaa joka päivä. Ruuan jälkeen iltapäivällä tutkimme keräämiämme pohjaeläinnäytteitä. Leirillä suurimmaksi osaksi kaikki oli kivaa.

Aamuleikkinä oli vieritä esine oikeasta reiästä -peli.
Tässä keräämme pohjaeläinnäytteitä.
Bottle flip-kisa. Bongaatteko 2 pulloa kuvasta?
Tutkimassa pohjaeläimiä.
Pohjaeläinten tunnistuskartta.
Petrimalja täynnä pohjaeläimiä.

T: Jesse, Joona ja Casper 😀

 

Tutkimuksia Vesijärvestä -leirin blogi: Mikroskooppeja ja kaloja

Aamupäivällä menimme rannalle hakemaan plankton- ja vesikasvinäytteitä. Iltapäivällä tutkittiin mikroskoopilla näytteitä ja preparoitiin kaloja.

Joutsen rannassa.
Kerättiin eläinplanktonia haavilla.
Ötökkäansa täynnä ötököitä.
Hanhien jälkiä?
Kalan preparointia.
Mikroskooppimato
Lehti mikroskoopilla katsottuna.
Blogiryhmän jäsenet (yksi pöydän alla piilossa)

Terveisin: Lotta, Iiris, Elma ja Aati

Tutkimuksia Vesijärvestä -leirin blogi: Vesitutkimusta

Tänään tutkittiin vedenlaatua Vesijärven rannalla. Tutustuttiin myös uusiin leirikavereihin. Teimme ötököille metsään ansoja.

Vesisuurennuslasit
Ötökkäansa
Vesisuurennuslasilla tutkimista.
Vesijärvi…
…ja sairaasti hanhia.

Terveisin Blogiryhmä 1: Tinja, Salla, Sara

Konenäkö apuna lintujen tunnistuksessa – olemme mukana kokeilussa

Nuorten luontosuhdetta voidaan parantaa koneälyn avulla, kokeillaanpas!

Valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hanke ja Motiva Oy etsivät tekoälyaiheisia pienkokeiluja. Haku keräsi 37 ehdotusta, joista toteutettavaksi valittiin 21.

Päijät-Hämeen LUMA-keskus on mukana yhdessä valituista kokeilusta, tsirp tsirp!

Useat lintuja tuntemattomat kokevat lajitunnistuksen todella haasteelliseksi. Samaan aikaan lintuharrastajia löytyy lähes jokaisesta kaveripiiristä. Tietoa siis löytyy, mutta miten kauniin linnun voisi tunnistaa juuri oikealla hetkellä, kun se ornitologiystävä ei ole käsikynkässä? Jo nyt on olemassa sovelluksia, jotka pyrkivät tunnistamaan kuvista asioita koneälyllä. Jotta koneäly toimisi myös mökin pajupensaissa, tulee niissä olla runsaasti paikallista, tarpeeksi hyvälaatuista dataa, sovellusten tulisi olla helposti käytettäviä ja kansalaisten tiedossa. Samaan aikaan nuoret kuvaavat valtavan määrän laadukasta kuvamateriaalia puhelimilla ja muilla laitteilla. Voisiko kuvamäärän, nuoret, heikosti toimivat lajitunnistusohjelmat ja luontosuhteen yhdistää? On vaikea tuntea kiinnostusta asiaan, josta ei juuri tiedä mitään. Näimme tässä kokeilussa mahdollisuuden parantaa luontosuhdetta avaamalla ovea lajituntemukselle. Kokeilunhaussa etsittiin juuri tällaisia tekoälykokeiluja, jotka parantaisivat mm. arjen hyvinvointia.

Kokeilussamme nuoria opastetaan perinteisessä lintujen tunnistuksessa Päijät-Hämeen lintutieteellisen yhdistyksen avulla. Heille esitellään koneälyyn perustuva lintubongaussovellus, josta kerätään palautetta testijakson jälkeen. Palaute suunnataan kokeiltavan sovelluksen kehittäjille, mutta myös muille koneälyä hyödyntäville ohjelmoitsijoille.

Valinnat teki arviointiraati, johon kuului tekoälyn, vaikuttavuuden ja kokeilujen asiantuntijoita niin tutkimus- kuin yritysmaailmastakin ja oli sitä mieltä, että vaikka kokeilut ovat pieniä, monilla niistä on mahdollisuuksia laajaan vaikuttavuuteen. Kokeilun edetessä kerromme siitä lisää!

Lisää tietoa lintu-kokeilusta ja kokeiluryhmän tiedot täällä (linkki).

Lisätietoa valituista kokeiluista täällä (linkki).

Jos haluat kokeiluluokkana mukaan, ota ope yhteyttä!

Matematiikka ja koodausleirin blogi: Viimeinen päivä

Päivä alkoi projektin viimeistelyllä ja sen jälkeen projektit esiteltiin muille leiriläisille. Projekteja oli yhteensä kuusi. Lounaan jälkeen pelattiin tietoliikennepeliä ja Reps! Repäisypeliä. Sitten menimme ulos syömään eväät ja leikittiin erilaisia leikkejä. Kun tulimme sisälle, alkoi leiriin liittyvä tietovisa ja paras palkittiin. Kaikki leirillä oli kivaa!

Ratkaisimme Kataminon vaikeimman tason.
Dash-projekti esittelyssä.
Bluebot-projekti täydessä vauhdissa.
Meidän ryhmän oma Kahoot-projekti.
Tietoliikennepeli
Narusolmupeli
Tietovisa menossa.

Tehnyt: Origami (Tauri, Lauri ja Aarni)

Matematiikka ja koodausleirin blogi: Työpajapäivä

Tänään kiersimme kahdessa erilaisessa työpajassa. Toinen paja oli ohjelmointipaja ja toinen matematiikkapaja. Ohjelmointipajassa oli neljä rastia ja matikkapajassa oli kuusi rastia. Ensimmäisessä työpajassa ohjelmoimme kahta robottia, Dashia ja Dottia. Ohjelmoimme myös Blue-Bottia ja Vex-robottia. Matikkapajassa teimme muun muassa matemaattista aivojumppaa, vankila-arvoituksia ja ratkoimme Einsteinin arvoitusta. Iltapäivällä menimme syömään välipalaa ulos, ja lopuksi teimme projektejamme.

Päivän aluksi meidät ohjeistettiin rasteille.
Robotit Dot ja Dash.
Teimme Vex-robotille esteradan.
Bee-Botit Lahden kartalla.
Ratkomme Einsteinin arvoitusta.
Pilvenpiirtäjärasti ja Annlinn hypeis.
Nam! Välipalagang!

Tehnyt: Maamyyrät (Annlinn, Lenni ja Silvia)

Matematiikka ja koodausleirin blogi: Toinen päivä, javascriptiä ja scratchia

Ensiksi jakaannuttiin ryhmiin. Ne, jotka saivat yhdenmuotoiset kappaleet olivat ryhmä. Sitten jokaisen ryhmän jäsenen piti tehdä a5-kokoisesta paperista itsensä suunnittelema geometrinen kappale, jonka piti olla mahdollisimman tilava. Kun kappaleet olivat valmiit, mitattiin niiden tilavuus laittamalla kappaleiden sisälle kuivattuja herneitä. Suurin kappale painoi 236g.

Sen jälkeen pelattiin koordinaatisto-laivanupotusta. Ennen lounasta ohjelmoitiin scratchilla keräilypeli.

Lounaan jälkeen koodattiin javascriptiä. Loppupäivän teimme meidän viikkoprojektia, joka liittyy bluebotteihin.

Geometristen kappaleiden suunnittelua.
Pelattiin koordinaatisto-laivanupotusta.
Scratch-ohjelmointia.
Bluebotti labyrintissa-projekti.
Blogin tekoa.

T: Vihreät Nöf Nöf-Possut:
Rufus, Mikko, Aapeli

Matematiikka ja koodausleirin blogi: Ensimmäinen päivä matikkaleirillä

Tulimme leirille klo 9:30 ja aluksi tutustuimme toisiimme. Meidät jaettiin ryhmiin matikkatehtävien avulla. Kaikki ketkä saivat saman lukeman laskutehtävästä, he olivat ryhmäläisiä toisille saman lukeman saaneille. Sitten saimme läppärit ja koodasimme code.org sivustolla pelejä. Sen jälkeen menimme syömään. Ruoka oli hyvää, jälkiruuaksi oli jäätelöä tai mehujäätä. Sitten pelasimme lautapelejä, jokaiseen peliin liittyi matematiikkaa. Me aiomme tehdä viikkoprojektina Kahoot-pelin.

Tässä on meidän ryhmämme nimi.
Me teimme koodausta code.org -sivustolla.
Pelasimme lautapelejä (Summanmutikkaa) + herra Potato.
Lisää lautapelejä (Pharao code).
Tiedeluokka SOLU, jossa työskentelemme.
>Luokkakuvamme<

Terveisin: Muumitikkarit (Elias, Onni, Inka ja Siiri)