Tule mukaan StarT-lähettilääksi!

Ilmoittaudu mukaan StarT-lähettilääksi (linkki)

Vapaaehtoiset lähettiläät antavat arvokasta apua, tukea ja tietoutta StarTin parissa projektityötä tekeville. StarT-lähettiläinä voivat toimia kaikki kiinnostuneet, niin yksittäiset henkilöt, yhteisöt kuin yritykset. 

Jokainen lähettiläs määrittää itse, kuinka paljon tukea haluaa antaa ja miten. Tuki voi olla projektitöiden käytännön toteutuksessa auttamista, vierailun järjestäminen tai asiantuntijaluento.

Lähettilääksi ilmoittaudutaan lukuvuodeksi kerrallaan.

Mukaan ilmoittautuille StarT-lähettiläitä tuetaan ja tarjolla on verkkokoulutusta, johon jokainen voi oman aikataulun mukaan tutustua.

Päijät-Hämeen LUMA-keskus välittää oppimisyhteisöiltä tulleita pyyntöjä lähettiläille.  Tarkemmin antamastasi tuesta (mitä, milloin ja missä määrin) voit sopia itse.

Lue lisää lähettilästoiminnasta (linkki)

StarT-ohjelma 2019-2020

Nyt starttaa neljäs lukuvuosi StarT-ohjelman osalta.

Ennakkoilmoittautuminen kaudelle 2019-2020 on alkanut. Lue alta kauden muutoksista ja ilmoittaudu mukaan!

ENEMMÄN TUKEA ENNAKKOILMOITTAUTUNEILLE

LUMA-keskus Suomi verkosto tarjoaa tukea ennakkoilmoittautuneille. Tavoitteena on tukea monialaisten oppimiskokonaisuuksien sekä teemaopintojen toteuttamista. Kannustamme mukaan yhteisölliseen toimintaan koko oppimisyhteisöä (koulu tai päiväkoti) kaikkine opettajineen.

Ennakkoilmoittautuminen kaudelle 2019-2020 on käynnissä ja päättyy 15.9.2019! (ilmoittaudu tästä)

STARTIN TEEMAT

StarT-projektien aiheet voi valita vapaasti LUMA-aineisiin linkittyen. Tulevan kauden teemat tukevat niin luonnontieteiden, matematiikan kuin teknologiaan liittyvien projektien toteuttamista. Kauden aikana tarjotaan tukea erityisesti näihin teemoihin liittyen. Lisäksi “Minun LUMAni” -teema mahdollistaa täysin vapaavalintaisen aiheen omalle projektille. Jokaisesta teemasta valitaan palkittavia projekteja.

Teemat kausille 2019-2021:

  1. Kestävä kehitys (esim. ilmastonmuutos ja kiertotalous)
  2. Matematiikka ympärillämme (esim. matematiikka taiteessa ja tilastot)
  3. Teknologia ympärillämme (esim. Tämä toimii! -liikkuva laite, teköäly ja robotiikka)
  4. Minun LUMAni (oma aihe)

OSALLISTU START-FESTAREILLE JA/TAI KILPAILUUN

StarT-ohjelmassa on kaksi osallistumisvaihtoehtoa:

  1. Alueelliset StarT-festarit
  2. StarT-kilpailu (kansallinen, joka sisältää mahdollisuuden edetä Suomen edustajaksi kansainväliseen StarT-kisaan)

Jokainen oppimisyhteisö voi valita jokaisen projektinsa ja käytänteensä osalta vapaasti mihin haluaa osallistua: joko kisaan, aluefestareille tai molempiin.

Ohjelmaan osallistutaan kahdessa eri sarjassa:

  1. lasten ja nuorten projektit
  2. oppimisyhteisöjen hyvät opetuskäytänteet

Oppimisyhteisö (koulu, harrasteryhmä, päiväkoti, perhe) voi ilmoittautua mukaan jompaankumpaan sarjoista tai halutessaan myös molempiin. Lasten ja nuorten projekteja voi ilmoittaa mukaan haluamansa määrän. Hyviä opetuskäytänteitä voi yhdestä oppimisyhteisöstä ilmoittaa mukaan korkeintaan yhden.

Matematiikka- ja koodausleirin neljäs päivä

Tässä pelaamme tietoliikennepeliä aamupäivällä.

 

Tietoliikennepelin jälkeen esittelimme meidän projekteja.

 

Tässä vielä kuva Eurooppa tietovisa pelistä.

Täällä on leirin parhaat blogin tekiät Miio, Annlinn, Emil, Niilo!!!!!!

Matematiikka- ja Koodausleiri: 3. päivä

Tänään pelasimme Kärpäslätkäviestipeliä.

Tehtiin myös Fraktaaliportaita ja Jacksonin kuutioita.

Leikittii pihalla Kertolaskuhippaa ja Spiraalileikkiä

Sitten koodattiin Pythonilla.

 

Päivän lopussa luettiin Uusi-Lahti lehdessä julkaistu artikkeli, jonka aiheena oli juurikin Matematiikka- ja koodausleiristä edeltävältä päivältä. Linkki artikkeliin (sivu 10):

Uusi-Lahti -lehden artikkeli

LUMA-keskuksen ja Hämeen kesäyliopiston tiedekesäleiri Hämeenlinnassa 10.–14.6.2019 : Viides päivä

14.6.2019

 

Tästä päivästä kertovat ohjaajat Melissa ja Satu. Aloitimme päivän tutun aamupiirin jälkeen muutamalla aistienhämäystempulla. Tämän jälkeen tutustuimme koordinaatiston perusteisiin ja harjoittelimme tämän käyttöä laivanupotuksen kautta. Laivanupotus sujui hyvin ja kaikki taisivatkin siitä tykätä! Vanhat hittipelit siis pitävät kutinsa edelleen.

Sampo ja Niilo laivanupotuspuuhissa

 

Alkuviikosta olimme tutustuneet itseemme ja hyviin puoliimme kirjoittamalla paperitähtiin hyviä asioita itsestämme. Tänään oli vuorossa muiden tähtiin kirjoittaminen: leiriläiset kiertelivät ympäri huonetta ja rustailivat hyviä asioita tähtien omistajista. Kaikille tuli tästä hyvä mieli. 🙂

 

Ruokailuun kävelimme Kaurialan keskuskeittiölle jo tottunein askelin. Sadetta ei ollut, vaikka sitä olimme hieman pelänneetkin. Sadeviittoja näkyi silti mukana… Niilollakin jotenkin kummasti hauislihas kasvoi maukkaan ruoan ansiosta!

Halusimme antaa lapsille myös konkreettisen muiston leiristä, joten aloimme koristella omia tiedeleirikangaskassejamme. Toiselle puolelle tuputettiin kangasvärillä “Tiedekesä 2019”, muutoin leiriläiset saivat vapaat kädet kassin koristeluun. Niistä tuli superhienoja!

Iltapäivällä oli vuorossa erilaisia pulmatehtäviä, joita suoritettiin kiertävissä työpisteissä. Jokaisessa pisteessä viihdyttiin 10 minuuttia. Aihepiireinä oli esim. anagrammeja, arvoituksia, sudokuja, numeropalapelejä, esterataa ja salakoodien purkamista.

Päivän päätteeksi meillä oli tuttuun tapaan loppupiiri ja leikimme hitiksi noussutta rikkinäistä puhelinta. Leiriläisiä muistettiin pienesti ja kesän kunniaksi syötiin jäätelötkin!

 

Kiitos kaikille leiristä!        

LUMA-keskuksen ja Hämeen kesäyliopiston tiedekesäleiri Hämeenlinnassa 10.–14.6.2019 : Neljäs päivä

13.6.2019

 

Sampo ja Isla kertovat päivästämme:

 

Mun mielestä se Kahoot oli paras (Isla). Mä opin jotakin uutta jokamiehenoikeuksista (Sampo).  Musta se yllätti vähän, ettei saa hiihtää isolla porukalla toisen metsässä (Isla).

Kuvassa Isla valmiina lisäämään värjättyä etikkaa tulivuoreensa.

 

Kaikki oli hauskaa, mutta kivointa oli se tulivuorijuttu (Sampo).  Oli hauskaa tehdä taikataikina (Isla) ja koko prosessi oli kivaa (Sampo).

Mä aion tehdä kotona tänään itse sen tulivuoren. (Isla)

Mikroskooppi oli kiva (Isla). Must se oli tosi hauskaa (Sampo). Mun mielest valkovuokko oli hienoin (Isla). Mun mielestä ehkä se kimalainen, joka pyydystettiin Niilon kanssa (Sampo).

Kuvassa suurennuslasin kanssa Roosa. Oikealla yläkulmassa olevassa kuvassa Isla ja alemmassa kuvassa Ilta käyttämässä mikroskooppia.

LUMA-keskuksen ja Hämeen kesäyliopiston tiedekesäleiri Hämeenlinnassa 10.–14.6.2019 : Kolmas päivä

12.6.2019

Kemian ja erilaisten aineiden parissa puuhastelua

Ilta ja Lilja kertovat:

Se tiheystesti näytti ihan Saksan lipulta (Ilta). Se näytti hienolta, kun ne oli järjestyksessä! Me niinku pudotettiin juttuja ja laitettiin ihme värijuttuja. Opittiin tiheydestä. (Lilja)

                       

Kuvassa Taro

Se (Coca-Cola-Mentos testi) näytti hassulta ku se turpos. Puf! Me ei keretty laittaa ees kaikkia niitä pastilleja. (Lilja) Me ollaan kerran kokeiltu sitä, mutta meil oli liian iso pullo tai vääriä mentoksia. Kotona ulkona kokeiltiin. (Ilta)

                                                                       

Se tiedealus (opetusvideo) on tosi kiva! (Ilta)

Se tornin rakentaminen oli kivaa (Ilta). Se kaatu aika monta kertaa, mutta silti voitettiin (Lilja).

En tiennyt, että siitä ruokasooda+etikkaseoksesta syntyvä kaasu on hiilidioksidia (Ilta). Kivointa oli se ruokasoodajuttu (Ilta ja Lilja). Meiän ilmapallo näytti ihan suipolta avaruusoliolta (Lilja)!

Tervapata oli tosi hauskaa (Ilta & Lilja).