Syyskuun verkostoviesti


TUTKIMUKSIA VESIJÄRVESTÄ -LEIRI

Päijät-Hämeen LUMA-keskus järjestää lähi- ja etäopetusta yhdistelevän Tutkimuksia Vesijärvestä-leirin 29.9-3.10.2020 (TITO & PE etänä klo 16-18, LA lähitapaaminen Vesijärven rannassa klo 10-12:30). Leirin aikana tutustutaan vesien eliöstöön ja ekologiaan sekä vesikemiaan kokeillen ja tutkivalla otteella. Maksuton leiri on suunnattu 9-12-vuotiaille lapsille. Etäopetuspäiviin mahtuvat mukaan kaikki halukkaat, lähipäivään mahtuu 18

osallistujaa. Lähipäivään ei kuulu lounasta. 

Ilmoittautuminen täällä (LINKKI). 

Lisätietoa  täällä (LINKKI). 

 

 

TIEDELUOKKA SOLU TARJOAA OPETUSTA SEKÄ VIRTUAALISESTI ETTÄ LÄHITOTEUTUKSINA

Syksyllä 2020 Tiedeluokka SOLU tarjoaa opetusta sekä lähitoteutuksina että virtuaalisesti. Lahden kaupungin Sivistyksen palvelualueen sekä Yrityskylä yläkoulun kanssa yhteistyössä toteutettava 9. luokkien vierailuohjelma on aikaisempina vuosina tuonut SOLUun yli 1000 lahtelaista 9. luokkalaista lukuvuosittain. Tänä syksynä ohjelmaa sisältyvät Tiedeluokka SOLUn vierailut siirretään toteutettavaksi virtuaalisesti.  

Tiedeluokka SOLUun voi tänäkin syksynä varata ohjattuja vierailukäyntejä opetusryhmille. Varmistaaksemme sekä vierailijoiden että ohjaajiemme turvallisuuden poikkeusoloissa otamme syksyllä vastaan normaalia pienempiä vierailijaryhmiä ja vain yhden ryhmän/päivä. Kiinnitämme erityistä huomiota vierailujen aikaiseen hygieniaan ja tehostamme siivousta ryhmien välillä. Lisäinfoa Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen nettisivuilla, blogissa sekä vierailun vahvistusviestissä.  

https://luma.lahdenyliopistokampus.fi/tiedeluokka-solu/  

https://blogs.helsinki.fi/phlumakeskus/ 

 

LUMA –KOULUTUSTA VARHAISKASVATTAJILLE

Päijät-Hämeen LUMA-keskus järjestää tiistaina 6.10. klo 13-15 varhaiskasvattajille suunnatun koulutustuokion aiheesta Kivet – miten niitä voi tutkia? Koulutus tapahtuu ulkona ja mukaan mahtuu 10 ensimmäisenä ilmoittautunutta. Lisätietoja ja ilmoittautumiset:  veera.pukkila@helsinki.fi 

 

LUMA2020-MOOCit

Kaipaatko uusia ideoita opetuksesi tai opetusharjoittelun tueksi? Osallistu 1 op verkkokurssille 14.9.-18.10. omaan tahtiin.

Kurssit on suunnattu kaikkien asteiden opettajille ja opettajaksi opiskeleville. Tarjoamme uutta tutkimuspohjaista tietoa monialaisesta ja eheyttävästä opetuksesta oman opetuksen ja opetussuunnitelman tueksi. Kurssin materiaalit on kehitetty yhteistyössä LUMA-keskus Suomen 11 korkeakoulun verkoston ja opettajien kanssa. 

Voit liittyä kurssille 14.9.2020 alkaen kirjautumalla sivulle https://mooc.helsinki.fi/. Liity LUMA-uutiskirjeen tilaajaksi, niin muistutamme sinua kurssin alkamisesta. Kurssit ovat maksuttomia ja niitä on mahdollista suorittaa omaan tahtiin:

  • LUMA2020 – Monialaista projektioppimista varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen 1 op 
  • LUMA2020 – Monialaista projektioppimista peruskoulussa 1 op 
  • LUMA2020 – Monialaista projektioppimista toisella asteella 1 op 

Kurssit ovat avautuvat uudelleen omatoimisesti suoritettaviksi 18.1.2021. 

 

JoMa –VERKKOTÄYDENNYSKOULUTUS ALKAA

Suositun Joustavaan Matematiikkaan –verkkotäydennyskoulutuksen kurssien ilmoittautuminen on käynnissä. Kurssit alkavat 1.10., ja johdantokurssi jo syyskuussa. Verkkokurssitoteutus mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman täydennyskoulutuksen ja on osallistujille maksuton. 

Ilmoittautuminen: https://www.flexibility.fi/  

Lisätietoa peruskoulun ja lukion kursseista: https://bit.ly/320Fndc 

Lisätietoa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kursseista: https://bit.ly/3k6GhNj 

—————————————

Päijät-Hämeen LUMA-keskus

Twitterissä PH LUMA –keskus (@PHLUMAkeskus) ja Instagramissa phlumakeskus. LUMA-uutisia näet myös tykkäämällä Lahden Yliopistokampuksen Facebook-sivusta.  

 

Tiedeluokka SOLUn toiminta syyslukukaudella 2020

Helsingin yliopiston tiedekasvatus jatkaa opintovierailujen järjestämistä tiedeluokissa poikkeusjärjestelyin. Kaiken toiminnan lähtökohtana on rakentaa hyvät ja turvalliset olosuhteet opintokäynneillä vieraileville ryhmille sekä ohjaajille. Sen vuoksi opintokäyntejä järjestetään tavallista pienemmille ryhmille, ja emme voi joustaa ryhmäkoosta. Lisäksi koko vierailun ajan pidetään 1–2 m turvavälit sekä huolehditaan hygieniasta tarkkaan.

  • Ryhmät pesevät ja desinfioivat kätensä yliopistolle saapuessaan ennen kuin tulevat opetuslaboratorioon tai luokkaan.
  • Ryhmäkoot ovat tavallista pienemmät ja ne on mitoitettu eri luokkakohtaisesti ja ilmoitetaan tarkemmin opintokäyntiä varatessa. Ryhmäkoosta ei jousteta.
  • Opintokäynneillä voidaan tehdä parityöskentelyä pedagogisista syistä.
  • Osallistujille osoitetaan työskentelypaikat tilasta ja opetustilassa pyritään välttämään turhaa kuljeskelua.
  • Opetustilasta poistuttaessa pestään ja desinfioidaan kädet.
  • Puhelimia ei saa käyttää opintokäynnin aikana.
  • Tiedeluokkien koordinaattorit antavat tarkemmat luokkakohtaiset ohjeistukset ennen opintokäyntiä.
  • Opetusryhmän omalla opettajalla on vastuu oppilaistaan koko vierailun ajan.
  • Päijät-Hämeen LUMA-keskuksella on oikeus perua sovitut vierailut, jos tilanne niin edellyttää.

Erityishuomio

Ryhmän kanssa opintokäynnille ei saa tulla mikäli

  • joku ryhmästä on sairas
  • jonkun koulussa läsnä olevan ryhmäläisesi perheenjäsenellä on hengitystieinfektio
  • joku ryhmästä on ollut lähikontaktissa koronapositiiviseen henkilöön kahden viikon sisällä
  • joku ryhmästä on ollut ulkomailla kahden viikon sisällä
  • Mikäli ryhmässä on riskiryhmiin kuuluvia henkilöitä, emme suosittele heidän osallistuvan vierailulle.

Jos vierailunne jälkeen, joku ryhmästäsi sairastuu koronaan kahden viikon kuluessa vierailusta, ilmoita siitä phluma(a)helsinki.fi

Huom! 9lk-ohjelma

Aiemmin yli 1000 vuosittaista kävijää tiedeluokkaan tuonut Lahden 9. luokkien vierailuohjelma toteutetaan syyslukukaudella etäopetuksena, jolloin oppilasryhmät eivät liiku Niemen kampukselle.

Elokuun verkostoviesti

SYKSYN 2020 TOIMINTA

Koronavirusepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen aikana haluamme kiinnittää erityistä huomiota Tiedeluokka SOLUssa vierailevien ryhmien sekä omien ohjaajiemme turvallisuuteen. Tästä johtuen otamme syksyllä vastaan normaalia pienempiä vierailijaryhmiä ja  vain yhden ryhmän/päivä.  Syksyn 2020 vierailuaikoja sekä lisätietoa vierailujen toteutuksesta päivitetään Tiedeluokka SOLUn kalenteriin ja sivulle elokuun jälkipuoliskolla.

Muista toiminnoistamme (kerhot, leirit, tapahtumat) ja niiden toteutusmuodoista päätetään elokuun aikana. Lisätietoja päivitetään Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen verkkosivuille sekä sosiaalisen median kanaviin ja syyskuun verkostoviestiin.  

Kerho- ja leiri-ilmoittautuminen 

Ilmoittautuminen tapahtuu sähköisen Lyyti-järjestelmän kautta. Kokonaan virtuaalisesti toteutettuihin kerhoihin ja –leireille mahtuvat mukaan kaikki halukkaat. Jos lähitoteutuksina Tiedeluokka SOLUssa järjestettäviin toteutuksiin on ilmoittautuneita enemmän kuin paikkoja, suoritetaan valinnat arpomalla. 

 

VIRTUAALITIEDESYNTTÄRIT

Virtuaalinen Tiedesyntymäpäivä-paketti on koostettu osana LUMA2020-ohjelmaa, jonka tarkoituksena on tarjota oivaltamisen riemua kaikille lapsille ja aikuisille kaikkialla Suomessa! Virtuaalitiedesynttärit mahdollistavat tiedejuhlien järjestämisen kotioloissa valmiin videomateriaalin avustuksella. Paketti sisältää ohjeet kolmeen hauskaan aktiviteettiin, jotka on helppo toteuttaa turvallisesti kotoa löytyvillä ainesosilla ja välineillä. Kaikki aktiviteetit on testattu lukuisilla Kemianluokka Gadolinin opintokäynneillä ja tiedejuhlilla.

Virtuaalisynttärit sopivat n. 6–10-vuotiaille ja ohjaajana voi toimia esimerkiksi oma huoltaja, isovanhempi, vanhempi sisarus tai muu tuttu aikuinen. Virtuaalisynttäripaketti on maksuton palvelu, jota voidaan käyttää kotona, koulussa, päiväkodissa tai vaikkapa kerhossa. 

Katso lisätietoja ja ohjeet materiaalin tilaamiseksi TÄSTÄ. 

 

VIRTUAALILUMA 

LUMA Suomen VirtuaaliLUMA –sivustolle päivitetään kaikkien LUMA-keskusten ja yhteistyötahojen julkaisemia virtuaalimateriaaleja sitä mukaan, kun niitä luodaan. Käy katsomassa ja löydä hauskoja ja oivaltavia hetkiä oppimisen parissa! Tässä muutamia poimintoja sivuston laajasta materiaalista 

Kokeile kotona osiota löy­dät innos­tavia tiede- ja taide­töitä, joi­ta voit hel­posti kokeil­la kotona! 

Virtuaalihelppi tarjoaa läksyapua yläkouluun ja toiselle asteelle. 

Koteihin pähkäiltäväksi matemaattisia ja kielellisiä päättelytehtäviä ja arvoituksia. Tehtävät on jaettu kahteen eri vaikeustasoon, 3.-6.-luokille ja 7.-9.-luokille sopiviin. 

Kuinka kasvin kasvu alkaa? Mitä tapahtuu mullan alla, ennen kuin vihreä verso puskee maanpinnan läpi? Tässä tutkimuksessa pääset tarkastelemaan pavun kasvua jo ennen sen tunkeutumista maan pinnalle! 

Sosiaalisen median kanavissa opetusvinkkejä voi seurata aihetunnisteella #virtuaaliluma.  

LUMA2020-OHJELMAN VERKKOKURSSEISTA UUTTA MONITIETEISEEN OPETUKSEEN

Kaipaatko uusia ideoita opetukseesi tai opetusharjoittelun tueksi? Osallistu yhden opintopisteen verkkokurssille, joka järjestetään 14.9.-18.10. 

Tarjoamme uutta tutkimuspohjaista tietoa monialaisesta ja eheyttävästä opetuksesta oman opetuksen ja opetussuunnitelman tueksi. Kurssin materiaalit on kehitetty yhteistyössä LUMA-keskus Suomen 11 korkeakoulun verkoston ja opettajien kanssa. 

  • Varhaiskasvatus ja alkuopetus
  • Perusopetus
  • Ammatillinen koulutus ja lukio 

Lue lisää http://2020.luma.fi/ 

Verkkosivuilta löydät lisäksi kaikkien LUMA2020-ohjelman kehittämisyhteisöjen projektityöt ja materiaalit sekä kesäkuun verkkopaneelien tallenteet.   

LUMATIKKA – MATEMATIIKAN OPPIMISEN JA OPETUKSEN TÄYDENNYSKOULUTUSOHJELMA 

Mietityttääkö matematiikan opetus? Tarvitsetko neuvoja matemaattisista oppimisvaikeuksista kärsivän tukemiseksi? Janoatko käytännöllisiä vinkkejä toiminnallisen ja tutkivan matematiikan opetuksen toteuttamiseksi? Toivotko tukea matematiikan, kehollisuuden ja taiteen luontevaan integrointiin? Kaipaatko esimerkkejä ohjelmointitehtävistä? Tarvitsetko lisää keinoja myötävaikuttaa oppijoiden matikkainnostusta ja motivaatiota? Haluatko uusia näkökulmia matematiikan opetukseen? LUMATIKKA-verkkotäydennyskoulutuksessa saat vastauksia näihin ja moniin muihin matematiikan opetukseen liittyviin kysymyksiin! 

Maksuttomaan matematiikan opetuksen täydennyskoulutukseen pääsee nyt ilmoittautumaan. Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajille. Koulutus toteutetaan sekä suomeksi että ruotsiksi. Koulutus on Opetushallituksen rahoittama. Ohjelman toteuttavat seitsemän yliopistoa ja ammattikorkeakoulua LUMA-keskus Suomi -verkoston koordinoimana. 

Ilmoittaudu verkko-opintoihin viimeistään 30.8.2020 mennessä osoitteessa lumatikka.luma.fi/ilmoittautuminen. Tervetuloa verkkokursseille kehittämään matematiikan opetustasi! Lisätietoja: https://lumatikka.luma.fi | info@lumatikka.luma.fi 

 

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS TWITTERISSÄ, INSTAGRAMISSA JA FACEBOOKISSA !  

Seuraa meitä ja kuule ensimmäisenä uusimmat LUMA-kuulumiset maakunnan alueelta:  

Twitterissä PH LUMA –keskus (@PHLUMAkeskus) ja Instagramissa phlumakeskus. LUMA-uutisia näet myös tykkäämällä Lahden Yliopistokampuksen Facebook-sivusta.  

 

StarT-lukuvuosi 2019-2020 hupentui StarT-gaalaan

StarT-ohjelma oli käynnissä lukuvuoden 2019-2020 normaalisti, mutta keväällä StarT-toiminta muuttui virtuaaliseksi. Kanta- ja Päijät-Hämeen StarT-festarit järjestettiin online-palkitsemistilaisuutena toukokuun lopussa. Projektitöiden arviointi tapahtui ennakkoon toimitettujen päiväkirjojen ja projektivideoiden perusteella. StarT-festareiden jälkeen palkituilta tiimeiltä kerättiin haastattelut ja palautetta kaudesta. Toiminta kerää kiitosta ja monet tiimit ovat innoissaan jo ensi kaudesta.

Alueellisten StarT-festareiden lisäksi projekteja palkittiin StarT-ohjelmassa kansallisella, sekä kansainvälisellä tasolla. Päijät- ja Kanta-Hämeen alueelta kansallisesti menestyivät seuraavat projektit:

  • Ilmastonmuutos Stop!- lautapeli, Länsiharjun koulu, Lahti.
  • Säähavaintoja Heinolasta, Kailaan koulun 1-2KD, Heinola.
  • Omavarainen sähköntuotanto, Kaurialan lukio, Hämeenlinna.

StarT-gaala järjestettiin virtuaalisena, kuten myös monen alueen StarT-festarit. Palautteen perusteella osallistujat pitivät siitä, että poikkeusolosuhteista huolimatta palkitsemistilaisuudet järjestettiin. On todennäköistä, että tulevaisuudessa festareille ja gaalaan on mahdollista osallistua myös etänä. Online-tapahtumissa osallistujien osallisuuden lisääminen on haaste, johon pyritään tulevaisuudessa vastaamaan.

Heinolan Lyseon ”Matkamme pilveen”- koe (lähde projektivideo)

StarT-festareille ilmoittautui noin 20 projektia, sekä kolme henkilökunnan hyvää käytännettä. Melkein kaikista tiimeistä osallistui henkilöitä online-festareille. Palkitut projektit ja käytänteet olivat:

  • Pöpöt projekti- Bakteerit ympärillämme, Länsiharjun koulu, Lahti.
  • Säähavaintoja Heinolasta, Kailaan koulun 1-2KD, Heinola.
  • Muovin muodonmuutos, Kailaan koulun iltapäiväkerho, Heinola.
  • Ilmastonmuutos Stop!- lautapeli, Länsiharjun koulu, Lahti.
  • Omavarainen sähköntuotanto, Kaurialan lukio, Hämeenlinna.
  • Matkamme pilveen, Lyseonmäen koulu, Heinola.
  • Toiminnallinen LUMA-ilta vanhemmille, Timonkadun päiväkodin esiopetus, Lahti.

StarT-projektien arviointi tapahtui tänä vuonna ennakkoon toimitettujen videoiden ja päiväkirjojen perusteella. Tuomaristo koostui Lahden yliopistokampuksen henkilökunnasta ja yritysmaailman edustajasta. Palkittavien tiimien valitseminen oli haastavaa, mutta lopulta joukosta erottuivat seitsemän hienoa projektia. Palkinnot olivat tänä vuonna lahjoituksia yritysyhteistyökumppaneilta, sekä Päijät-Hämeen LUMA-keskukselta.

Alueellisesti projekteja ilmoittautui kuluneena lukuvuonna Heinolasta, Lahdesta sekä Hämeenlinnasta. Nuorimmat tiimiläiset olivat heinolalaisia alakoululaisia Kailaan koulusta. Kailaan koulun projektit olivat isojen ryhmien yhdessä tekemiä ja ne sisälsivät yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa. Palkittuja projekteja valitessa tämä miellytti tuomaristoa. Projektit ”Säähavaintoja Heinolasta” sekä ”Muovin muodonmuutos” menestyivät myös kansallisella tasolla. Tämä yllätti ja ilahdutti projekteja vetäneitä aikuisia. ”Onnistuminen tämän kauden StarTissa on ollut hämmentävää. Iltapäiväkerhon puolella olemmekin osallistuneet aiemminkin, mutta tällä kaudella sain myös luokanopettajat innostumaan mukaan ja Sää-projekti onnistui ilmeisesti oikein hyvin. He ovat lupautuneet ensi kaudellakin mukaan” kommentoi Mia-Maria Lahti palkittuja projekteja.

Projektien tekeminen on nähty hyödyllisenä, eikä kaikkea tekemisestä saatua hyötyä voi mitata. Erityisesti erityisen tuen tarpeessa olevat lapset ovat hyötyneet, kun osallistuminen on ollut mahdollista haasteista huolimatta. Projekteissa kaikenlaiselle osaamiselle on tarvetta ja käyttöä. Kasvava maahanmuuttajaväestö on muiden mukana tiimeissä toimimassa. Heillä saattaa olla haasteita kielen kanssa, mutta monipuolinen ja poikkitieteellinen lähestymistapa tukee myös näiden haasteiden kanssa.

Timonkadun esiopetuksen palkittu hyvä käytänne ” Toiminnallinen LUMA-ilta vanhemmille” on pitkän linjan toimintamalli, jossa vanhemmat ja lapset pääsevät puuhaamaan tieteen parissa yhdessä. Hyvässä käytänteessä tuomaristo arvosti erityisesti pitkäjänteisyyttä, sekä sitä että lapset ohjaavat omia vanhempiaan. Näitä asioita korostivat myös Timonkadun esiopetuksen henkilökuntakin, sekä vanhemmat: ” Luma-ilta oli mahtava. Lapsi ja vanhempi saivat yhteistä aikaa kiireisen arjen keskellä. Lapsi ja vanhempi osallistettiin toimintaan. Ammattitaitoinen henkilökunta oli tarvittaessa apuna ja ohjeistamassa. Kaikin puolin ihan huippumahtava ilta, jossa oli monipuolisesti toimintaa”. Vaikka illan järjestelyt aiheuttavat pientä jännitystä ja kiirettä, palkitsee toiminta henkilökunnan moninkertaisesti. He korostivat erityisesti yhteishenkeä, toiminnallisuutta ja iloa tekemisessä.

Opetushenkilökunta on kokenut saavansa paljon projektien ohjaamisesta ja yhteistyökuvioista. Yhteistyötahojen luona vierailu on koettu mielenkiintoiseksi ja tuonut sisältöä tavanomaiseen kouluarkeen. Projektien parissa puuhailu antaa lisää omaan ammatilliseen kehittymiseen, sekä niiden parissa tapahtuu oppimista myös aikuisilla! Kaurialan lukion ”Omavarainen sähköntuotanto”-projekti sisälsi paljon rakentelua ja fyysisen laitteen. Kuntopyörän muokkaamisessa sähköntuotantoon osallistui lopulta lukuisia koulun henkilökuntaan kuuluvia, joilla kaikilla oli erilaista osaamista, joka hyödytti projektia. Opettajat olivat erityisen iloisia yhteistyöstä kollegoiden kanssa. Yhteisopettajuudessa henkilökunta pääsi hyödyntämään erilaisia vahvuuksia ja osaamista. Yhteinen päämäärä, joka on herännyt lasten kiinnostuksesta, on antanut voimaa, kun haasteisiin on törmätty.

Kokenut henkilökunta osaa nimetä haasteita, joita projektioppimiseen liittyy. Usein mainitaan aikaresurssi, joka juuri koskaan ole riittävä. Projekteista innostutaan kuitenkin niin paljon, että osa tiimeistä on työskennellyt niiden parissa myös vapaa-aikana. Näin kävi esimerkiksi Länsiharjun koululla, kun lautapelit imaisivat tiimiläiset mukaansa. Palkittu ”Ilmastonmuutos Stop!-lautapeli”-projekti ei ollut suinkaan Länsiharjun koulun ainoa StarT-festareille osallistunut projekti. Koko luokka sai rakentaa pelejä, jotka kaikki olivat hienoja ja kekseliäitä. Ideat peleihin tulivat lapsilta ja luokkaa ohjannut opettaja Anna-Sofia Lyyra oli iloinen huomatessaan lasten ilon ja kiinnostuksen.

Ilmastonmuutos Stop-lautapelin tekijät työssään (lähde projektipäiväkirja)

Virtuaaliset StarT-festarit nauhoitettiin ja tallennetta pääsee katselemaan kesäkuun loppuun asti. Heinolan Kailaan koulussa menestyksestä iloittiin hyvällä asenteella ja kakusta nauttien. Onnea kaikille ja tervetuloa mukaan ensi kaudella!

Kiitos yhteistyökumppaneille: Lahti Energia, Koskisen Oy, KPMG, Kino Iiris sekä URSA.

Kesäkuun verkostoviesti

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUKSEN VIRTUAALISTA TIEDETTÄ KESÄÄN! -LEIRIT ALKAVAT 1.6.2020

Puuttuuko kesästäsi tekemistä? Haluaisitko aloittaa kesäsi mukavan ja ehkä jopa jännittävän, tieteeseen liittyvän tekemisen parissa? Oletko kiinnostunut ottamaan selvää erilaisten tieteellisten ilmiöiden selityksistä? Jos vastasit yhteenkin kysymykseen kyllä tai olet muuten vain kiinnostunut tieteestä, Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen virtuaaliset tiedeleirit ovat juuri sinulle!

Virtuaalista Tiedettä kesään! –leiri kokoontuu aikavälillä 1.-5.6. sekä 12.-18.6.2020 ja Virtuaalista Matikkaa ja Koodausta –leiri 8.-11.6. jokaisena arkipäivänä klo 11. Tuolloin leiriläiset ja leirin ohjaaja kokoontuvat etäyhteyden avulla tiedetekemisen äärelle. Tiedettä tehdään ohjaajan ja leiriajankohtana julkaistavan tiedevideon avulla. Ilmoittautuneille toimitetaan ennakkoon leirilinkki sekä päivien aihe- ja tarvikelistaus.

ma 1.6. – pe 5.6.2020                                                    Tiedettä kesään! –virtuaalitiedeleiri

ma 8.6. – to 11.6.2020                                                  Matikka ja koodaus –virtuaalitiedeleiri

pe 12.6. –  to 18.6.2020 (ei la 13.6 eikä su 14.6.)         Tiedettä kesään! –virtuaalitiedeleiri

Kenelle: Leirin sisällöt on suunniteltu alakouluikäisille, mutta sekä nuoremmille että vanhemmillekin löytynee mukavaa tekemistä. Nuoremmille erityisesti vanhemman kanssa.

Hinta: ILMAINEN

Ilmoittautuminen on avoinna koko ajan aina kesän viimeiseen leiripäivään (18.6. asti).

Ilmoittautumislinkki:                 https://www.lyyti.in/Virtuaalitiedeleiri_6612

Lisätietoja: phluma@helsinki.fi

VIRTUAALITIEDEKERHO JATKUU KESÄKUUSSA

Toukokuussa käynnistynyt Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen Virtuaalitiedekerho jatkuu. Kerhossa tehdään kaikille sopivia kemia-, fysiikka- ja ötökkäaiheisia töitä! Virtuaalikerho kokoontuu aikavälillä 5.5. – 11.6.2020 tiistaisin ja torstaisin klo 16-17. Kyseisinä ajankohtina julkaistaan aina uusi kerhovideo, ja kerho-chat on toiminnassa.   Ohjaaja ohjaa kerhoa videolla ja kerholaiset tekevät töitä videoyhteyden toisessa päässä. Jos kerholainen on alle 7- vuotias, olisi hyvä, että tukena olisi esimerkiksi vanhempi. Töihin tarvittavat tarvikkeet löytynevät kaikkien kotoa ja tarvikelistat kerhokerroille toimitetaan kerholaisille ennen kerhoa.

Ilmoittaudu kerhoon tästä linkistä. Voit ilmoittautua niin kauan kuin kerho pyörii.

Ilmoittautuneille lähetetään linkki kerhoon sekä chattiin, jossa jaetaan kokemuksia ja kuvia ja ohjaajat vastaavat kerholaisten kysymyksiin.

Kerholaiset tarvitsevat tietokoneen tai tabletin, nettiyhteyden ja matkapuhelimen käyttöönsä kerhon ajaksi.

Lisätietoa täältä.

Kerho-ohjelma

28.5 Kimaltelevia, värikkäitä, lentäviä ja hyppiviä ötököitä

2.6 Paine ja virtaus

4.6 Pohjaeläimiä ja vesikotiloita

9.6 Kemiaa kotona

11.6 Ääni ja valo

PANEELIKESKUSTELUJA JA KONKRETIAA MONIALAISESTA OPETUKSESTA VERKON VÄLITYKSELLÄ

Oletko miettinyt, miten toteuttaa monialaista oppimista omassa oppimisyhteisössäsi? Esittelemme LUMA2020-ohjelmassa tuotettuja materiaaleja ja keskustelemme monialaisesta opetuksesta neljässä verkkopaneelissa, jotka järjestetään 4.-5.6. Tule hakemaan vinkkejä opetukseen ja keskustelemaan.

Ajankohdat ja teemat

  • Teknologia ympärillämme 4.6. klo 11-12
  • Minun LUMAni 4.6. klo 13-14
  • Matematiikka ympärillämme 5.6. klo 11-12
  • Kestävä kehitys 5.6. klo 13-14

Lisätietoa ja liittymislinkit: http://2020.luma.fi/

StarT-GAALA VIRTUAALISENA 4.6. KLO 14-15

Gaala on StarT-kauden huipentava kansainvälinen palkintojenjakotilaisuus, jossa jaetaan International LUMA StarT Award- sekä International LUMA StarT Education Award-palkinnot. Jokainen gaalaan edennyt oppimisyhteisö edustajineen palkitaan myös kunniakirjoin StarT-kauden parhaimpana. Poikkeustilanteesta johtuen gaala järjestetään tänä vuonna vain virtuaalisesti, englanninkielisenä palkintojenjakotilaisuutena.

StarT-gaalan ohjelma

  • Tervetulosanat (LUMA-keskus Suomen johtaja Maija Aksela)
  • International LUMA StarT (Education) Awards – palkintojenjako
  • Kansainvälisen palkintojenjaon jälkeen julkistetaan kansallisten matkapalkintojen saajat

Linkki lähetykseen täällä: https://start.luma.fi/start-gaala/

StarT-FESTARIT JÄRJESTETTIIN VIRTUAALISENA PALKITSEMISTILAISUUTENA

StarT-ohjelma oli käynnissä lukuvuoden 2019-2020 normaalisti, mutta monet StarT-festarit jäivät pitämättä tai muuttuivat virtuaalisiksi. Kanta- ja Päijät-Hämeen StarT-festarit järjestettiin virtuaalisena palkitsemistilaisuutena ja projektitöiden arviointi tapahtui toimitettujen päiväkirjojen ja projektivideoiden perusteella. Onnea palkituille!

Palkitut lasten, nuorten ja opettajien projektit olivat seuraavat:

Lasten projektit

  • Pöpöt projekti- Bakteerit ympärillämme, Länsiharjun koulu, Lahti.
  • Säähavaintoja Heinolasta, Kailaan koulun 1-2KD, Heinola.
  • Muovin muodonmuutos, Kailaan koulun iltapäiväkerho, Heinola.
  • Ilmastonmuutos Stop!- lautapeli, Länsiharjun koulu, Lahti.

Nuorten projektit

  • Omavarainen sähköntuotanto, Kaurialan lukio, Hämeenlinna.
  • Matkamme pilveen, Lyseonmäen koulu, Heinola.

Opettajien hyväkäytänne

  • Toiminnallinen LUMA-ilta vanhemmille, Timonkadun päiväkodin esiopetus, Lahti.

StarT-ohjelmassa huomioitiin ansioituneimpia projekteja myös kansallisella tasolla. Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen alueelta kansallisesti huomioitiin seuraavat projektit:

Nuorten projekti

  • Omavarainen sähköntuotanto, Kaurialan lukio, Hämeenlinna.

Lasten projekti

  • Ilmastonmuutos Stop!- lautapeli, Länsiharjun koulu, Lahti.

Lasten projekti tilastollisten menetelmien käytöstä

  • Säähavaintoja Heinolasta, Kailaan koulun 1-2KD, Heinola.

ERILAISEN KEVÄÄN KUULUMISIA JA NÄKYMIÄ ENSI SYKSYYN

Koronavirusepidemian saapuminen Suomeen maaliskuun puolivälissä teki keväästä 2020 erilaisen myös tiedekasvatuksen näkökulmasta. Tiedeluokka SOLUn opetusryhmävierailut ja koulutustapahtumat jouduttiin loppukevään osalta perumaan tai siirtämään tulevaisuuteen. Huhtikuulle suunniteltu Rakkauden kemiaa –yleisötapahtuma jäi tältä keväältä pitämättä, mutta tulevina keväinä Tiedeluokka SOLUssa tutustutaan jälleen rakkauden, kauneuden ja kevään tieteellisiin taustoihin.

Virtuaaliloikka

Muuttuneessa tilanteessa virtuaalisten LUMA-toteutusten kehittäminen otti aimo loikan eteenpäin. Muutamia Tiedeluokka SOLUn opetuskokonaisuuksia muunnettiin siten, että niitä voitiin tarjota kouluille etäyhteydellä toteutettaviksi. Toukokuussa lanseerattiin Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen virtuaalinen tiedekerho, joka kokoontuu Zoom-sovelluksen kautta kahdesti viikossa kemian tai ötököiden äärelle. Virtuaalitoteutuksissa välimatkalla ei ole merkitystä ja kerhoon onkin Päijät-Hämeen lisäksi otettu osaa mm Jyväskylästä ja Mikkelistä. Suositut Tiedettä kesään!- ja Matematiikka ja koodaus -leirit korvataan tulevana kesänä virtuaalitoteutuksilla, jotka tarjoavat tunnin verran tiedetekemistä jokaiselle arkipäivälle kesäkuun alusta juhannukseen saakka. Kuten kerhoissa, myös virtuaalileireillä toiminta toteutetaan videon ja langoilla läsnä olevan LUMA-ohjaajan avulla. Vaikka virtuaalitoteutukset eivät korvaakaan Tiedeluokka SOLUn oppimisympäristössä tapahtuvaa toimintaa, niitä tullaan tulevaisuudessakin hyödyntämään osana tiedekasvatustoimintaa.

Näkymiä syksyyn 2020

Syksyllä tiedeluokan vierailutoiminta jatkuu toivottavasti taas lähiopetuksena. Syyslukukauden vierailuaikoja tulee SOLUn kalenteriin varattavaksi elokuun alkupuolella. Etätöitä tehnyt Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen tiimi on kevään aikana suunnitellut hienoja uusia opetuskokonaisuuksia ja tulossa onkin uutta tarjontaa mm Jääkausi- sekä Kivet ja fossiilit- kokonaisuuksien muodossa.

Valitettavasti LUMA-tiimimme pienenee kesäkuun lopussa, kun matematiikan ja koodauksen sekä robotiikan tiedeluokkaopetusta kuluvalla lukukaudella hoitanut asiantuntija Jaakko Kokkonen siirtyy matematiikan tuntiopettajaksi Lahden lyseoon. Kiitokset Jaakolle LUMA-vuodesta ja onnea uusiin haasteisiin!

Hyvää, aurinkoista ja lämmintä kesää kaikille, toivottaa Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen tiimi!

Toukokuun verkostoviesti

KORONAVIRUSEPIDEMIA VAIKUTTAA PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUKSEN KEVÄÄN TOIMINTOIHIN

Helsingin yliopistossa siirryttiin maaliskuun puolivälissä poikkeustilaan COVID-19 koronavirusepidemian vuoksi. Päijät-Hämeen LUMA-keskus ja Tiedeluokka SOLU osana Helsingin yliopistoa siirtyvät noudattamaan näitä ohjeita, koska haluavat osaltaan olla estämässä/hidastamassa epidemian leviämistä.

Tämän johdosta kaikki aikavälille 14.3.-31.5.2020 suunnittelemamme yleisötapahtumat ja koulutukset peruutetaan tai siirretään uuteen, myöhemmin tiedotettavaan ajankohtaan. Lisäksi kaikki Tiedeluokka SOLUn opetusvierailut peruutetaan tältä keväältä 31.5.2020 saakka.

 

VIRTUAALITIEDEKERHO TIISTAISIN JA TORSTAISIN

Toukokuussa pyörähtää käyntiin Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen Virtuaalitiedekerho, joka jatkuu pitkälle kesään. Kerhossa tehdään kaikille sopivia kemia-, fysiikka- ja ötökkäaiheisia töitä! Virtuaalikerho kokoontuu aikavälillä 5.5. – 11.6.2020 tiistaisin ja torstaisin klo 16-17 (Huom! Helatorstain kerho kokoontuu keskiviikkona 20.5.). Kyseisinä ajankohtina julkaistaan aina uusi kerhovideo, ja kerho-chat on toiminnassa.   Ohjaaja ohjaa kerhoa videolla ja kerholaiset tekevät töitä videoyhteyden toisessa päässä. Jos kerholainen on alle 7- vuotias, olisi hyvä, että tukena olisi esimerkiksi vanhempi. Töihin tarvittavat tarvikkeet löytynevät kaikkien kotoa ja tarvikelistat kerhokerroille toimitetaan kerholaisille ennen kerhoa.

Ilmoittaudu kerhoon tästä linkistä. Voit ilmoittautua niin kauan kuin kerho pyörii.

Ilmoittautuneille lähetetään linkki kerhoon sekä chattiin, jossa jaetaan kokemuksia ja kuvia ja ohjaajat vastaavat kerholaisten kysymyksiin.

Kerholaiset tarvitsevat tietokoneen tai tabletin, nettiyhteyden ja matkapuhelimen käyttöönsä kerhon ajaksi.

Lisätietoa ja päivittyvä kerho-ohjelma täältä.

 

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUKSEN KESÄKUUN 2020 LEIRIT

Johtuen koronavirustilanteen jatkumisesta Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen kesäkuun 2020 tiedeleirejä ei järjestetä päiväleireinä Tiedeluokka SOLUssa, vaan ne korvataan tunnin mittaisilla, virtuaalisilla tiedetuokioilla. Elokuulle suunnitellusta Tutkimuksia Vesijärvestä -leirin toteutumisesta tiedotamme viimeistään kesäkuun loppupuolella.

VIRTUAALINEN TIEDETUOKIO

Julkaisemme aikavälillä 1.-18.6.2020 jokaisena arkipäivänä klo 11 yhden, noin tunnin mittaisen virtuaalisen Tiedetuokio-videon, joka sisältää kivaa tiedetekemistä. Aikavälillä 1.-12.6. tuokiot ovat aiheiltaan moni- ja poikkitieteellisiä ja 15.-18.6. aihepiirit liittyvät matematiikkaan ja koodaamiseen.

Ohjaaja ohjaa kerhoa videolla ja kerholaiset tekevät töitä videoyhteyden toisessa päässä. Tuokion aikana toimii Tiedetuokio-chat, jossa voi jakaa kokemuksia ja kuvia, ja jossa ohjaaja vastaa kerholaisten kysymyksiin. Leirisisällöt sopivat kaikille alakouluikäisistä ylöspäin, mutta olisi hyvä, että pienimmillä kerholaisilla olisi tukena ja apuna esimerkiksi vanhempi. Pyrimme siihen, että töihin tarvittavat tarvikkeet löytyisivät pääosin kaikkien kotoa. Tiedetuokioiden tarvikelistat lähetetään kerholaisille ennen kerhoa. Kerholaiset tarvitsevat tietokoneen tai tabletin, nettiyhteyden ja matkapuhelimen käyttöönsä kerhon ajaksi.

  • Ilmoittaudu Tiedetuokioihin tästä linkistä. Voit ilmoittautua niin kauan kuin Tiedetuokiot pyörivät.

 

  • Ilmoittautuneille lähetetään linkki kerhoon sekä chattiin, jossa voi jakaa kokemuksia ja kuvia, ja ohjaajat vastaavat kerholaisten kysymyksiin.

 

 

 TIEDELUOKKA SOLU OPETTAA VIRTUAALISESTI

COVID-19 koronavirus-pandemian vuoksi myös Tiedeluokka SOLUssa on mietitty mahdollisuuksia opetuksen toteuttamiseen uudella tavalla. Olemme muokanneet tiettyjä, aiemmin tiedeluokkaympäristössä lähiopetuksena toteutettuja kokonaisuuksia etäohjaukseen sopiviksi.

Maaperätutkimus-etäohjaustyö (3.-6. luokkalaiset ja yläkoulu)

Maaperä-ohjausmateriaalilla voidaan opiskella maaperään ja maaperätutkimukseen liittyviä asioita opettajajohtoisesti myös etätyöskentelynä. Työssä käsitellään maaperän ominaisuuksia luennon ja kysymysten kautta, ja tämän lisäksi oppilaat pääsevät myös itse harjoittelemaan helposti toteutettavan maaperätutkimuksen tekemistä lähiympäristössä. Toteutus: opettaja saa virtuaalimateriaalit PH LUMA-keskukselta ja ohjaa työn itse.

Paikkatieto-ohjaus etäopetuksena (yläkoulu ja toinen aste)

Tiedeluokka SOLUn Paikkatieto + Epicollect–kokonaisuus voidaan toteuttaa myös etäohjauksena. Työssä opitaan paikkatiedon perusteita sekä kerätään itse dataa omasta lähiympäristöstä Epicollect-sovelluksen avulla. Kerättyä dataa käsitellään ja tarkastellaan yhdessä etätyöskentelyalustoja hyödyntäen. Paikkatieto + Epicollect -työ soveltuu yläkoulun sekä toisen asteen koulutuksen ohjausmateriaaliksi. Työtä varten oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaisen Epicollect-sovelluksen lataamiseen omaan mobiililaitteeseen. Toteutus: PH LUMA-keskuksen ohjaaja ohjaa työn etäopetuksena. Ajankohdan varaus, ks alla.

Tiedustelut ja ohjausaikojen varaukset anna-roosa.vesanen@helsinki.fi

 

APUA JA IDEOITA VIRTUAALIOPETUKSEEN

Päijät-Hämeen LUMA-keskukselta on mahdollista kysyä ideoita ja apua etäopetuksen sisältöihin. Sivuiltamme (linkki alla) löytyy linkkejä erilaisiin materiaalilähteisiin sekä kerhokokonaisuuksiin, joiden tehtäviä voi soveltuvilta osin hyödyntää opetuksessa. Lisäksi LUMA-tiimimme auttaa mielellään materiaalien etsimisessä ja tiedonhaussa. Voit lähettää pyynnön osoitteeseen phluma@helsinki.fi Pyrimme vastaamaan työtilanteemme mukaan mahdollisimman monelle.

PH LUMA-keskuksen materiaalipankki: http://luma.lahdenyliopistokampus.fi/materiaalit/

 

VirtuaaliLUMA KOKOAA VINKIT ETÄOPETUKSEEN

LUMA-keskus SUOMI koostaa LUMA-verkostossa jaetut virtuaalisen tiedekasvatuksen linkit, vinkit ja materiaalit liittyen yhdelle koontisivulle. Löydät sivun linkin takaa tai osoitteesta www.luma.fi/virtuaaliluma

#virtuaaliluma

 

KAILAAN KOULUN ALAKOULULAISTEN PROJEKTI PALKITTIIN START-OHJELMASSA

Kailaan koulun 1-2D:n projekti Säähavaintoja Heinolasta palkittiin StarT-kansallisessa lasten sarjassa. Projektissa käytettiin ansioituneesti tilastollisia menetelmiä osana säätutkimusprojektia. Stipendin lahjoitti Tilastokeskus. Onnea Kailaan koululaiset ja kiitokset Tilastokeskukselle!

 

 

LAHDEN YLIOPISTOYHTEISÖN ONLINE-VAPPUTAPAHTUMA 30.4.

Tervetuloa aloittamaan vappuaaton vietto koko Lahden yliopistoyhteisön yhteisessä online-Vapputapahtumassa! Nostetaan yhdessä malja keväälle yliopistoperinteen mukaisesti. Tilaisuus järjestetään vappuaattona 30.4. klo 12.00-12.15.

Liity mukaan tätä linkkiä klikkaamalla: https://helsinki.zoom.us/j/68324952684

Lahden kaupungin tervehdyksen tilaisuuteen tuo Lahden kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sirkku Hildén. Yliopistojen tervehdykset: LUT-yliopistosta Liisa-Maija Sainio ja Helsingin yliopistosta vararehtori Hanna Snellman.

Heittäydy mukaan jakamalla omat vapputunnelmasi ruudun välityksellä ja somessa! Käytämme hashtagia #lahtiyovappu

 

INTERNATIONAL LUMAT RESEARCH SYMPOSIUM 2020

LUMA Centre Finland kindly invites current and prospective researchers and teachers from all around the world to the LUMAT research symposium 2020 held virtually on June 3rd – 4th, 2020 virtually due to the corona situation. The LUMAT symposium is free of charge. More information here.

 

 

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS TWITTERISSÄ, INSTAGRAMISSA JA FACEBOOKISSA !

Seuraa meitä ja kuule ensimmäisenä uusimmat LUMA-kuulumiset maakunnan alueelta:

Twitterissä PH LUMA –keskus (@PHLUMAkeskus) ja Instagramissa phlumakeskus. LUMA-uutisia näet myös tykkäämällä Lahden Yliopistokampuksen Facebook-sivusta.

 

Huhtikuun verkostoviesti

KORONAVIRUSEPIDEMIA VAIKUTTAA PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUKSEN KEVÄÄN TOIMINTOIHIN

Helsingin yliopistossa siirryttiin maaliskuun puolivälissä poikkeustilaan COVID-19 koronavirusepidemian vuoksi. Päijät-Hämeen LUMA-keskus ja Tiedeluokka SOLU osana Helsingin yliopistoa siirtyvät noudattamaan näitä ohjeita, koska haluavat osaltaan olla estämässä/hidastamassa epidemian leviämistä.

Tämän johdosta kaikki aikavälille 14.3.-31.5.2020 suunnittelemamme yleisötapahtumat ja koulutukset peruutetaan tai siirretään uuteen, myöhemmin tiedotettavaan ajankohtaan. Lisäksi kaikki Tiedeluokka SOLUn opetusvierailut peruutetaan tältä keväältä 31.5.2020 saakka.

 

StarT YLEISÖÄÄNESTYS ON KÄYNNISSÄ 15.4.2020 asti – KÄY ÄÄNESTÄMÄSSÄ SUOSIKKIASI!

StarT:in YouTube -kanavalla on julkaistu videoita innostavista projekteista ja hyvistä käytänteistä. Käy tutustumassa, inspiroidu ja äänestä suosikkiasi! Sieltä löytyvät myös Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen edustajat.

StarT-festarit 2020 siirtyvät tulevaisuuteen. Ilmoitamme uudesta tapahtumapäivästä heti, kun se selviää.

Suorat linkit yleisöäänestykseen:

PARHAAT OPETUSKÄYTÄNTEET:

· International best practices

· Kansalliset hyvät käytänteet

PARHAAT PROJEKTIT:

· International projects

· Kansalliset projektit

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUKSEN KESÄLEIRIT 2020

Tiedeluokka SOLU on suljettu ja kaikki ohjattu tiedetoiminta sekä tapahtumat on peruutettu tai siirretty tulevaisuuteen vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi aikavälillä 14.3.-31.5.2020. Päivitämme tilannetta sivuillamme.

Kesäkuun tiedeleirien tilanteesta tiedotamme toukokuun alussa viikolla 19 sekä verkostoviestissämme että Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen verkkosivuilla. Jos leirit on mahdollista pitää, ilmoittautuminen niille avataan viikolla 20. Leirien esittelyt alla.

Tiedettä Kesään! – pienten leiri 1.-5.6.2020
AIKA ma- pe päivittäin klo 9:30 – 15

Poikkitieteellinen kesäleiri 8-10-vuotiaille lapsille. Sisältää lounaat ja välipalat. Leirimaksu 30€.

Tiedettä Kesään! –isojen leiri 8.-12.6.2020
AIKA ma- pe päivittäin klo 9:30-15
Poikkitieteellinen kesäleiri 11–13-vuotiaille lapsille. Sisältää lounaat ja välipalat. Leirimaksu 30€.

Matikka ja koodaus –leiri 15.-18.6.2020
AIKA ma-to klo 9:30-15

Kesäleiri 10-12 vuotiaille lapsille. Matematiikkaan ja koodaukseen tutustutaan esimerkiksi erilaisten pelien ja robotiikan kautta. Sisältää lounaat ja välipalat. Leirihinta 25€.

TIEDELUOKKA SOLU OPETTAA VIRTUAALISESTI

COVID-19 koronavirus-pandemian vuoksi myös Tiedeluokka SOLUssa on mietitty mahdollisuuksia opetuksen toteuttamiseen uudella tavalla. Olemme muokanneet muutamia, aiemmin tiedeluokkaympäristössä lähiopetuksena toteutettuja kokonaisuuksia etäohjaukseen sopiviksi.
Maaperätutkimus-etäohjaustyö (3.-6. luokkalaiset ja yläkoulu)
Maaperä-ohjausmateriaalilla voidaan opiskella maaperään ja maaperätutkimukseen liittyviä asioita opettajajohtoisesti myös etätyöskentelynä. Työssä käsitellään maaperän ominaisuuksia luennon ja kysymysten kautta, ja tämän lisäksi oppilaat pääsevät myös itse harjoittelemaan helposti toteutettavan maaperätutkimuksen tekemistä lähiympäristössä. Toteutus: opettaja saa virtuaalimateriaalit PH LUMA-keskukselta ja ohjaa työn itse.
Paikkatieto-ohjaus etäopetuksena (yläkoulu ja toinen aste)
Tiedeluokka SOLUn Paikkatieto + Epicollect–kokonaisuus voidaan toteuttaa etäohjauksena. Työssä opitaan paikkatiedon perusteita sekä kerätään itse dataa omasta lähiympäristöstä Epicollect-sovelluksen avulla. Kerättyä dataa käsitellään ja tarkastellaan yhdessä etätyöskentelyalustoja hyödyntäen. Paikkatieto + Epicollect -työ soveltuu yläkoulun sekä toisen asteen koulutuksen ohjausmateriaaliksi. Työtä varten oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaisen Epicollect-sovelluksen lataamiseen omaan mobiililaitteeseen. Toteutus: PH LUMA-keskuksen ohjaaja ohjaa työn etäopetuksena. Ajankohdan varaus, ks alla.
Tiedustelut ja ohjausaikojen varaukset anna-roosa.vesanen@helsinki.fi

APUA JA IDEOITA VIRTUAALIOPETUKSEEN

Päijät-Hämeen LUMA-keskukselta on mahdollista kysyä ideoita ja apua etäopetuksen sisältöihin. Sivuiltamme (linkki alla) löytyy linkkejä erilaisiin materiaalilähteisiin sekä kerhokokonaisuuksiin, joiden tehtäviä voi soveltuvilta osin hyödyntää opetuksessa. Lisäksi LUMA-tiimimme auttaa mielellään materiaalien etsimisessä ja tiedonhaussa. Voit lähettää pyynnön osoitteeseen phluma@helsinki.fi Pyrimme vastaamaan työtilanteemme mukaan mahdollisimman monelle.
PH LUMA-keskuksen materiaalipankki: http://luma.lahdenyliopistokampus.fi/materiaalit/

TARVITSETKO KIVAA PUUHAA KOTIOLOIHIN? AALTO-YLIOPISTO JUNIORILTA ONLINE-SISÄLTÖÄ KOKO KEVÄÄN AJAN!
Aalto-yliopisto Junior on luonut uuden Online Junior – sivuston. Jos tarvitset esimerkiksi apua koulutehtäviin, etsit kiinnostavia kursseja Aallosta tai sinulla on muuten vain tylsää kotona, tämä on sinulle sopiva paikka. Aalto-yliopisto Junior päivittää viikoittain kaikkea kivaa puuhaa Instagramiin, joita voit tehdä kotosalla. Tarkista mainio Kokeile kotona -osio ja myös muiden kentän toimijoiden sivustot.
@aaltouniversity_junior

VIRTUAALIHELPISTÄ APUA OPISKELUUN
Tuskaillaanko teillä nuorten kotitehtävien parissa? Kysy apua Virtuaalihelpin Discordissa! Aalto-yliopisto Junior ja Tampereen yliopiston Juniversity tarjoavat nyt yhdessä yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille matematiikkaan, fysiikkaan ja kemiaan virtuaalihelppiä!
Kysymyksiä voi jättää koska tahansa, mutta tukiopet ovat paikalla maanantaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello 15-16.30 keskustelemassa. Tukiopeina toimivat Tampereen yliopiston Juniversityn sekä Aalto-yliopisto Juniorin tiedekasvatusohjaajat, jotka ovat myös yliopistojen opiskelijoita.

VALTAKUNNALLISET LUMA-PÄIVÄT PERUTTU
Koronavirustilanteen vuoksi kesäkuun alussa pidettäväksi suunnitellut 16. valtakunnalliset LUMA-päivät siirtyvät vuodella ja ne järjestetään Aalto-yliopistolla Otaniemen kampuksella Espoossa kesällä 2021. Tapahtuman teema, Tulevaisuuden tekijät, pysyy samana.

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS TWITTERISSÄ, INSTAGRAMISSA JA FACEBOOKISSA !
Seuraa meitä ja kuule ensimmäisenä uusimmat LUMA-kuulumiset maakunnan alueelta:
Twitterissä PH LUMA –keskus (@PHLUMAkeskus) ja Instagramissa phlumakeskus. LUMA-uutisia näet myös tykkäämällä Lahden Yliopistokampuksen Facebook-sivusta.

Maaliskuun verkostoviesti

TIEDETEATTERI VALLOITTAA NIEMEN KAMPUKSEN 20.4.2020!

Kutsumme teidät seuraamaan Avoimen Tiedeteatterin näytöstä: “Kuinka tietokone ajattelee”. Mikä on bitti? Tai looginen portti? Miten transistori liittyy tähän kaikkeen? Vastaukset kaikkiin näihin kysymyksiin selviävät Tiedeteatterissa! Esityksessä opetellaan digitaalitekniikan perusteita ja rakennetaan yksinkertainen yhteenlaskukone. Esitys on suomenkielinen ja kestää noin tunnin.

Kenelle          Lapset ja nuoret 4.-luokkalaisista ylöspäin

Aika              Maanantaina 20.4.2020, neljä näytöstä: klo 8:30-9:30 & 10-11:00 & 12-13:00 sekä 13:30-14:30. Yhteen näytökseen mahtuu 94 henkilöä.

Paikka           Tiedeluokka SOLU Niemen yliopistokampuksella, Niemenkatu 73 B-siipi, B2-ovi, 15140 Lahti

Ilmoittautuminen näytöksiin:

klo 8:30-9:30                      https://www.lyyti.fi/reg/Tiedeteatteri_7110

klo 10-11:00                       https://www.lyyti.fi/reg/Tiedeteatteri_4176

klo 12-13:00                       https://www.lyyti.in/Tiedeteatteri_7099

klo 13:30-14:30                  https://www.lyyti.in/Tiedeteatteri_4989

Tapahtuma on maksuton.

Lisätietoa http://luma.lahdenyliopistokampus.fi/tapahtumat-ii/  & phluma@helsinki.fi

 

StarT -FESTARIT 21.4.2020 LAHDESSA KLO 9-14

Päijät- ja Kanta-Hämeen StarT- festarit järjestetään Niemen kampuksella Lahdessa.  Festarit ovat itsessään jo elämys, tiedemessujen kaltainen tapahtuma, jossa keskiössä on oppimisen ilon jakaminen. Mukana tänä vuonna myös Tiedeteatteri!

Yleisö valitsee suosikkiprojektinsa YouTube-äänestyksessä, joka alkaa 16.3.2020. Käy antamassa äänesi paikallisille hienoille projekteille! Youtube StarT-kanava: https://www.youtube.com/channel/UCuq9t3dLxgHNDD3-8bR4i0Q

Yhteistyökumppanimme mahdollistavat palkitsemisen, kiitos siitä!

Lisätietoa http://luma.lahdenyliopistokampus.fi/tapahtumat-ii/

 

LUMA TIEDEKERHO JATKUU TIEDELUOKKA SOLUSSA

Maaliskuussa Tiedeluokka SOLUssa, Niemen kampuksella jatkuu alakouluikäisille suunnattu, maksuton LUMA Tiedekerho. Kerho on suunnattu 9-11 vuotiaille alakoululaisille ja kokoontuu tiistai-iltaisin klo 17-18.  Kerhoon on vielä muutama vapaa paikka, kysy phluma@helsinki.fi

Kerho-ohjelma

3.3.                Värit

17.3.              Avaruus

24.3.              Ihminen

31.3.              Kristallien teko

7.4.                Hapot ja emäkset

14.4.              Slime

21.4.              Valo ja kolmiulotteisuus

28.4.              Tieteellisiä pulmia

5.5.                Vesi

12.5.              Kerholaisten toiveet

 

LUMA-KOULUTUSTA VARHAISKASVATUKSEN PARISSA TYÖSKENTELEVILLE

LUMA2020 -hanke järjestää kevään aikana varhaiskasvatuksen parissa työskenteleville koulutusta neljästä eri teemasta. Teemat ovat Teknologia, Ötökät ja maaperä, Näyttävä kemia sekä Kivet ja fossiilit. Koulutuksen tarkoitus on antaa ideoita em. teemojen käsittelyyn erityisesti esikouluikäisten kanssa sekä syventää henkilöstön tietämystä, osaamista ja innostusta LUMA-aineita kohtaan.

Koulutus on ensisijaisesti suunnattu LUMA2020 -hankkeen yhteistyöpäiväkotien henkilöstölle. Mikäli tilaa on, myös muut aiheesta kiinnostuneet varhaiskasvatuksessa ja alkuluokilla työskentelevät ovat tervetulleita osallistumaan koulutukseen. Lisätietoja ja ilmoittautuminen sähköpostitse LUMA2020 –hankkeen Veera Pukkilalle (veera.pukkila@helsinki.fi). Voit ilmoittautua samalla kerralla yhteen tai useampaan koulutuskertaan. Saat tiedon koulutukseen pääsystä viikkoa ennen koulutusajankohtaa. Jokaisesta teemasta järjestetään kaksi saman sisältöistä koulutuskertaa Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen Tiedeluokka SOLUssa (Niemenkatu 73, Lahti).

Koulutusten aikataulu ja sisältö

  • Teknologia:
    • Blue- ja Bee Botit, ohjelmoinnin alkeet, hiekkalaatikko, VR-lasit
    • pe 21.2. klo 9-11
    • ma 23.3. klo 13-15
  • Ötökät ja maaperä:
    • Ötökkäavain -peli, mikroskopointia, VR-lasit, ilmastonmuutosnäkökulma
    • to 5.3. klo 13-15
    • pe 20.3. klo 13-15
  • Näyttävä kemia:
    • lötkölima, tulivuori, elefantin hammastahna, menthos –cola -reaktio, sokerisateenkaari, biohajoava muovi, kristallisokeri ja muut kiteet
    • to 2.4. klo 13-15
    • ke 15.4. klo 9-11
  • Kivet ja fossiilit:
    • eri kivilajien tunnistaminen, kivien ominaisuuksien tutkiminen, mikroskopointi ja luupit, fossiiliesiintymät eri puolilla maapalloa
    • ke 8.4. klo 13-15
    • to 16.4. klo 13-15

 

ARDUINO –KOULUTUSTA YLÄKOULUN JA LUKION OPETTAJILLE

Päijät-Hämeen LUMA-keskus järjestää koulutusta Arduino -ohjelmointiympäristön perusteista Tiedeluokka SOLUssa. Koulutus on suunnattu yläkoulun ja lukion opettajille. Lisätiedot ja ilmoittautuminen sähköpostitse suoraan koulutuksen toteuttajalle Jaakko Kokkoselle (jaakko.kokkonen@helsinki.fi).

Aika                                    LA 14.3. klo 11-15:00

Paikka                                Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, Lahti

 

VERKOSTOKAHVIT JA MICRO:BIT KOULUTUS TIEDELUOKKA SOLUssa

Aloitamme Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen verkostokahveilla (n 30 min), missä kuulet alueen uusimmat LUMA-kuulumiset. Lisäksi mahdollisuus keskustella PH LUMA-keskuksen edustajan kanssa LUMA-toiminnan (esim kerho) järjestämisestä koulullasi.

Verkostokahvien jälkeen toteutetaan Micro:bit-koulutus, jonka vetää PH LUMA-keskuksen asiantuntija Jaakko Kokkonen. Koulutuksessa käydään läpi Micro:bit mikrotietokoneen käyttöä kattavasti läpi itse kokeillen ja tehden. Samalla pohditaan kuinka Micro:bittiä voi käyttää algoritmisen ajattelun ja ohjelmoinnin harjoittelussa. Perusteiden opettelun jälkeen esitellään esimerkkien avulla, kuinka Micro:bitin käyttämisessä voidaan hyödyntää erilaisia komponentteja kuten LEDejä, moottoreita ja kytkimiä. Esitietovaatimuksia ei ole, kiinnostus ohjelmointiin riittää!

Aika                                                 25.3.2020 klo 15.30 – n 17.30

Paikka                                             Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, Lahti

Ilmoittautuminen             sähköpostitse jaakko.kokkonen@helsinki.fi viimeistään pe 20.3. Ilmoittautua voi pelkästään verkostokahveille tai sekä kahveille että koulutukseen. Mainitse tämä ilmoittautuessasi.

 

RAKKAUDEN KEMIAA TIEDELUOKKA SOLUSSA 15.4.

Millaista tiedettä liittyy kauneuteen, onnellisuuteen, kevään tuloon ja erilaisiin makuihin, jotka kaikki voidaan mieltää rakkauden elementeiksi? Miten eri ihmiset kokevat ihastumisen ja rakastumisen? Huhtikuussa, kevään korvalla rakkaus ja sen ilmentymät täyttävät Tiedeluokka SOLUn. Tule kokemaan kevät ja rakkaus erilaisten tiedettä sivuavien pajatöiden kautta. Tarjolla on myös kahvia ja teemaan sopivaa pikkupurtavaa.

Tapahtumaan pitää ilmoittautua ja sen ikäraja on 15 vuotta, mukaan mahtuu 40 ensimmäistä ilmoittautunutta.

Aika                                                          15.4.2020 klo 17.00-19.30

Paikka                                                      Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, Lahti

Ilmoittautumislinkki (aukeaa 6.3.)         https://www.lyyti.in/Rakkaus2020

Tapahtuman toteuttaa Päijät-Hämeen LUMA-keskus.

 

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUKSEN KESÄLEIRIT 2020

Päijät-Hämeen LUMA-keskus järjestää kesäkuussa 2020 kolme kesäleiriä Tiedeluokka SOLUssa Niemen kampuksella (Niemenkatu 73, B-siipi, 15140 Lahti). Tiedettä kesään -leireille otetaan 20 ja Matikka ja koodaus-leirille 16 lasta ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen kaikille leireille aukeaa 15.4. klo 12. Jos ilmoittautuneita on enemmän kuin leirille mahtuu, leiriläiset valitaan arpomalla.  Ilmoittautumislinkit Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen huhtikuun verkostoviestissä sekä huhtikuun alussa Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen nettisivulla kohdassa Tapahtumat_leirit. Riittää, että lapsi täyttää vuoden 2020 aikana leirille vaadittavan vähimmäisiän.

Tiedettä Kesään! – pienten leiri 1.-5.6.2020

AIKA                                      ma- pe päivittäin klo 9:30 – 15

Poikkitieteellinen kesäleiri 8-10-vuotiaille lapsille. Sisältää lounaat ja välipalat. Leirimaksu 30€.

Tiedettä Kesään! –isojen leiri 8.-12.6.2020

AIKA                ma- pe päivittäin klo 9:30-15

Poikkitieteellinen kesäleiri 11–13-vuotiaille lapsille. Sisältää lounaat ja välipalat. Leirimaksu 30€.

Matikka ja koodaus –leiri 15.-18.6.2020

AIKA                                     ma-to klo 9:30-15

Kesäleiri 10-12 vuotiaille lapsille. Matematiikkaan ja koodaukseen tutustutaan esimerkiksi erilaisten pelien ja robotiikan kautta. Sisältää lounaat ja välipalat. Leirihinta 25€.

Katso lisätietoja Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen sivuilta luma.fi/phluma kohdasta Lapsille ja nuorille/leirit.

 

KPMG PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUKSEN TUKIJAKSI

KPMG on Suomen vanhin tilintarkastusyhteisö. KPMG perustettiin Suomessa vuonna 1926, kun K.A Widenius, Edvin Sederholm ja Juho Someri perustivat nimeään kantavan tilintarkastustoimiston Helsinkiin. Vuonna 1981 yhtiö liittyi kansainväliseen KMG-tilintarkastustoimistoketjuun, joka muuttui KPMG:ksi vuonna 1987. KPMG Oy Ab on siis suomalainen osakeyhtiö, joka kuuluu globaaliin KPMG-ketjuun, mutta jonka omistavat paikalliset osakkeenomistajat. KPMG tarjoaa tilintarkastus-, vero- ja lakipalveluja sekä liikkeenjohdon konsultointia ja yritysjärjestelypalveluja. KPMG on toistuvasti nostettu tietoturvapalvelujen markkinajohtajaksi kansainvälisissä selvityksissä. Toimialamme on mm. digitalisaation kehityksen myötä jatkuvassa murroksessa, ja rekrytoimme kasvavaan joukkoomme asiantuntijoita, joiden tietotekniset ja esimerkiksi koodaamiseen liittyvät kyvyt ovat huippuluokkaa. Haluamme osaltamme olla mukana tukemassa lasten ja nuorten mielenkiintoa näihin aiheisiin, joita LUMA-alan opinnot vahvasti tukevat.

TULEVAISUUDEN VIHREÄ KAUPUNKI –SEMINAARI 23.4.

Minkälainen on huomisen kaupunkiympäristö ja miten sellainen tehdään? Millä tiedoilla ja taidoilla urbaanista kehityksestä saadaan kestävää? Lahdessa on alan huippuosaamista – tervetuloa kuulemaan uusimmasta tutkimuksesta ja käytännön ratkaisuista.

Lahden Yliopistokampus järjestää Mukkulankadulla kaikille avoimen seminaarin, johon voi ilmoittautua 14.4. asti.   Luvassa puheenvuoroja LUT-yliopistosta, Helsingin yliopistosta ja Ecopal Oy:sta. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu:

http://www.lahdenyliopistokampus.fi/event/tulevaisuuden-vihrea-kaupunki-seminaari/

 

LUMATIKKA – KOHTI OPPIJALÄHTÖISTÄ JA INNOSTAVAA MATEMATIIKAN OPETUSTA

LUMATIKKA on täydennyskoulutusohjelma matematiikan parissa työskenteleville varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajille. Koulutuksen oppijalähtöiset, toiminnalliset ja konkreettiset sisällöt auttavat herättämään ja kasvattamaan oppijoittesi matikkainnostusta! Koulutus tarjoaa opetusalan asiantuntijoiden tuottaman tuoreen, tutkimusperusteinen tiedon opetuksesi kehittämisen tueksi.

Voit suorittaa koko koulutusohjelman (15 op) tai yksittäisiä kursseja täysin verkon välityksellä. Valikoima verkkokursseja alkaa aina lukukausittain. Kursseilla voit edessä omassa tahdissa tai yhteisen tavoiteaikataulun mukaisesti.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittama ja osallistujille maksuton. Ohjelman toteuttavat seitsemän yliopistoa ja ammattikorkeakoulua LUMA -keskus Suomi -verkoston koordinoimana (vuosina 2018-2022).

Tutustu ohjelmaan tarkemmin ja aloita maksuttomat verkko-opinnot nyt www.lumatikka.luma.fi Kevään LUMATIKKA-verkkokurssit ovat alkaneet, ja löydät kursseille liittymiseen ohjeet ohjelman edellä mainitulta ilmoittautumissivulta. Aloita verkko-opinnot MOOC-palvelussa vaikka tältä samalta istumalta yli kahdensadan muun opettajan kanssa! Kursseja voi suorittaa 26.4. saakka.

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS TWITTERISSÄ, INSTAGRAMISSA JA FACEBOOKISSA !

Seuraa meitä ja kuule ensimmäisenä uusimmat LUMA-kuulumiset maakunnan alueelta:

Twitterissä PH LUMA –keskus (@PHLUMAkeskus) ja Instagramissa phlumakeskus. LUMA-uutisia näet myös tykkäämällä Lahden Yliopistokampuksen Facebook-sivusta.

 

Helmikuun verkostoviesti

TEETKÖ OPPILAITTESI KANSSA TIEDEAIHEISIA PROJEKTEJA? ILMOITA PROJEKTI MUKAAN StarT-TOIMINTAAN!

StarT-toiminta tarjoaa väylän esitellä projekteja ja innostua muiden projekteista. Ilmoita projektinne StarT-festarien esikarsintaan 14.2.2020 mennessä täällä: https://www.lyyti.fi/reg/StarT_20192020_0695/fi

StarT-toiminnassa tehdään projekti, joka liittyy luonnontieteisiin, matematiikkaan ja/tai teknologiaan. Aiempina vuosina StarT –festareille kutsuttuja projekteja ovat olleet mm.: Tämä Toimii!-lelut, Hunajakosmetiikka, Robottikäsi, Mikromaailma limupullossa, Avaruuden tietolaatikko, Tulivuori-demo, Kultainen leikkaus ja matematiikka, Lepakko, Mysteeritalo, Miten puhelin toimii? ja moni muu!

Esikarsinnan läpäisseet projektit kutsutaan Lahteen StarT-festareille tiistaina 21.4.2020 klo 9-14:00. Päivä on täynnä kivaa tekemistä ja jo itsessään palkinto. Lisäksi tilaisuudessa jaetaan runsaasti palkintoja eri kategorioissa. Myös matkatukea on mahdollista hakea.

Kansallisten ja kansainvälisten sarjojen palkinnot ovat tänäkin vuonna huikeita, mm:  CASTIC- tiedekilpailumatka sekä matka Intiaan parhaalle hyvälle käytänteelle.

StarT-festareiden palkinnot julkistetaan maaliskuun verkostoviestissä.

Lisätietoa kansallisista ja kansainvälisistä palkinnoista: https://start.luma.fi/start-ohjelma/palkinnot/

 

HALUATKO OHJATA TIEDEKERHOA? TULE OHJAAJAKOULUTUKSEEN!

Aikataulu     Luennot tiistaisin 3.3, 10.3 ja 17.3.2020 klo 16-19:00

 Paikka           Tiedeluokka SOLU, Niemen kampus, Niemenkatu 73, B-siipi, B2-ovi, 15140 LAHTI

Luonnontieteiden kerho ‐ohjaajan koulutus järjestetään Lahdessa Tiedeluokka SOLUssa. Koulutuksen tavoite on jatkaa vuonna 2015 alkanutta Tiedekerhotoimintaa Lahden ja sen ympäryskuntien alueella. Tärkeässä osassa kerhotoiminnan vakiinnuttamisessa ovat osaavat ja koulutetut ohjaajat.

Koulutus antaa valmiuksia luonnontieteiden kerho‐ohjaajana toimimiseen ja kerhokokonaisuuksien suunnittelemiseen. Ohjaaja tarvitsee pedagogista osaamista sekä osaamista ja innostusta luonnontieteistä, matematiikasta ja teknologiasta (LUMA – aineet). Koulutuksessa käsitellään kerhotoiminnan yleisiä ohjeita, käytäntöjä, velvoitteita ja vastuuta, kerhotoiminnan ja opetussuunnitelmien rajapintoja, ohjauksen suunnittelua, erilaisia opetusmenetelmiä, tiedonhankintaa, ryhmänhallintataitoja sekä omaa ohjaajaidentiteettiä.

Opetus koostuu kolmesta kolmen tunnin luentokerrasta, sekä itsenäisestä työskentelystä. Tämän lisäksi opiskelijat suunnittelevat kerhokokonaisuuden (5*60min), sekä vierailevat tiedekerhossa ⇒ 1op.

Kurssille mahtuu 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen phluma(a)helsinki.fi

 

LUMA TIEDEKERHO TIISTAISIN TIEDELUOKKA SOLUSSA

Maaliskuussa Tiedeluokka SOLUssa, Niemen kampuksella jatkuu alakouluikäisille suunnattu, maksuton LUMA Tiedekerho. Kerho on suunnattu 9-11 vuotiaille alakoululaisille ja kokoontuu tiistai-iltaisin klo 17-18.  

Ilmoittautuminen ja kerho-ohjelma

Kerho alkaa 3.3. ja loppuu 12.5. Viikolla 11 (10.3.) ei ole kerhoa. Kerhoon mahtuu 15 osallistujaa, jotka arvotaan ilmoittautuneiden joukosta, jos mukaan ilmoittautuneita on yli 15. Ilmoittautumislinkki:  https://www.lyyti.in/LUMA_Tiedekerho_5308

Ilmoittautuminen 16.2. mennessä, kerhoon pääsevät arvotaan 17.2.

Kerhokertojen aiheet

3.3.                Värit

17.3.              Avaruus

24.3.              Ihminen

31.3.              Kristallien teko

7.4.                Hapot ja emäkset

14.4.              Slime

21.4.              Valo ja kolmiulotteisuus

28.4.              Tieteellisiä pulmia

5.5.                Vesi

12.5.              Kerholaisten toiveet

 

TÄHTITIEDEKERHO ALKAA 13.2.

Tule mukaamme matkalle aurinkokunnan ihmeisiin, tutustu kuihin ja planeettoihin, saa johdatus mielenkiintoiseen harrastukseen. Lahden Ursa ry järjestää yhteistyössä Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen kanssa maksutonta kerhotoimintaa kahdelle ikäryhmälle Tiedeluokka SOLUssa.

Ryhmä 1 on tarkoitettu peruskoulun 1.-6. luokkalaisille. Kokoontumisajat:

13.2.2020 klo 17.00-18.30

5.3.2020   klo 17.00-18.30

19.3.2020 klo 17.00-18.30

2.4.2020   klo 17.00-18.30

16.4.2020 klo 17.00-18.30

30.4.2020 klo 17.00-18.30

14.5.2020 klo 17.00-18.30

Ryhmä 2 on tarkoitettu peruskoulun 7.-9. luokkalaisille. Kokoontumisajat:

20.2.2020 klo 17.00-18.30

12.3.2020 klo 17.00-18.30

26.3.2020 klo 17.00-18.30

9.4.2020   klo 17.00-18.30

23.4.2020 klo 17.00-18.30

7.5.2020   klo 17.00-18.30

28.5.2020 klo 17.00-18.30

 

Kevään aikana käsiteltäviä aihealueita mm.

Mistä avaruus koostuu?

    Kuun ominaisuudet

    Auringon ominaisuudet

    Aurinkokuntamme planeetat ja niiden kuut

    Komeetat

    Kaukoputken toiminta

Kevään aikana erikseen ilmoitettavana ajankohtana kerholaiset käyvät tutustumassa Lahden Ursa ry:n observatorioon Lahden Pirttiharjussa.

Koska ryhmien koot ovat rajalliset, tarvitsemme ennakkoilmoittautumisen. Kerhoon mukaan pääseville ilmoitamme erikseen.

Aika                                                 torstaisin klo 17.00 – n 18.30 (ks ikäryhmäkohtaiset kokoontumisajat edellä)

Paikka                                             Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, Lahti

Ilmoittautuminen             http://www.lahdenursa.fi/kerho/

 

LUMA-KOULUTUSTA VARHAISKASVATUKSEN PARISSA TYÖSKENTELEVILLE

LUMA2020 -hanke järjestää kevään aikana varhaiskasvatuksen parissa

työskenteleville koulutusta neljästä eri teemasta. Teemat ovat Teknologia, Ötökät ja maaperä, Näyttävä kemia sekä Kivet ja fossiilit. Koulutuksen tarkoitus on antaa ideoita em. teemojen käsittelyyn erityisesti esikouluikäisten kanssa sekä syventää henkilöstön tietämystä, osaamista ja innostusta LUMA-aineita kohtaan.

Koulutus on ensisijaisesti suunnattu LUMA2020 -hankkeen yhteistyöpäiväkotien henkilöstölle. Mikäli tilaa on, myös muut aiheesta kiinnostuneet varhaiskasvatuksessa ja alkuluokilla työskentelevät ovat tervetulleita osallistumaan koulutukseen. Lisätietoja ja ilmoittautuminen sähköpostitse LUMA2020 –hankkeen Veera Pukkilalle (veera.pukkila@helsinki.fi). Voit ilmoittautua samalla kerralla yhteen tai useampaan koulutuskertaan. Saat tiedon koulutukseen pääsystä viikkoa ennen koulutusajankohtaa. Jokaisesta teemasta järjestetään kaksi saman sisältöistä koulutuskertaa Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen Tiedeluokka SOLUssa (Niemenkatu 73, Lahti).

Koulutusten aikataulu ja sisältö

  • Teknologia:
    • Blue- ja Bee Botit, ohjelmoinnin alkeet, hiekkalaatikko, VR-lasit
    • pe 21.2. klo 9-11
    • ma 23.3. klo 13-15

 

  • Ötökät ja maaperä:
    • Ötökkäavain -peli, mikroskopointia, VR-lasit, ilmastonmuutosnäkökulma
    • to 5.3. klo 13-15
    • pe 20.3. klo 13-15
  • Näyttävä kemia:
    • lötkölima, tulivuori, elefantin hammastahna, menthos –cola -reaktio, sokerisateenkaari, biohajoava muovi, kristallisokeri ja muut kiteet
    • to 2.4. klo 13-15
    • ke 15.4. klo 9-11

 

  • Kivet ja fossiilit:
    • eri kivilajien tunnistaminen, kivien ominaisuuksien tutkiminen, mikroskopointi ja luupit, fossiiliesiintymät eri puolilla maapalloa
    • ke 8.4. klo 13-15
    • to 16.4. klo 13-15

 

 

ARDUINO –KOULUTUSTA YLÄKOULUN JA LUKION OPETTAJILLE

Päijät-Hämeen LUMA-keskus järjestää koulutusta Arduino -ohjelmointiympäristön perusteista Tiedeluokka SOLUssa. Koulutus on suunnattu yläkoulun ja lukion opettajille.

Aika                                                          14.3. klo 11-15:00

Paikka                                                      Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, Lahti

Ilmoittautuminen, lisätiedot                  jaakko.kokkonen@helsinki.fi

 

 

VERKOSTOKAHVIT JA MICRO:BIT KOULUTUS TIEDELUOKKA SOLUssa

Tule kuulemaan uusimmat LUMA-kuulumiset kahvikupin äärelle ja osallistu sen jälkeen Micro:Bit –koulutukseen. Koulutuksessa käydään läpi Micro:bit mikrotietokoneen käyttöä kattavasti läpi itse kokeillen ja tehden. Samalla pohditaan kuinka Micro:bittiä voi käyttää algoritmisen ajattelun ja ohjelmoinnin harjoittelussa. Perusteiden opettelun jälkeen esitellään esimerkkien avulla, kuinka Micro:bitin käyttämisessä voidaan hyödyntää erilaisia komponentteja kuten LEDejä, moottoreita ja kytkimiä. Esitietovaatimuksia ei ole, kiinnostus ohjelmointiin riittää! Mukaan mahtuu 20 ensiksi ilmoittautunutta. Kouluttajana Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen Jaakko Kokkonen.

Aika                                                          25.3.2020 klo 15.30 – n 17.30

Paikka                                                       Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, Lahti

Ilmoittautuminen, lisätiedot                  jaakko.kokkonen@helsinki.fi

 

RAKKAUDEN KEMIAA TIEDELUOKKA SOLUSSA 15.4.

Millaista tiedettä liittyy kauneuteen, onnellisuuteen, kevään tuloon ja erilaisiin makuihin, jotka kaikki voidaan mieltää rakkauden elementeiksi? Miten eri ihmiset kokevat ihastumisen ja rakastumisen? Huhtikuussa, kevään korvalla rakkaus ja sen ilmentymät täyttävät Tiedeluokka SOLUn. Tule kokemaan kevät ja rakkaus erilaisten tiedettä sivuavien pajatöiden kautta. Tarjolla on myös teemaan sopivaa pikkupurtavaa.

Tapahtumaan pitää ilmoittautua ja sen ikäraja on 15 vuotta. Ilmoittautumisohjeet ja –linkki päivitetään Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen nettisivuille maaliskuun aikana ja ne löytyvät myös seuraavasta verkostoviestistä.

Aika                                    15.4.2020 klo 17-19.30

Paikka                                 Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, 15140 Lahti

Ilmoittautuminen             Avataan maaliskuussa

Tapahtuman toteuttaa Päijät-Hämeen LUMA-keskus.

 

GEO-YKKÖNEN OY TUKEE PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUKSEN TOIMINTAA

Geo-Ykkönen Oy on yli kaksikymmentä vuotta vanha lahtelainen insinööritoimisto, joka on erikoistunut pohjatutkimuksiin ja geotekniseen suunnitteluun yhdessä alikonsulttiensa kanssa. Toimialue kattaa Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen, Kymen ja pohjoisen Uudenmaan alueet. Asiakaskunta koostuu rakennusliikkeistä, kauppa- ja teollisuusyrityksistä sekä kunnallisista toimijoista yksityisiä asiakkaita unohtamatta. Yhteistyötä jatketaan Lahden seudun muiden insinööritoimistojen kanssa. Yritykselle on tärkeää matemaattis-luonnontieteiden opiskelijoiden määrän lisääntyminen ja koulutuksen tason säilyminen.

 

 

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS BETT-MESSUILLA

Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen Jaakko Kokkonen vieraili tammikuussa Lontoossa pidetyillä Bett-messuilla tutustumassa opetusteknologian uusimpiin tuuliin.  Näytteilleasettajia oli valtava määrä ja vierailijoita tuhansittain. Lisäksi messuilla pääsi kuulemaan mm. maailmankuulun fyysikko Brian Coxin luentoa (kuvassa), Linda Liukasta sekä monia opetusalaan merkittävästi vaikuttavia tahoja kuten Microsoftia ja Googlea.

Messuilla huomasi käytännössä opetusalan ammattilaisten kiinnostuksen alalla tapahtuvaa kehitystä kohtaan. Mitä tahansa opetukseen tai opetuksen kehittämiseen liittyvää vierailija haluaa etsiä, löytää hän sen lähes varmasti Bett-messuilta. Esimerkiksi ohjelmoinnin opettamiseen opettajien oli mahdollista saada apua kaikille eri koulutustasoille. Messuilla oli monia opetuskäyttöön tarkoitettuja robotteja, joita pääsi kokeilemaan käytännössä. Myös useat luonnontieteiden opetusta järjestävät tahot kertoivat laajasti toteutuksistaan.

LÄHILUONTO, IHMINEN JA ILMASTONMUUTOS -YLEISÖTILAISUUS

Tervetuloa kuulemaan, kysymään ja keskustelemaan kaupunkiviljelyksestä (Malm Nordlund), Lahden viheralueista (Kirsi Kujala) ja vieraslajeista (Anna Vuori)

Tilaisuus on 2/5 osa Salpausselän luonnonystävät ry: n kevätkaudella järjestämää tapahtumasarjaa.

Aika                                    Torstai 20.02 klo 17.30-19.30

Paikka                                Lahden palvelutori, kauppakeskus Trio:n 2. krs

 

 

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS TWITTERISSÄ, INSTAGRAMISSA JA FACEBOOKISSA !

Seuraa meitä ja kuule ensimmäisenä uusimmat LUMA-kuulumiset maakunnan alueelta:

Twitterissä PH LUMA –keskus (@PHLUMAkeskus) ja Instagramissa phlumakeskus. LUMA-uutisia näet myös tykkäämällä Lahden Yliopistokampuksen Facebook-sivusta.

 

Bett-opetusteknologiamessut Lontoossa

Osallistuin Lontoossa järjestettäviin Bett-messuun. Bett-messut ovat hyvin suuri tapahtuma opetusteknologioiden saralla. Bettin verkkosivuilla sanotaan, että niihin osallistuu yli 800 alansa johtavaa yritystä, 103 uutta opetusteknologia alan startup-yritystä ja peräti 34 000 kävijää. Messut kestivät neljä päivää ja näinä neljänä päivänä riitti jokaiselle päivälle koko päiväksi nähtävää ja kuultavaa. Pitkin päiviä järjestettiin useita puheenvuoroja, luentoja ja esityksiä.

Esityksistä eniten odotin etukäteen fyysikko Brian Coxin luentoa aiheena ”Exploring the Universe”. Luennossa Cox käsitteli aiheita kuten maailmankaikkeuden alku ja mustat aukot. Erityisesti itselleni mielenkiintoista oli kuulla, kuinka aiempaa projektia varten oli tietokoneella luotu animoitu malli siitä, kuinka mustat aukot käyttäytyvät. Vaikka mustista aukoista oltiin saatu tuohon aikaan vain epäsuoria havaintoja, niin myöhemmin saatu kuva mustasta aukosta näytti noudattavan täydellisesti aiemmin teorisoitua mallia.

Erityisesti mieleeni jäi myös luento nimeltä ”The Future of Learning”, jonka piti Sugata Mitra. Mitra puhui tekemästään kokeilusta Intiassa vuonna 1999, jossa kylän lapsille oli annettu mahdollisuus vapaa pääsy tietokoneelle, jossa oli internet-yhteys. Tietokoneet ja internet olivat vielä hyvin uusia asioita tuolloin, ja Mitran tavoitteena oli nähdä, oppivatko lapset käyttämään tietokonetta ilman mitään ohjeita. Jonkin ajan kuluttua lapset oppivat käyttämään sujuvasti sekä tietokoneen monia eri ohjelmistoja että internetiä. Tämän ilmiön huomatessaan Mitra teki seuraavan kahdenkymmenen vuoden ajan erilaisia kokeiluja, onko oppilaiden itseohjautuvuudella rajoja. Mitra tutki SOLEa (Self Organised Learning Environments, Itseohjaavat oppimisympäristöt). Hän yritti monen tasoisia ilmiöitä lapsille, oppivatko he pääpiirteet kyseisestä ilmiöstä käyttäen kyseistä menetelmää. Mitran kokeilujen perusteella ei löytynyt kuitenkaan yhtään aihetta, mitä lapset eivät oppineet kohtalaisella tasolla. Tämän seurauksena minulle jäi ajatus siitä, että lapset voivat oppia mitä mutkikkaampia ja erinäisempiä aiheita, kunhan lapset saadaan innostumaan aiheesta. Mitra jätti minut pohtimaan ajatusta, jossa hän kuvaili, että opetus pitäisi olla sellaista, että tulevaisuuden arvaamattomassa maailmassa tulisi lapsilla olla kyky oppia asiat ajoissa, sen sijaan, että lapset oppisivat vain asioita siltä varalta, että he sattuvat tarvitsemaan juuri jonkin tietyn aiheen muistamista. Seuraava ei ole suora lainaus, vaan kirjoittajan muistikuva siitä, mitä luennoitsija sanoi: ”Children should be taught to learn in time instead of just in case”.

Messujen tarjonta oli valtava, mitä tulee opetusteknologioihin. Oli mahtavaa huomata, miten paljon opetusalan ammattilaisia ja aidosti opetuksesta kiinnostuneita ihmisiä oli kokoontunut yhteen paikkaan. Olin myös iloinen nähdessäni kuinka opetusala ja opetuksessa käytettävät teknologiat kehittyvät. Uusien opetusteknologioiden ansiosta opettajien työtaakka paremmassa tapauksessa kevenee ja oppilaiden oppimisen mahdollistaminen paranee.

 

-Jaakko