Kesäkuun verkostoviesti

Tiedeluokka SOLU :n syyslukukausi

Tiedeluokka SOLU :n syyslukukauden opetusvierailutoiminta käynnistyy syyskuussa. Vierailuajat ovat varattavissa SOLU :n nettisivun varauskalenterin kautta keskiviikosta 15.8. klo 14 alkaen. Vierailusisältöihin tulee päivityksiä ennen kalenterivarauksen avautumista.

Sisältöjen yhteydessä on määritelty vierailevan ryhmän maksimikoko. Jos haluat varata opetuksen suuremmalle ryhmälle, ole yhteydessä suoraan kyseisestä aineesta vastaavaan LUMA-asiantuntijaan.

Tiedeluokka SOLU :n varauskalenteri ja LUMA-asiantuntijoiden yhteystiedot:

LUMA-toiminta lähtee liikkeelle!

Päijät-Hämeen LUMA-keskukselle myönnettiin Suomen Kulttuurirahaston Päijät-Hämeen rahaston apurahahaussa 13 000€ Liikkuvan LUMA-toiminnan kehittämiseen ja käyttöönottoon Päijät-Hämeen alueella. Toiminnan tavoitteena on laajentaa Tiedeluokka SOLU :ssa toteutetun tiedekasvatustoiminnan tavoittavuutta ja tarjota lapsille ja nuorille tasa-arvoisempia ja yhdenvertaisempia mahdollisuuksia saada kosketus tieteeseen.

Apurahan avulla kehitetään malli, jossa tiedekasvatusta liikutetaan päiväkodeille ja kouluille LUMA-asiantuntijan johdolla toteutettavaksi. Lisäksi Tiedeluokka menee laatikkoon: apurahan turvin suunnitellaan opetusta tukevia tiedetyölaatikkoja, joita lainataan alueen koulujen ja päiväkotien käyttöön. Suomen Kulttuurirahaston Päijät-Hämeen rahaston apurahat jaettiin Lahden Sibeliustalolla pidetyssä vuosijuhlassa 31.5.2023. Yhteensä rahasto jakoi myöntöinä 540 000 euroa.

Luonnon hyvinvointivaikutuksia tutkivalle Riikka Puhakalle akatemiapalkinto

Suomen Akatemia palkitsee Helsingin yliopistossa Lahden Yliopistokampuksella akatemiatutkijana työskentelevän Riikka Puhakan poikkeuksellisesta tieteellisestä rohkeudesta ja luovuudesta sekä toiminnasta tieteen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistämiseksi.

Luonnon vaikutuksia nuorten hyvinvointiin ja terveyteen tutkiva Riikka Puhakka ja Aalto-yliopiston energiatekniikan professori Ville Vuorinen saavat vuoden 2022 akatemiapalkinnot. Kyseessä on merkittävä tunnustus, jonka Suomen Akatemia voi myöntää tutkijalle, joka on työssään osoittanut poikkeuksellista tieteellistä rohkeutta, luovuutta tai ennakkoluulottomuutta. Bio- ja ympäristötieteellisessä tiedekunnassa toimiva Puhakka johtaa parhaillaan Suomen Akatemian rahoittamaa monitieteistä NATUREWELL-hanketta (2019–2024), jossa tutkitaan suomalaisnuorten ulkoiluharrastusten vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin.

Katso esittelyvideo

”Akatemiapalkinto 2022: luonnon vaikutuksia nuorten hyvinvointiin ja terveyteen tutkiva Riikka Puhakka” Suomen Akatemian YouTube-kanavalla: https://www.youtube.com/watch?v=BUcnEOas6wY

Hyvää kesää!

Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen tiimi kiittää kuluneesta lukuvuodesta ja toivottaa lämmintä ja leppoisaa kesää! Ensi syksynä tavataan jälleen tiedeluokkavierailujen, lukiokurssien, koulutusten, kerhojen ja leirien parissa. Näistä enemmän seuraavassa verkostoviestissä, joka ilmestyy 9.8.

Kivaa tiedetekemistä kesäpäiviin löytyy Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen virtuaalisen tiedekerhon YouTube –videoista, linkki alla.