Lokaali opetus

Tänään alkoi Sakari Heikkisen järjestämä Maailman taloushistoria –luentosarja. Uuden kurssin alkaminen ei varmasti sinänsä ole uutisoinnin tai blogipostauksen arvoinen, mutta poikkeuksellisen myönteistä on, että pitkästä aikaa yhteiskuntahistorian perusopinnoissa järjestetään opetusta.

Vaikka ainejärjestö saattaa olla näkyvimmillään juhlien ja sitsien sekä erilaisten kulttuuri- ja työelämäekskursioiden järjestämisissä, Polho on yrittänyt kykyjensä mukaan vaikuttaa myös osaston järjestämään opetukseen. Ainejärjestö pitää yhteyttä osaston henkilökuntaan ja ilmaisee opiskelijoiden näkemyksiä järjestetystä opetuksesta tai sen puuttumisesta.

Viime lukuvuonna perusopintoihin oli tarkoitus järjestää ”pakollisten” johdantokurssin ja praktikumin lisäksi luentosarja Maailmanpolitiikka-opintojaksoon. Opetuksen organisoinnin haavoittuvuus paljastui, kun kurssin opettaja siirtyi uuteen tehtävään ja kurssi peruttiin. Opiskelijoille siitä ilmoitettiin muutamaa päivää ennen ensimmäisen luennon ilmoitettua ajankohtaa. Yhteiskuntahistorian fukseille kurssin peruminen oli melkoinen pettymys. Valtsikassa ei liene toista oppiainetta, jonka pääaineopiskelijoilla on niin paljon kirjatenttejä jo perusopintovaiheessa. Nyt köyhältä vietiin viimeinenkin lantti.

Polhon ja Tason hallitukset ottivat molemmat oma-aloitteisesti kokouksissaan esille kurssin perumisesta aiheutuneen mielipahan. Opiskelijajärjestöt painottivat fukseille järjestettävän opetuksen olevan tärkeää monessa mielessä. Luentokurssit fuksivaiheessa luovat omalta osaltaan yhteisöllisyyttä. Kaikki eivät halua osallistua ainejärjestön kissanristiäisiin, joten oman vuosikurssin kanssa samaan tahtiin opiskeleminen voi helpottaa opiskelukavereihin tutustumista. Pelkkien kirjojen lukeminen omissa oloissa ilman minkäänlaista valvottua tahtia voi taas eristää muusta sosiaalisesta opiskelijaelämästä. Fuksivaiheessa yliopistossa opiskelun aloittaminen voi vaatia totuttelua, ja siksi olisi tärkeää, että opiskelijat pääsevät mukaan opiskelun tahtiin. Se onnistuu helpommin säännöllisen lukujärjestyksen mukaan järjestettävällä luentokurssilla kuin kirjatenteillä, joiden suorittamisaikataulu on täysin omalla vastuulla.

Ainejärjestöt ilmoittivat näkemyksensä Yhteiskuntahistorian osastolle. Opetuksen järjestäminen perusopintoihin oli paljon puhuttu aihe myös keväällä järjestetyillä oppiainekahveilla. Nähtävästi opiskelijoiden näkemykset ovat tulleet huomioiduksi, sillä tänä vuonna perusopinnoissa järjestetään peräti kaksi luentosarjaa: nyt alkanut Maailman taloushistoria sekä kolmannessa periodissa järjestettävä Marjatta Rahikaisen kurssi opintojakson kohtaan Yhteiskunnan rakenteet ja elinolot. Lisäksi, kuten edellisestä blogipostauksesta voimme lukea, fukseja valmistellaan nykyään myös entistä paremmin tiedekuntatentteihin.

Opetuksen järjestäminen oli nähtävästi kannattavaa. Maailman taloushistoria –kurssille ilmoittautui yli 100 osallistujaa, minkä takia kurssi oli pakko siirtää isompaan saliin.

Tuomas L.

One Reply to “Lokaali opetus”

1. Asiaa.

Itsekin muistan ihmetelleeni vuosi sitten monien opiskelijoiden kanssa, että miten uuden opiskelijan oikein on tarkoitus löytää rytmiä opiskeluun ja saada totuudenmukainen kuva siitä, mitä yhteiskuntahistorian opiskelu on, kun ensimmäinen (ja tärkein) vuosi vietetään kotona tenttikirjojen parissa…

…ja se valtiotieteilijälle niin tärkeä verkostoituminen ja ihmisiin tutustuminen jää täysin omalle vastuulle.