Hankkeessa kehitettyjä analyysityökaluja hyödynnettiin Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston saavutettavuusselvityksessä, joka on osa parhaillaan käynnissä olevaa yleiskaavatyötä. Selvityksessä tarkasteltiin eri kohteiden ja toimintojen saavutettavuutta autoilijan, joukkoliikennematkustajan ja pyöräilijän näkökulmasta.
Hankkeen työ esillä Positio-lehdessä
Uusimmassa Positio-lehdessä julkaistiin juttu saavutettavuuden tutkimuksesta. Artikkelin pdf-versio löytyy täältä, ja jutun voi lukea myös Paikkatietoikkunasta.
ProGIS ry palkitsi vuoden parhaat paikkatieto-opinnäytteet: Onnea Sakari!
ProGIS ry on jälleen palkinnut vuoden parhaat paikkatietoalan opinnäytetyöt. Toisen jaetuista palkinnoista sai saavutettavuus-hankkeessa gradunsa tehnyt Sakari Jäppinen työllään “Pyöräily osana joukkoliikennettä – Kaupunkipyörien vaikutus alueiden saavutettavuuteen pääkaupunkiseudulla”.
Onnea Sakke!
Lisää tietoa ProGIS ry:n sivuilta.
Saavutettavuudesta Maantieteen päivillä
Vuotuiset Maantieteen päivät järjestettiin tänä vuonna Helsingissä 26.–27.10.2012. Kokosimme päiville kaksi saavutettavuutta käsittelevää työryhmää, joiden puitteissa kuultiin kiinnostavia esityksiä eri yliopistoista ja eri laitoksilta. Perjantain sessiossa saavutettavuutta käsiteltiin verkostojen näkökulmasta ja lauantain teemana oli saavutettavuus maisemassa. Esitysten abstraktit löytyvät Maantieteen päivien sivuilta (perjantain esitysten abstraktit / lauantain esitysten abstraktit).
MetropAccessin tutkimusta esitteli Jaani Lahtinen otsikolla “Palveluiden sijaintistrategiat asioinnista koituvan ympäristörasitteen taustalla: Kirjastoasiointien tuottama hiilikuorma pääkaupunkiseudulla“.
Maria Salonen esitteli hankkeen työtä Perun Amazonian alueella esityksessään “Saavutettavuutta vuoden kierron ehdoilla: vuodenaikojen vaikutus Perun Amazonian jokiliikenteeseen“.
Hanke esillä OKFestivalilla
Tutkimuksemme sekä pääkaupunkiseudulla että Amazoniassa tukeutuvat monelta osin avoimeen dataan tai avoimiin ohjelmistoihin. Molempien tutkimusalueidemme teemoja esiteltiin avoimen tiedon kysymyksiin keskittyvällä OKFestivalilla Helsingissä syyskuun lopulla.
Tuuli puhui pääkaupunkiseudun teemoista otsikolla “Accessibility analysis in the Helsinki Metropolitan Area – using open data sources to model spatial accessibility patterns”, ja Henrikki kertoi Amazonian jokilaivaliikenteen tutkimuksesta otsikolla “Riverboats of the Amazon: Automated Data Mining and GIS-analyses of GPS-based river navigation data with OS-Softwares”.
Mobile Tartu konferenssi Tartossa
Mobiilin paikannustekniikan ja -sovellusten konferenssi Mobile Tartu kokoaa alan eurooppalaisia tutkijoita Tarttoon 22.-25.8. Maria esittelee Amazon-töitämme otsikolla
“Understanding Amazonian rivers and transportation: New opportunities provided by mobile positioning technology”.
Lisäksi ulkoilutamme posteria.
MetropAccess IFLAssa
Helsingissä ja Turussa kokoontui kansainvälinen kirjastoväen konferenssi Libraries Now! – Inspiring, Surprising, Empowering – WLIC 2012 Helsinki 11.-17. 8.2012.
Jaani esitteli konferenssissa kirjastoyhteistyötään ja myös MetropAccess -tuloksia.
Kaupunkitutkimuksen päivät 2012
Järjestyksessään kymmenennet kaupunkitutkimuksen päivät järjestettiin Helsingissä 3.-4.5.2012. Tänä vuonna teemana oli kaupunki kuvassa. Tutkimusryhmämme osallistui sekä avointa dataa että arjen karttoja käsitelleisiin työryhmiin. Abstraktimme löytyvät alta:
Nopein kulkumuoto pääkaupunkiseudulla on…
MetropAccess -tutkimushankkeen saavutettavuusanalyyseja esiteltiin osana Vihreän Langan suurta työmatkakisaa. Kulkumuotojen välisessä kisassa kilpailijat matkasivat Espoosta Kamppiin selvittääkseen, mikä kulkumuodosita onkaan nopein pääkaupunkiseudulla. Kisan tuloksia verrattiin tutkimushankkeen tuottamiin saavutettavuusanalyyseihin. Lue koko juttu täältä.
MetropAccess Kaupunkisuunnittelupubissa 24.4
Tutkimusryhmämme jalkautui huhtikuun lopussa esittelemään tutkimustuloksia joka kuukauden viimeinen tiistai Angleterressa järjestettävään Kaupunkisuunnittelupubiin. Tutkimusryhmämme piti lyhyen alustuksen laajamittaisen kaupunkipyöräjärjestelmän vaikutuksista alueiden saavutettavuuteen pääkaupunkiseudulla, jonka jälkeen seurasi tiivistä keskustelua muun muassa ajankohtaisista suunnitelmista sekä liikennetutkimuksen tulevaisuuden tarpeista. Keskustelu jatkui intensiivisenä MetropAccess:n jo poistuessa paikalta…