Hanke esittäytyi Kotikielen Seuran illassa

Sata suomalaista kielellistä elämäkertaa -hanketta pääsi esittäytymään Kotikielen Seuran marraskuisessa teemaillassa 29.11.2019. Paikalla oli  kiinnostunutta yleisöä varsin mukavasti.

Pirkko Nuolijärvi, Hanna Lappalainen ja Outi Pajukallio kertoivat hankkeesta ja siihen liittyneestä kurssista. Etualalla Heikki Paunonen. Kuva: Mari Siiroinen

Heikki Paunonen kuvasi aluksi hankkeen syntyhistoriaa otsikolla Mistä kaikki sai alkunsa.  Idea on saanut pontta muun muassa Suomen viime vuosikymmenien monikielistymisestä, ja Suomen satavuotisjuhlien lähestyessä oli aika ryhtyä konkreettisiin toimiin.

Hanna Lappalaisen, Pirkko Nuolijärven ja Outi Pajukallion osuus valotti projektin tavoitteita, aineistoa ja nykyvaihetta. Aineiston keruu perustui vahvasti joukkoistamiseen, ja eri puolilla pidetyt kurssit olivat olennainen osa hanketta. Seuraava tärkeä askel on näyttelykierros, jolloin yhteistyöpaikkakunnat pääsevät myös isännöimään näyttelyä.

Kaarina Mononen ja Hanna Lappalainen kertoivat hankkeen aineistonkeruun taustoista opiskelijoiden kokemuksien valossa. Tarkastelussa oli otos oppimispäiväkirjoihin ja haastattelujen taustatietolomakkeisiin tallennetuista pohdinnoista, joissa opiskelijat usein varsin kriittisesti pohtivat onnistumistaan.

Pirkko Nuolijärvi esitteli ensi havaintoja suomen kielen variaatiosta 2010-luvun lopulla. Tarkastelussa oli eri puolilta Suomea kotoisin olevia ja hyvin eri ikäisiä puhujia, joiden puheessa myös vahvasti paikalliset piirteet olivat kuultavissa.

Anniina Asikainen päätti esitelmäosuuden kertomalla pro gradunsa tuloksista. Hän valotti informanttien kieliasenteita työelämässä, ja tässä esityksessä ääneen pääsi kaksi haastateltua vanhemmasta ikäryhmästä: myyntiedustaja sekä korkeakouluopettaja.