Lukiolaisten nettilähteiden luotettavuuden arviointitaidoissa on vielä kehitettävää

Nettilähteiden luotettavuuden arvioimisen opettamiselle on lukioissa selvästi tarvetta. Näin kertoo TtM Elina Hämäläinen juuri valmistuneessa kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassaan “Lukiolaiset internetlähteiden luotettavuuden arvioijina”.

Tutkimus on osa ARONI-tutkimushanketta ja siihen osallistui 186 lukiolaista Kanta-Hämeestä. Lukiolaiset tekivät nettilukutaitoja mittaavan tehtävän, jonka yhtenä osana tuli etsiä kaksi nettilähdettä lasten rokottamisen tarpeellisuutta tarkastelevaa selvitystä varten. Lähteiden luotettavuutta opiskelijat arvioivat asteikolla luotettava – melko luotettava – epäluotettava ja lisäksi heidän tuli perustella tämä luotettavuusarviointi.

Lukiolaiset valitsivat pääosin suhteellisen luotettavia lähteitä. Mutta erityisen taitavia lähteiden luotettavuuden arvioijia ei tutkimuksessa löytynyt lainkaan ja heikkoja arvioijia  lukiolaisista oli lähes joka viides. Kriittisiä huomioita valitsemiensa lähteiden luotettavuudesta esitti kuitenkin yli 42 % lukiolaisista.

Pro gradu -tutkielma on luettavissa Jyväskylän yliopiston julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706062683.

 

Tietotyötutkimus kiinnosti myös taiwanilaisia opettajia

Suomessa vieraileva taiwanilaisten opettajien ryhmä tapasi myös meitä helsinkiläisiä ARONI-tutkijoita 11. huhtikuuta, jolloin pidimme Minna Lakkalan kanssa heille parituntisen koulutus/luentosession otsikolla “Studies on pedagogical practices and teacher learning in Finnish upper secondary schools”. Kerroimme sekä aikaisemman KNORK-hankkeen tuloksista ja kokemuksista että meneillään olevasta ARONI-hankkeen tutkimuksesta.

Koulukulttuurit ovat kovin erilaisia: meiltä kysyttiin mm. siitä, miten opettajat motivoituvat, kun heitä ei arvioida säännöllisesti. Toisaalta pedagogisissa käytännöissä on aina myös samanlaisia kiinnostuksen kohteita, ja esimerkiksi opettajan pedagogisten käytäntöjen arviointi ja tutkimustyöhön kehittämämme analyysikehikko tuntui kiinnostavan myös taiwanilaisia. Taiwanilaisilla opettajilla oli muuten runsaasti digiteknologiaa käytössään!

Kuvissa mm. taiwanilaisia opettajia ja Minna Lakkala määrittelemässä tietotehtävää. April 2017 Teachers Taiwan Minna April 2017 Teachers Taiwan

Teksti ja kuvat: Liisa Ilomäki

What do you want to do ?

New mail

Researchers of Helsinki University team selected in Helsinki Challenge semifinals

Some researchers of the Helsinki University team participating in the ARONI project are also members in the Dlearn.Helsinki team that has been chosen in the semifinals of Helsinki Challenge science competition. The team will develop and investigate pedagogical methods and tools for promoting global competencies in schools, such as collaboration, social engagement, problem solving, resilience, emotion regulation and multicultural understanding. The solution will be refined throughout the spring; teams for finals are selected in June 2017.

 

Tietotyö netissä -teemaseminaari ITK-päivillä 6.-7.4.2017

Tietotyö netissä: haastetaanko lukiolaisia riittävästi?

ARONI-hankkeen tutkijat kolmesta yliopistosta pitävät teemaseminaarin Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa eli ITK-konferenssissa 6.-7.4.2017 Hämeenlinnassa.

Teemaseminaarissa tarkastellaan uusia tutkimustuloksia lukiolaisten argumentatiivisista nettilukutaidoista ja niiden yhteyksistä lukiolaisten tietokäsityksiin ja arkielämän tietokäytäntöihin. Lisäksi seminaarissa esitellään tuloksia siitä, minkälaisiin käytäntöihin tämän päivän lukiokurssien opetusmenetelmät ja työtavat opiskelijoita ohjaavat.

Teemaseminaari koostuu kolmesta toisiinsa nivoutuvasta esityksestä:

  • Luotettavuus puntarissa: Lukiolaiset nettilähteiden arvioijina
  • Minkälaisia ovat lukiolaisten tietokäsitykset ja arkielämän tietokäytännöt?
  • Lukio-opetuksen pedagogiset käytännöt ja tietotyötaitojen kehittäminen

Teemaseminaariin ovat tervetulleita lukion opettajat ja rehtorit, aineenopettajat ja tutkijat sekä muut aiheesta kiinnostuneet.

Aika ja paikka: Pe 7.4. klo 11:00 – 12:15, Esityssali 23 (ITK-päivien ohjelma)

 

Digisilta-hanke: workshop tutkivasta nettilukemisesta 31.10.2016

KT Carita Kiili koulutti Digisilta-hankkeessa mukana olevien koulujen opettajia tutkivan nettilukemisen saloihin Riihimäellä 31.10.2016. Digisilta-hankkeen workshop järjestettiin otsikolla “Monilukutaito – integroivaa ja innostavaa pedagogiikkaa”.

Hämeenlinnan Kaurialan lukion äidinkielen lehtori Liisa Virtanen on kirjoittanut koulutuksesta tiivistelmän Digisilta-hankkeen blogiin.

ECIL 2017 CfP

European Conference on Information Literacy (ECIL)

http://ecil2017.ilconf.org/

September 18-21, 2017, Saint Malo, France

Important Dates

  • Abstract submission deadline: 15 February 2017
  • Notification of acceptance for abstracts: 31 March 2017
  • Full-text submission deadline: 15 May 2017
  • Notification of acceptance for full-texts: 15 June 2017
  • Deadline for submitting final versions of full-texts: 3 July 2017