Monikulttuuristen tapaaminen tutkijan kanssa

Tapasimme keskiviikkona 2.10. yhteistyötutkijamme, Heini Paavolan. Tapaaminen oli lämminhenkinen ja rento. Paavola kuvaili tapaamista virkistäväksi ja uskoa tulevaisuuteen luovaksi hetkeksi. Saimme hyviä vinkkejä tutkijalta artikkeleista, joita lukea tutustuaksemme lisää tutkimusaiheeseemme. Saimme myös kuulla tutkijan kuulumisia. Paljon mielenkiintoisia projekteja olisi näköpiirissä, mutta valitettavasti opetustyö vie niin paljon työaikaa ja tutkimukseen joutuisi käyttää vapaa-aikaa, iltoja ja öitä. Tapaamisesta jäi kuitenkin ristiriitainen tunne muutamista faktoista, joista ehkä pitää keskustella vielä lisää.

Puhuimme pääasiassa siitä, millä tavalla opettajan tulisi tukea lapsia, jotka jäävät ryhmien ulkopuolelle ja eivät pääse osallisiksi. On opettajan vastuu pitää huolta, että näin ei käy. Paavola toi esille sen, miten lapset ovat jo nuoresta iästä tietoisia, jos syrjintä liittyy heidän ulkonäköönsä, kielitaitoonsa tai kulttuurisiin seikkoihin. Näitä seikkoja ei voi piilottaa kuten joitain identiteetin osia. Paavola kertoi myös huomanneensa lapsia havainnoidessaan, että lapset oppivat jo pienestä iästä saakka huomaamaan, mitä piirteitä kannattaa yrittää piilottaa ja mitä seikkoja perheestä ja lapsen taustasta ei kannata tuoda esille muiden lasten seurassa.

Ummikko lapsen kanssa kanssakäymisessä tärkeää on välittää, että haluaa olla vuorovaikutuksessa hänen kanssaan. On hyvä olla vanhempien kanssa yhteistyössä ja opetella muutamia apusanoja, kuten “äiti/isä/huoltaja tulee takaisin” lapsen ensikielellä. Paavola painotti, että on tärkeää kuvitella itsensä lapsen asemaan. Kuinka kauan aikuisetkaan jaksavat ryhmässä, jossa häntä ei ymmärretä?

Opettajan tulee myös herkästi puuttua tilanteisiin, joissa toimitaan epäoikeudenmukaisesti lapsia kohtaan. Kollegoiden ”vitsejä” jne. ei tule sivuuttaa. Puuttuminen tämän kaltaisiin tapahtumiin välittömästi antaa lapsille mallin siitä, millainen käytös on hyväksyttävää.

Lastenkirjallisuuden avulla voi käydä lasten kanssa läpi aihetta. Opettajan tulee itse arvioida, etteivät kirjat sorru identiteettien suppeaan käsittelyyn. Paavola myös painotti, kuinka tärkeää on, että opettaja tutustuu kirjaan etukäteen ja poimii sieltä asiat yhteiseen keskusteluun lasten kanssa. Paavola lupasi lähettää meille suosituksia hyvistä lasten kirjoista myöhemmin.

Käytävällä kuulimme myös puhuttavan, että Helsingin yliopisto suunnittelee mahdollisesti lakkauttavansa valinnaisen monikulttuurisuusopintokokonaisuuden. Tämä oli monelle tunteita kuohauttava uutinen. Opiskelijat tunsivat itsensä huijatuksi. Joillakin oli selkeä suunnitelma opiskelemaan tullessaan valita juuri monikulttuurisuusopinnot valinnaisena ja nyt tämä mahdollisuus ollaankin viemässä pois. Tämä jättää opiskelijan aivan tyhjän päälle pohtimaan, mihin suuntaan nyt pitäisi orientoitua. Päinvastoin, toivoisimme, että monikulttuurisuusopintoja lisättäisiin. Tämä voisi edesauttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten monikulttuurista osaamista. Nykymaailmassa koemme äärimmäisen tärkeäksi, että ammattilaiset saavat asiantuntevaa koulutusta, jota yliopistolla on tarjottavana, voidakseen kohdata muuttuvan maailman ammatillisesti ja yksilöitä tukien.

Terkuin,
Monikulttuuriset

2 thoughts on “Monikulttuuristen tapaaminen tutkijan kanssa

1. Ilmiöoppijat

Hei!
    Teillä on todella mielenkiintoinen tutkimusaihe – mukavaa kuulla, että tutkijatapaaminen on mennyt innostavissa merkeissä! Toivottavasti saatte vastauksia myös kysymyksiinne, joista oli jäänyt ristiriitainen tunne. Laittakaa kirjavinkit myös meille muille jakoon, kun tutkija ne teille lähettää! 🙂

Korviinne kantautunut käytäväkeskustelu on kyllä huolestuttava – toivottavasti se on vain huhupuhetta. Pk-seudulla työskennelleenä F. Dervinin luennot KYKF-kurssilla saivat pysähtymään ja miettimään, miten lisäkouluttautuminen ja kaikki mahdolliset työkalut monikulttuurisuuden suhteen olisivat hyvin tervetulleita.

1. Monikulttuuriset / Roosa

Moikka, kiitos kommentista. Tässä on lista yhdenvertaisuus-tematiikkaa käsitteleviä lastenkirjoja, joita Paavola suositteli:

Pelliccioni Sanna, Meidän piti lähteä
      Pellicioni Sanna, Onni-poika saa uuden ystävän
      Warsta Elina, Koira nimeltä kissa
      Katjavuori Riina, Mennään jo naapuriin
      Franzon Päivi, Muuttolintulapsi

Paavola suositteli myös Heidi Laynen ja Amikeng Alemanjin (2015) artikkelia lastenkirjasta, jossa nousevat esille vahvat stereotypiat. On hyvä pohtia mitä kirja kertoo suomalaislapselle maahanmuuttajista ja ”Afrikasta” ja mitä se kertoo maahanmuuttajataustaiselle lapsille. Artikkeli ‘‘Zebra world’’: The promotion of imperial stereotypes in a children’s book löytyy osoitteesta https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1757743815586520.

Paavolan oma tutkimus aiheesta on julkaistu 2018 teoksessa Rinne, R., Haltia, N., Lempinen, S. & Kaunisto T. (toim.) Eriarvoistuva mailma – tasa-arvoistava koulu? s. 273-296.

Hän suositteli vielä Sirpa Lappalaisen (2009) artikkelia Making differences and reflecting on diversities:
      embodied nationality among preschool children, International Journal of Inclusive Education,
      13:1, 63-78, DOI: 10.1080/13603110701273691
      Linkki artikkeliin: http://dx.doi.org/10.1080/13603110701273691